Vegardlw Startet 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2010 Hei sitter med en Regal commodore 306 (31fot), 1988 mod. Båten veier ca 5 tonn og har 2 stk VP aqad 31A på 130hk. Sitter 2stk VP DP 290 drev på båten. Står i dag A5 propeller på båten, men mener selv med den lille erfaringen jeg har at det ikke skal være noe i veien for å sette på A6. Synspunkter? Eller er jeg helt på jordet og burde hatt en helt annen propell. Mange vil sikkert si stål her, men dette vil jo bli en relativt stor investering ettersom jeg må ha 2 sett. Skulle noen sitte på passende propellsett er det bare å skrike ut. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Du kan rent teoretisk sett sette på helt opp til A10, da det passer på drevet, hvilken propell som passer for din båt må du finne ut ved å se om du oppnår det turtallet du skal. Dersom du i dag har høyere turtall en oppgitt fra VP ved WOT, så kan du gå opp en eller to størrelser, kommer an på hvor mye over du ligger, men normalt vil hver økning i størrelsen på skruen barbere 200rpm på turtallet! Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 hvor mange knop gjør den nå? oppnår du fullt turtall 3800? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Vegardlw Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Har forsåvidt ikke mottatt båten ennå, men tidligere eier gikk ned på propellstørrelse pga et eller annet som jeg ikke husker helt nå. Men etter overhaling av motorer o.l. mente verkstedet at han trygt kunne gå tilbake til orginalpropellen (A6 mener jeg). Men da må jeg kanskje prøve med A5 propellene kommende sesong og se dette an først. Så kommer jeg tilbake med erfaringer og kanskje kan få noen gode tips. Finnes det noen som helst fasit på hvor mye ekstra fart en kan oppnå ved propellbytte. Regner med dette avhenger en del av båttype o.l. og om den propellen som står på er tilnermet "rett" eller om den er helt på jordet. Men kanskje folk her har noen erfaringer og/eller nyttige tips? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 hvor mange knop gjør den nå? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Vegardlw Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 ca 25-26 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2010 Hei Så snart du har sjekket turtallet ved normalt lastet båt, så vil jeg anbefale å kontakte Winrace prpellers v. Olle Terjesen. Winrace justerer stigningen til en rimelig pris. Propellene blir også balansert 100% og blir antakelig bedre enn nye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.