Jump to content

Forbruk Bayliner med 300hk bensin, 28 knop?

Olsen.81@live.no

Recommended Posts

Det er en matematisk regel som kan brukes, den går som følger:

En firetaktsmotor vil normalt bruke ca. mellom 0,18kg til 0,20kg bensin per hestekreft i timen.

300hk x 0,19kg = 57kilo bensin

1 kilo bensin = 0,81 liter

57 kilo x 0,81 = 46 liter per time på full spiker(wot), i marsjfart kan man anta at motoren går på ca 60% effekt for en bensinmotor, regnestykket blir da 46liter x 0,6 = 27,6 liter per time i marsjfart.

På en V8 vil jeg si at 75% effekt på marsjfart er mer sannsynlig, slik at regnestykket da blir 46liter x 0,75 = 34,5 liter per time i marsjfart.

Dette er bare den absolutt mest generelle utregningen man kan gjøre, og forbruket kan være både mer eller mindre ettersom hvilken type motor og båt det er snakk om.

Redigert av adeneo (see edit history)

En firetakts utenbordsmotor vil normalt bruke ca. mellom 0,26kg til 0,36kg bensin per hestekreft i timen.

Tallene gjelder for forgasser og vanlig injektion, men ikke de nyere motorene med direkteinnsprøyting, f. eks. Optimax, E-Tec osv. som bruker noe mindre, og kan regnes veldig cirka midt mellom innebords og utenbords.

Gjennomsnittsforbruk blir da istedet 0,31kg bensin per hestekreft i timen

Eller ca. 0,25liter bensin per hestekreft i timen.

Eksempel: 200hk firetakts utenbordsmotor x 0,25 = 50 liter i timen på WOT(wide open throttle)

En utenbordsmotor vil gå ned mot 60-65% effekt ved marsjfart, litt avhengig av båten og motoren, og 50 liter i timen(WOT) x 0,65 = 32,5 liter i timen på marsjfart.

For totaktsmotorer kan man regne med at disse er rundt 30% mindre effektive for nyere motorer(noen så lite som 10%), mens eldre motorer kan være opptil 80% mindre mer effektive.

Ett greit gjennomsnitt er rundt 50% for litt eldre motorer, og for forholdsvis nye motorer bør 30% brukes.

Gjennomsnittsforbruket på en forholdsvis ny totakts utenbordsmotor blir da ca. 0,325liter per hestekreft i timen, og for eldre totakts utenbordsmoterer blir forbruket ca. 0,375liter per hestekreft i timen.

Eksempel: 200hk eldre totakts utenbordsmotor x 0,375 = 75 liter i timen på WOT. Ved marsjfart 65% x 75 = 48,75 liter i timen.

Eksempel2: 200hk ny totakts utenbordsmotor x 0,325 = 65 liter i timen på WOT. Ved marsjfart 65% x 65 = 42,25 liter i timen.

Alle tall er veldig generelle, men det er en grei måte å regne seg frem til sånn omtrent. Eneste sikre måten er å kjøre båten i flere timer med en eller annen form for måling av faktisk forbruk.

På nyere motorer kan også motorens utnyttelsesgrad være høyere, men som regel ikke over 36% på bensinmotorer, samt at benyttet effekt ved marsjfart kan varierer mye, slik at det er mange steder man kan ta feil i forhold til hva som er virkeligheten.

Det er vel heller ikke noe overraskelse at gamle V8'ere er mindre effektive enn nye firesylindrede motorer, men det er vanskelig å ta høyde for dette uten avanserte utregninger.

Det finnes også mer avanserte formler for beregning av BSFC(Brake Specific Fuel Consumption) som kan brukes, men det blir litt for avansert for å finne sånn cirka.

Her er det en del som følger ( ihvertfall delvis) med i timen.

Når det er snakk om vekten til bensin så oppgis det gjerne som densiteten.

Densiteten til følgende væsker er oppgitt som følgende:

Vann: 998 kg/m3

Bensin: 720 kg/m3

Diesel: 830 kg/m3

Dette kan igjen brukes som vekt ved beregninger, ettersom 1m3 kan gjøres om til 1000liter, og 1 liter vil da veie 0,72 kilo. Vekten varierer med sammensetningen av bensin, additiver osv. samt temperatur, luftfuktighet osv. slik at jeg antar at pumpebensin veier rundt 0,81 kilo per liter, basert ut i fra en test jeg leste ett eller annet sted på nettet om degradering fra raffineri til pumpe, men jeg kunne sikkert like gjerne brukt 0,72 eller 0,74, og enkelte steder oppgis 0,75 som det riktige.

Blir det ikke ca 103liter i timen når en kilo er 0,81 liter da?

