Jump to content

Hvilket Anker bruker du?

Fanafjord

Recommended Posts

det som kommer bra ut er en rimelige anker som heter Kobra 2. Noen som kjenner til denne?

Jeg hadde kobra i noen dager, det passet ikke i baugen på båten så jeg byttet deg i et deltaanker istedet, kobraen var rimelig men ska jeg være ælig så er jeg litt skeptisk til at det ikke er helsveiset, det er sammenleggbart.

Jeg har 2x50kg Hall på Oscilia. Krysset av på "Engbo" fordi det ligner en del. Det involverer mye svart bannskap å dra dem opp, så jeg ser frem til å fikse problemet i sekundærhydraulikken (virker som et resonansfenomen som popper en sikkerhetsbryter) slik at jeg kan ta i bruk vinsjen.

Forrige eier hadde også inkludert en 13 kg kaffedregg! Det er til å bli mørkeredd av...

Ang. Bruce anker: Jeg har stor respekt for disse ankernes allsidige egenskaper. Etter å ha fisket stein to ganger, og opplevd å komme tilbake til ankringsplassen for å se båten på vei inn under slep av en god samaritan, har jeg innsett at man bør være litt kritisk til bunnforholdene med dette ankeret.

Redigert av Guest (see edit history)

Har et egenprodusert patentanker på ca. 10 kg med 5 m kjetting og 40 m 14 mm Polyesterline akter, denne holder bra til Sagaen.

Forut i ankerboks en paraplydregg på 13 kg med 4 m kjetting og 80 m 14 mm Polyesterline.

anker.jpg

10 kg patentanker (Inspirert av Pool skipsanker)

MVH

Fiks

Jeg har et 7,5kg Biltema Bruce kopi anker, til snaut fire tonn båt. Pluss to meter 10mm kjetting, og 50m 14mm synketau. Fungerer fint som snus det, og sitter mye bedre enn paraplydreggen jeg brukte før. Årsaken til at jeg gikk for 7,5 i stedet for 10 kg er at den minste passer rett ned i cockpitbenken, så da er den grei å stue bort. Og den graver seg uansett så godt ned at festet er helt suverent.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har studert mange tester og brukt mange ankere. Det merkelige er at den billige Brucekopien fra Biltema, aldri har sviktet meg. Kan det ha med bunnforholdene her oppe å gjøre? Leire og gjørme. Har dårlig erfaring med Delta, CQR og Danforth.

Til opplysning tester Bruce og CQR dårlig i de fleste tester.

Spade vinner alle tester og er kanskje det beste ankeret - men veldig dyrt. Tror jeg går for Kobra som er mye rimeligere og tester bra. Kutter ut elektrisk ankervinsj som er behagelig, men dyrt. Manuell kraft med tau pluss 4 m grov kjetting holder

Redigert av davincy (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...