Jump to content

Hvilken propell til Regal Commodore 306?

Vegardlw

Recommended Posts

Hei sitter med en Regal commodore 306 (31fot), 1988 mod. Båten veier ca 5 tonn og har 2 stk VP aqad 31A på 130hk. Sitter 2stk VP DP 290 drev på båten.

Står i dag A5 propeller på båten, men mener selv med den lille erfaringen jeg har at det ikke skal være noe i veien for å sette på A6.

Synspunkter? Eller er jeg helt på jordet og burde hatt en helt annen propell.

Mange vil sikkert si stål her, men dette vil jo bli en relativt stor investering ettersom jeg må ha 2 sett. Skulle noen sitte på passende propellsett er det bare å skrike ut.

Du kan rent teoretisk sett sette på helt opp til A10, da det passer på drevet, hvilken propell som passer for din båt må du finne ut ved å se om du oppnår det turtallet du skal.

Dersom du i dag har høyere turtall en oppgitt fra VP ved WOT, så kan du gå opp en eller to størrelser, kommer an på hvor mye over du ligger, men normalt vil hver økning i størrelsen på skruen barbere 200rpm på turtallet!

Har forsåvidt ikke mottatt båten ennå, men tidligere eier gikk ned på propellstørrelse pga et eller annet som jeg ikke husker helt nå. Men etter overhaling av motorer o.l. mente verkstedet at han trygt kunne gå tilbake til orginalpropellen (A6 mener jeg). Men da må jeg kanskje prøve med A5 propellene kommende sesong og se dette an først. Så kommer jeg tilbake med erfaringer og kanskje kan få noen gode tips.

Finnes det noen som helst fasit på hvor mye ekstra fart en kan oppnå ved propellbytte. Regner med dette avhenger en del av båttype o.l. og om den propellen som står på er tilnermet "rett" eller om den er helt på jordet.

Men kanskje folk her har noen erfaringer og/eller nyttige tips?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...