Har funnet ut at jeg tenkte feil, men leste at 1 hk bruker ca 0,3liter i timen. Altså blir det ca 90liter i timen ved full gass.

Lurer på om ikke egnevekten på bensin er ca 0,74 kg pr liter. Av dette følger at 1 kg bensin tilsvarer omlag 1,35 liter og dette vil endre tallene i forbruksberegnigene vesentlig.

Her er du inne på noe vesentlig, ettersom det gikk litt fort, og jeg har glemt en liter ett sted ??? Regnestykkene burde vært som følger:

En firetaktsmotor vil normalt bruke ca. mellom 0,18kg til 0,20kg bensin per hestekreft i timen.

300hk x 0,19kg = 57kilo bensin

1 kilo bensin = 0,81 liter

57 kilo x 1liter/0,81 = 70 liter per time på full spiker(wot), i marsjfart kan man anta at motoren går på ca 60% effekt for en bensinmotor, regnestykket blir da 70liter x 0,6 = 42 liter per time i marsjfart.

På en V8 vil jeg si at 75% effekt på marsjfart er mer sannsynlig, slik at regnestykket da blir 70liter x 0,75 = 52,5 liter per time i marsjfart.

En firetakts utenbordsmotor vil normalt bruke ca. mellom 0,26kg til 0,36kg bensin per hestekreft i timen.

Tallene gjelder for forgasser og vanlig injektion, men ikke de nyere motorene med direkteinnsprøyting, f. eks. Optimax, E-Tec osv. som bruker noe mindre, og kan regnes veldig cirka midt mellom innebords og utenbords.

Gjennomsnittsforbruk blir da istedet 0,31kg bensin per hestekreft i timen

Eller ca. 0,25liter bensin per hestekreft i timen. 0,31kilo x 1liter/0,81 = 0,38 liter bensin per hestekreft i timen.

Eksempel: 200hk firetakts utenbordsmotor x 0,38 = 76 liter i timen på WOT(wide open throttle)

En utenbordsmotor vil gå ned mot 60-65% effekt ved marsjfart, litt avhengig av båten og motoren, og 76 liter i timen(WOT) x 0,65 = 49,4 liter i timen på marsjfart.

For totaktsmotorer kan man regne med at disse er rundt 30% mindre effektive for nyere motorer(noen så lite som 10%), mens eldre motorer kan være opptil 80% mindre mer effektive.

Ett greit gjennomsnitt er rundt 50% for litt eldre motorer, og for forholdsvis nye motorer bør 30% brukes.

Gjennomsnittsforbruket på en forholdsvis ny totakts utenbordsmotor blir da ca. 0,49liter per hestekreft i timen, og for eldre totakts utenbordsmoterer blir forbruket ca. 0,57liter per hestekreft i timen.

Eksempel: 200hk eldre totakts utenbordsmotor x 0,57 = 114 liter i timen på WOT. Ved marsjfart 65% x 75 = 74,1 liter i timen.

Eksempel2: 200hk ny totakts utenbordsmotor x 0,49 = 98 liter i timen på WOT. Ved marsjfart 65% x 65 = 63,7 liter i timen.

Alle tall er veldig generelle, men det er en grei måte å regne seg frem til sånn omtrent. Eneste sikre måten er å kjøre båten i flere timer med en eller annen form for måling av faktisk forbruk.

På nyere motorer kan også motorens utnyttelsesgrad være høyere, men som regel ikke over 36% på bensinmotorer, samt at benyttet effekt ved marsjfart kan varierer mye, slik at det er mange steder man kan ta feil i forhold til hva som er virkeligheten.

Det er vel heller ikke noe overraskelse at gamle V8'ere er mindre effektive enn nye firesylindrede motorer, men det er vanskelig å ta høyde for dette uten avanserte utregninger.

Det finnes også mer avanserte formler for beregning av BSFC(Brake Specific Fuel Consumption) som kan brukes, men det blir litt for avansert for å finne sånn cirka.

min bayliner 285 (28 fot) med 300 hk bensin med innsprøytning mpi, tror og håper jeg bruker ca 30-40 liter pr time i 23knop, max er 34knop.

hva er mest økonomisk fart i plan for denne typen tro?

har målt den med fulle tanker fra holmestrand til strømstad tur på ca 2timer og 15min, fyllte 115liter i strømstad når jeg kom dit.

fart ca 23knop. på fullfart trur jeg den kan bruke 100 liter uten problem..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Her har nok tallene blitt mikset litt.

1 kg bensin som blir 0,81 liter, da har jo bensinen høyere densitet enn vann... Veldig tung bensin, som ikke lager oljefilm ved søl.

Slik jeg har lært det (maskinistskole), er densitet oppgitt i kg/m3 når vi snakker om bensin/diesel eller tungolje (Hfo)

Når bensin oppgis til 720 kg/M3, vil 1 liter veie 0,72 kg.

