Jump to content

billige nmea 2000 sensorer?

frankive

Recommended Posts

Jeg har ikke klart å finne noen billige NMEA2000 sensorer. F.eks. billigste GPS antennen jeg har funnet er på rett under 3000kr :puke:

Når tiden er inne kommer jeg nok til å prøve meg med NMEA0183 sensorer med konverter mellom.

Om du søker her inne står det ganske mye om NMEA0183 til NMEA2000 konvertere. NMEA0183 sensorer er som kjent ganske mye billigere en 2000. 0183 finnes det en del brukt av også.

Men etter det jeg har fått med meg til nå er det litt begrensninger med å kjøre slike konverteringer. Så du burde undersøke litt før du eventuelt går for noe slikt.

Link

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Hei

Jeg har prøvd å meile forskjellige dupeditt produsenter runt omkring og har foreløbig fått negative svar.Har funnet ut at Maretron lager en sak som oversetter analoge motor signaler til nmea 2000 , og du kan fremdeles bruke de orginale instrumentene . Det er en slags splitter,analog inn og nmea 2000 + analog ut. Denne saken var kunn for eldre yanmar motorer.

Jeg har kjøpt en garmin 720s og det hadde vært skøy å kunne fått brukt noe av mulighetene som finnes.Jeg har 2 gamle volvo aq140a motorer.

men jeg finner ikke ut om det er mulig å bytte de gamle følerene på motorene med nye som vill gi rett signal, og hvordan skulle man fikse avlesning for turtall. :santcheer1:

Er det noen som vet om noen veldig rimelige nema 2000 sensorer til f.eks vindmålere, temperatur etc.?

Jeg er sikker på at den kan ta i mot NMEA 183 data. Det gjør det enklere å finne. Kryr av 183 kompatible greier. Problemet ditt kan bli at du må velge data fra en giver, eller kjøpe en 183 hub.

Det vil være enklere å bruke 2K, men 183 kan t.o.m. vise seg å være billigere - selv med hub.

Jeg hadde Garmin intrument og vindsensor i gml.båten. Jeg brukte Nmea 2000 protokoll og det virket perfekt. Utesensoren hadde vindretning, vindstyrke, barometer, termometer. Garmin instrumentet og utedelen var koblet i 2000 nettverk og jeg kunne lese av alle data på kartplotteren i tillegg

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

• 1 måned senere...

De billigste finner du selvsagt i unaiten :)

Disse har bra utvalg både sensorer og koblingsmatriell, de sender til Norge:

http://www.blueheronmarine.com/

Stort sett Maretron og Airmar som lager alle nmea2000 sensorer, de blir solgt rebranded som Simrad, Garmin, Raymarine etc

Dette er en kjempesak som har vind, temp, barometer, gyrokompass og gps

PB200

Airmar_PB200.jpg

Redigert av TK Jenssen (see edit history)

Hei

Jeg har funnet et spansk firma som heter ; Albatross system , og de lager masse fine greier, bla, en sak som heter alba engine og den kan du koble rett på de gamle vdo instrumentene og få nmea 2ooo signaler, samtidig så kan du beholde gammelinstrumentene :thumbsup:

Jeg har prøvd å meile dem , men har ikke fått svar :confused:

Jeg aner ikke pris eller hvor du får kjøpt sakene ( mulig direkte fra produsent ??? )

Bare for å opplyse en uinvidd. Hva er fordelene med NMEA 2000 kontra 0183.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei

Jeg har funnet et spansk firma som heter ; Albatross system , og de lager masse fine greier, bla, en sak som heter alba engine og den kan du koble rett på de gamle vdo instrumentene og få nmea 2ooo signaler, samtidig så kan du beholde gammelinstrumentene :thumbsup:

Jeg har prøvd å meile dem , men har ikke fått svar :confused:

Jeg aner ikke pris eller hvor du får kjøpt sakene ( mulig direkte fra produsent ??? )

