Jump to content

Ettermontere dusj i båt. Erfaringer?

Vegardlw

Recommended Posts

Hei, tenker å montere dusj i båten min og ønsker helst ikke å lage et helstøpt glassfiber/topcoat rom. Tenker å bruke våtromsplater på veggene. Og et slags kar med sluk i botn i glassfiber som jeg selvfølgelig setter inn med topcoat.

Men buede veggflater som jeg har i mot siden av båten gir meg en del hodebry. Hvordan skal jeg gjøre dette, skai egner seg jo ikke spesielt godt inne i en dusj. Kan jo rive ned skaien og bare smøre topcoat på glassfiberen, men da mister jeg jo all isolasjon. Tenker på muligheten for en litexplate som isolasjon, som jeg bøyer til etter buene på vegg/skrog for å så å legge glassfiber og topcoat over dette.

Ellers tenker jeg ennå på om jeg rett og slett skal ha et forheng for å beskytte døren eller lage en vanntett dør. Enkleste er sikkert et forheng.

Så var det systemet for å få vannet ut. Ser for meg en slange innstøpt i gulvet som går ned til en pumpe som deretter pumper vannet direkte ut. muligens bruke samme utløp som fra pentry eller vask/toalett, men her er jeg veldig på gyngende grunn om dette i det hele tatt lar seg gjøre.

Hvor stor vanntank bør jeg ha? Vi er to voksne og ei lita tøtte på 3år som bruker båten.

Håper noen her kan ha erfaringer med dette. Ingen løsninger er på noen måte spikret og jeg er åpen for gode forslag på alle områder.

05090_l.jpg

Rule dusjdrenering 12V

Produktnr: 05090

Dusjdrenering komplett 12V.

Denne komplette løsningen består av pumpe 800 GPH, nivåbryter, filter som lett kan tas ut for rengjøring, og tilbakeslagsventil montert i en plastboks med lokk i klarplast. Starter og stopper automatisk.

Dim. inntak: 19, 25, 29, 38 mm (3/4, 1, 1 1/8, 1 1/2")

Dim. uttak: 19 mm (3/4")

Lengde: 209 mm

Bredde: 286 mm

Høyde: 140 mm

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Som du ser, finner du enkelt fram til det materiellet du trenger i de fleste fullsortimenterte båtutstyrsforretninger. Hvis jeg bruker vannet ombord helt fritt, altså uten å forsøke å spare på noe vis, deler jeg og kona litt under en kubikkmeter på to uker. Hvis jeg er litt sparsommelig med dusjing, oppvask, etc., kan jeg få det til å rekke mer enn dobbelt så lenge.

I Oscilia har det blitt brukt våtromstapet i dusjkabinettet. Det ser helt fint ut, mange år etter at hun ble bygget.

Ellers er det verdt å merke seg at en helt alminnelig avfukter fra elkjøp e.l. gjør en glimrende jobb av å håndtere fuktproblemet som følger med dusjing i båt. I stedet for å måtte leve med dugg på alle flater og utetemperatur inne når du forsøker å lufte det ut, kan du da dusje med døren igjen uten å få dugg på speilet, selv med minusgrader ute. Ikke ille.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...