Så hvis motoren eksempelvis bruker 50 kg bensin pr time, blir det 69,4 liter pr time.

Spesifikt brennstoff forbruk oppgis i g/kW/time på denne siden av dammen, uten å gå mer inn på det.

Hvor stort dette er for denne motoren ,kjenner jeg ikke til.

Er det 220g/hk/time så blir forbruk 91,66 liter pr time på full throttle.

Redigert av Kjapp33 (see edit history)

Det blir kanskje litt mye "teori" og å beregne ca forbruk

på en motor er vel bare riktig under ideelle forhold f.eks

motor monter i benk.

På en båt kan forbruket på en spesifikk motor bli forskjellig ut i fra båt type,

vekt osv.

Jeg hadde tidligere to V8 på 260 hk hver i båten (helplaner på 33 fot, 4.5tonn), men kjørte de aldri på fullt.

Forbruket var høyt uansett hvilken fart jeg hadde og bare en halvtime på dorgefart gjorde høy kg

pris på makrellen.

En test utført på tilsvarende båt med samme motorer gav et forbruk pr.motor på ca 80 L/T med WOT på forgasser motorer. Injection noe mindre.

Kanskje en av grunnene til at jeg har byttet ut de med to diesel motorer.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

HER står det en del tall for en Bayliner 285 med 300 hk bensin Mercruiser 350 MAG MPI.

Max forbruk 20,7 US gallon/h = 78,7 liter/t.

Nederst i innlegget her står forbrukstallene til en CMD QSD4.2 270 hk dieselmotor som minst tilsvarer sånn passelig ytelsen til en 300 hk bensin. For sammenligningens skyld.

Det vi ser er at når man drar av ca 20% fra max turtall så bruker bensinmotoren 56 liter/t ved 4000 rpm mens dieselen (ved ca 3100 rpm) nøyer seg med ca 30 liter/t.

De siste 200 rpm for dieselmotoren vedkommende er fullstendig meningsløs siden forbruket øker enormt, i motsetning til bensinmotoren som bare har en liten prosenvis økning de siste 500 rpm.

CMD QSD4.2 270 hk dieselmotor

FUEL CONSUMPTION - PROP CURVE

rpm l/hr

3800 60.6

3600 48.1

3400 41.3

3200 33.7

3000 28.0

2800 22.8

2400 15.5

1800 7.1

1600 5.5

1200 3.1

1000 2.1

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

hehe, noen som snublet litt i regningen, men jeg skal ikke begi meg ut på det selv.. dog, jeg stusset litt på det første regnestykket, for da ville den bensinmotoren brukt betydelig mindre enn en ny D6...og med tanke på en annen debatt vi har gående her, så ville det se meget rart ut med det forbruket.. :)

teerex, takk for svar.. gøy og gi gass ikke gøy og tanke 368 liter bensin... har fått tak i 200liters fat jeg skal ha på henger og sette kran på i bunn så jeg kan fylle på jet til 3kr billigere enn på marinaen, spart 3x200=600kr pr gang, det er par kasser med ankerpils det..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

hehe.....du er inne på noe der.

Selv har jeg en 2355 med 4.3 V6, og ønsker meg selvfølgelig både større båt og større motor.

Men egentlig er det bedre å bruke noen av de pengene som eventuelt skulle blitt lagt i mellom for en ny båt.

Til og bruke den båten du har den tiden du bruker til å få den nye slik du vil ha den.

Og uansett hvor mye du kjører, er ikke bensinforbruket det som er avgjørende for slutt summen.

Og familien gleder seg til sommeren og håper at været blir bra og jeg som betaler håper at bensinprisen ikke stiger til himmels.

God jul og godt nyttår

Vikakar

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Firetakts forgassermotor alla V-8 mercruiser, regn 0,28 liter per. hk/time. 15% mindre for innsprøytningsmotor.

Sea ray 215 med 220 hk 5,0 liter v-8 forgasser, WOT 65 liter i timen, crusingfart typisk 1,4-1,5 liter per n.mil

Sea ray 230 med 330 hk 7,5 liter v-8 forgasser, WOT 95 liter i timen, crusingfart typisk 1,8-2,0 liter per n.mil

Undertegnede har hatt erfaring med overnevnte, og målinger er foretatt med 2 uavhengige Navman powerfuel 2100 instrument (nytt instrument i begge båter).

Konklusjon i begge tilfeller viser 0,28-0,30 liter per. hk/time. virker sannsynlig.

hva kommer det av at far betaler alt med båtholdet? fordi han er mest ivrig? eller tjener mest? men vasking og renhold tar jo også far? og det koster jo ikke noe?

Båt er livet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...