Handlet i 2009 2 stk ALBA Engine 264Euro pr stk fra www.marinea.fi til mine 2 AD41P motorer, pluss 55Euro i frakt for begge. De tar 50Euro ekstra for preconfigurering, men dette gjør jeg selv nå med en Maratron USB100. Leser oljetrykk, kj.v.temp, turtall og dynamospenning fra motorens original givere uten at de påvirker Original instrumenta. I tillegg kan jeg lese dieseltrykk og ladeluftstrykk. Har mange Lowerance temp følerer tilkoblet rundt om eks VV berder temperatur og Dieselvannvarmer temp. Lowerance tankmålere pluss Bennet flapsposisjon. Alt koblet sammen i mototrom med en kabel på 6 mm dia fram til Styreposisjon og til Flybrigen. Kjøre nå mye på like vanntemperaturer (leser 2 desimaler) vurdert sammen med turtall og hørsel, merker en fort når ett sjøvannsfilter begynner å tettes. Filter sjekk tas da nå en er i havn og har god tid.

Paul

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Ser de ikke har den lengre. Du kan jo maile han jeg hadde kontakt med. Janne Tulokas - MARINEA <janne@marinea.fi>

Ett kjapt søk fant jeg ALBA-engine her http://www.navstore.com/detail.aspx?ID=1903

hehe ja Google translate er en gave til oss språkblinde ;)

Paul

litt mere søk havnet jeg i finland igjen

http://promarine.fi/web2/component/page,shop.browse/category_id,34/option,com_virtuemart/Itemid,71/

Redigert av Ina II (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

• 2 år senere...

Bare for å opplyse en uinvidd. Hva er fordelene med NMEA 2000 kontra 0183.

NMEA 2000 (38000 baud) er mye kjappere en NMEA 0183 4800-9600 baud). Foreløpig er nok NMEA 0183 standarden for større fartøyer.

Før man investerer i utstyr bør en ihvertfall sjekke at plotteren faktisk klarer å lese og bearbeide de aktuelle dataene man ønsker. Så skal man også huske at processorene i de mindre plotterne har mer en nok med kart og GPS signal så de kan bli tregere om man henger på for mange sensorer.

NMEA 2000 (38000 baud) er mye kjappere en NMEA 0183 4800-9600 baud). Foreløpig er nok NMEA 0183 standarden for større fartøyer.

Før man investerer i utstyr bør en ihvertfall sjekke at plotteren faktisk klarer å lese og bearbeide de aktuelle dataene man ønsker. Så skal man også huske at processorene i de mindre plotterne har mer en nok med kart og GPS signal så de kan bli tregere om man henger på for mange sensorer.

Det er ikke helt riktig. Det er et bussnett, kan sammenlignes med gammeldags Ethernet med koaks, hastigheten er 250 kbits/s. Wikipedia forklarer om NMEA2000. Desverre ikke noen Norsk wikipediaside.

Sammenlignbart med nettet i en moderne bil. Det beste er at det ikke er punkt til punkt så det er enkelt å legge til enheter. det vil nok ta litt tid før alt er over på NMEA 2000.

Ole
S/Y Algol

NMEA2000 er en buss - CAN basert sådan, mens nmea0183 er en direkteforbindelse. Det vil si at du uten særlig viderverdigheter kan legge til en ny sensor i et nmea2000 nettverk. Plugg den inn og dataene begynner å strømme på nettet. Utstyr som er koblet til er i stand til å skille data fra forskjellige kilder fra hverandre, og brukeren kan velge hvilke data, fra hvilken sensor han vil se. Skal du legge til ny sensor på 0183 må du som noen her nevnte ha en hub - ekstra dings. Dersom man bruker hub og blander sammen data fra flere kilder i nmea0183 kan man ikke lenger like lett skille ut hvilke data som kommer fra hvilken sensor.

Nmea0183 kan forøvrig også gå på 38400 baud.

• 1 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...