Jump to content

Kan en vifteovn på 1500W bruke 10 kwh i døgnet?

Renita

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en liten vifteovn som står på hele døgnet i båten om vinteren.

Ovnen har en "eko" funksjon og i følge brosjyren så trekker ovnen 2 amper i denne modusen.

Fikk i dag beskjed av marina eigeren at han hadde målt forbruket mitt til 10 kwh pr døgn, kan dette stemme?

Mvh

BB

En vifteovn på 1500w trekker 36kw i døgnet på fullt. Med eco funksjonen på 2A vil den trekke 11kw på ett døgn. Så dette stemmer nok bra ja. Det er ikke gratis å varme opp en båt i flere minus! Og egentlig fullstendig unødvendig, hvis den er konservert skikkelig. Det bør man uansett gjøre, da strømmen kan svikte når det passer som dårligst...

Redigert: Det var da voldsomt som alle skulle svare på en gang da...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

1,5kW (1500W) * 1 time = 1,5kWt

1,5kW * 24t = 36kWt

Eller er jeg på jordet?

Hekkan så mange som kastet seg inn i ringen samtidig :santcheer1:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Ja det anbefalles det, særlig på høsten og våren når temperaturen går på begge sider av null. Det er viktig at termostatet står ett stykke unna selve ovnen for at hele båten skal få riktig temperatur, helst midt mellom gulv og tak. Sparer endel strøm da ovnen ikke trenger å varme mer enn de 5 gradene.

Litt på sidelinja !!

Til dere med marina-strømtilkobling gjennom hele vinteren; Betaler dere for forbrukt strøm eller fast pris!

Når det gjelder vifteovn så er jeg en smule skeptisk! Mener å ha lest at flere båtbranner har oppstått som følge av bruk av vifteovner! Vifte -lagerhavari, nedbrente børster (for de som har det), dårlige termiske sikringsanordninger!

Har selv en 300W panelovn nedskrudd til minimalt på termostat!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hos oss betaler vi en krone kilowatten, dvs etter forbruk. Mulig prisen blir satt opp litt med dagens strømpriser. Jeg for min del har kun en 200W frostvakt i motorrommet i de kaldeste periodene, utover det har jeg ingen varme i båten. Det spiller ingen rolle om det er 5-6 minus inne i båten når jeg ikke er der, så lenge det ikke er lekkasjer der vann kan komme inn så er det tørt og fint uansett. Vinterlufta er jo rimelig tørr da, så jeg ser ingen grunn til å fyre for kråkene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi har "i alle år" hatt fast pris for småforbruk som batterilader og håndverktøy men ved kontrollmåling viste det seg at svært så mange hadde ladere i kilowattklassen :headbang: Nå har alle egen måler og vi betaler kr 1.50/kWh.

Jeg har en 300W frostvakt i salongen men den monner ikke i det hele tatt med 10 blå utenfor (44 fot seilbåt). Da er Glembringen i gang og holder, på minimum, 13-15 grader. Der går jo med noen liter diesel i løpet av vintersesongen men båten har det bra på den måten så da blir det sånn. Hadde sikkert vært billigere med en større termostatstyrt ovn men det er nå litt koselig å ta turen nedom men levende varme på også :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Når det gjelder vifteovn så er jeg en smule skeptisk! Mener å ha lest at flere båtbranner har oppstått som følge av bruk av vifteovner! Vifte -lagerhavari, nedbrente børster (for de som har det), dårlige termiske sikringsanordninger!

:sailing:

Bjørn

For å få litt fart på luften så bruker jeg i år en liten panelovn med olje hvor jeg har satt ei varmevifte til å blåse gjennom oljeovnen. Bruker ikke varmetrådene i vifta, kun viftemotoren. Har tenkt at dette ikke er brannfarlig men hører gjerne andre sine tanker om slikt opplegg.

Red: Frittstående oljeovn, ikke panelovn.

Redigert av lnjk (see edit history)

Jeg har 250W frostvakt plassert i salongen. Denne holder båten (40 fot seilbåt) frostfri og nå med 10-12 blå utenfor og snø på taket klarer den faktisk å holde temperaturen over frysepunktet. I motorrom er det konstant ca 4 grader uten varme tilførsel. Har stengt luftinntaket og har en egen temp føler inne i motorrom for å sjekke dette.

Sist år brukte jeg forsikringsgodkjent vifteovn i eco-modus (ca 500W) og det er nok den samme som trådstarter benytter. Gode erfaringer med denne, men valgte i år å forsøke frostvakt på 250W for å spare strøm og unngå potensielle branntilløp grunnet vifteovn.

Når det gjelder strøm har jeg egen måler og betaler for det jeg bruker.

Har også bestilt en slik derfra

Har hatt to slike i båten i siden i høst - fungerer perfekt: Men vær obs på at temperaturføleren reagerer med +/- 1 grad. Jeg har stillt minimum på 6 grader, og da slår den inn på ca 4,8 og ut på ca 6,9 (etter en liten forsinkelse)

BONITA I

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...