frankive Startet 21.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2010 Er det noen som vet om noen veldig rimelige nema 2000 sensorer til f.eks vindmålere, temperatur etc.? Jeg har en kartplotter som støtter input fra nmea 2000 og det hadde vært litt moro med litt ekstra informasjon på skjermen hvis dette var mulig uten å måtte blakke seg helt under studietiden... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2010 Antar de billigste NMEA 2000 sensorene kommer fra Lowrance og Garmin. Om de har vindmålere vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2010 (redigert) Jeg har ikke klart å finne noen billige NMEA2000 sensorer. F.eks. billigste GPS antennen jeg har funnet er på rett under 3000kr Når tiden er inne kommer jeg nok til å prøve meg med NMEA0183 sensorer med konverter mellom. Om du søker her inne står det ganske mye om NMEA0183 til NMEA2000 konvertere. NMEA0183 sensorer er som kjent ganske mye billigere en 2000. 0183 finnes det en del brukt av også. Men etter det jeg har fått med meg til nå er det litt begrensninger med å kjøre slike konverteringer. Så du burde undersøke litt før du eventuelt går for noe slikt. Link Redigert 21.Desember.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Er det noen som vet om noen veldig rimelige nema 2000 sensorer til f.eks vindmålere, temperatur etc.? Forstår ikke helt hva du ønsker å oppnå. Jeg ser ingen hensikt med å koble vindhastighet og temperatur til en kartplotter - hvis du ønsker å spare penger. Kjøp et billig termometer og en billig vindmåler i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Hei Jeg har prøvd å meile forskjellige dupeditt produsenter runt omkring og har foreløbig fått negative svar.Har funnet ut at Maretron lager en sak som oversetter analoge motor signaler til nmea 2000 , og du kan fremdeles bruke de orginale instrumentene . Det er en slags splitter,analog inn og nmea 2000 + analog ut. Denne saken var kunn for eldre yanmar motorer. Jeg har kjøpt en garmin 720s og det hadde vært skøy å kunne fått brukt noe av mulighetene som finnes.Jeg har 2 gamle volvo aq140a motorer. men jeg finner ikke ut om det er mulig å bytte de gamle følerene på motorene med nye som vill gi rett signal, og hvordan skulle man fikse avlesning for turtall. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Er det noen som vet om noen veldig rimelige nema 2000 sensorer til f.eks vindmålere, temperatur etc.? Jeg er sikker på at den kan ta i mot NMEA 183 data. Det gjør det enklere å finne. Kryr av 183 kompatible greier. Problemet ditt kan bli at du må velge data fra en giver, eller kjøpe en 183 hub. Det vil være enklere å bruke 2K, men 183 kan t.o.m. vise seg å være billigere - selv med hub. Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Jeg hadde Garmin intrument og vindsensor i gml.båten. Jeg brukte Nmea 2000 protokoll og det virket perfekt. Utesensoren hadde vindretning, vindstyrke, barometer, termometer. Garmin instrumentet og utedelen var koblet i 2000 nettverk og jeg kunne lese av alle data på kartplotteren i tillegg Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Tango Kilo Svart 28.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 (redigert) De billigste finner du selvsagt i unaiten :) Disse har bra utvalg både sensorer og koblingsmatriell, de sender til Norge: http://www.blueheronmarine.com/ Stort sett Maretron og Airmar som lager alle nmea2000 sensorer, de blir solgt rebranded som Simrad, Garmin, Raymarine etc Dette er en kjempesak som har vind, temp, barometer, gyrokompass og gps PB200 Redigert 28.Januar.2011 av TK Jenssen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Hei Jeg har funnet et spansk firma som heter ; Albatross system , og de lager masse fine greier, bla, en sak som heter alba engine og den kan du koble rett på de gamle vdo instrumentene og få nmea 2ooo signaler, samtidig så kan du beholde gammelinstrumentene Jeg har prøvd å meile dem , men har ikke fått svar Jeg aner ikke pris eller hvor du får kjøpt sakene ( mulig direkte fra produsent ??? ) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Bare for å opplyse en uinvidd. Hva er fordelene med NMEA 2000 kontra 0183. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kaien40 Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Hei Jeg har funnet et spansk firma som heter ; Albatross system , og de lager masse fine greier, bla, en sak som heter alba engine og den kan du koble rett på de gamle vdo instrumentene og få nmea 2ooo signaler, samtidig så kan du beholde gammelinstrumentene Jeg har prøvd å meile dem , men har ikke fått svar Jeg aner ikke pris eller hvor du får kjøpt sakene ( mulig direkte fra produsent ??? ) Handlet i 2009 2 stk ALBA Engine 264Euro pr stk fra www.marinea.fi til mine 2 AD41P motorer, pluss 55Euro i frakt for begge. De tar 50Euro ekstra for preconfigurering, men dette gjør jeg selv nå med en Maratron USB100. Leser oljetrykk, kj.v.temp, turtall og dynamospenning fra motorens original givere uten at de påvirker Original instrumenta. I tillegg kan jeg lese dieseltrykk og ladeluftstrykk. Har mange Lowerance temp følerer tilkoblet rundt om eks VV berder temperatur og Dieselvannvarmer temp. Lowerance tankmålere pluss Bennet flapsposisjon. Alt koblet sammen i mototrom med en kabel på 6 mm dia fram til Styreposisjon og til Flybrigen. Kjøre nå mye på like vanntemperaturer (leser 2 desimaler) vurdert sammen med turtall og hørsel, merker en fort når ett sjøvannsfilter begynner å tettes. Filter sjekk tas da nå en er i havn og har god tid. Paul Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
sofa Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Hei Ina II Den nettsiden var bare på finsk, og der sliter jeg Jeg søkte etter albatross og fikk 0 treff Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Google translate Sitér dette innlegget Link to post
Kaien40 Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 (redigert) Ser de ikke har den lengre. Du kan jo maile han jeg hadde kontakt med. Janne Tulokas - MARINEA <janne@marinea.fi> Ett kjapt søk fant jeg ALBA-engine her http://www.navstore.com/detail.aspx?ID=1903 hehe ja Google translate er en gave til oss språkblinde ;) Paul litt mere søk havnet jeg i finland igjen http://promarine.fi/web2/component/page,shop.browse/category_id,34/option,com_virtuemart/Itemid,71/ Redigert 29.Januar.2011 av Ina II (see edit history) Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
alidal Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 (redigert) Albatross har nå laget en ny type.... http://www.pixmarine.co.uk/marine-electronics-communications/networking/interfaces/alba-combi-analogue-to-nmea2000-converter?___SID=U Ser i alle fall veldig grei ut å sette opp. Hjemmeside produsent: http://www.albacombi.com/ Redigert 16.Oktober.2013 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Bare for å opplyse en uinvidd. Hva er fordelene med NMEA 2000 kontra 0183. NMEA 2000 (38000 baud) er mye kjappere en NMEA 0183 4800-9600 baud). Foreløpig er nok NMEA 0183 standarden for større fartøyer. Før man investerer i utstyr bør en ihvertfall sjekke at plotteren faktisk klarer å lese og bearbeide de aktuelle dataene man ønsker. Så skal man også huske at processorene i de mindre plotterne har mer en nok med kart og GPS signal så de kan bli tregere om man henger på for mange sensorer. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 NMEA 2000 (38000 baud) er mye kjappere en NMEA 0183 4800-9600 baud). Foreløpig er nok NMEA 0183 standarden for større fartøyer. Før man investerer i utstyr bør en ihvertfall sjekke at plotteren faktisk klarer å lese og bearbeide de aktuelle dataene man ønsker. Så skal man også huske at processorene i de mindre plotterne har mer en nok med kart og GPS signal så de kan bli tregere om man henger på for mange sensorer. Det er ikke helt riktig. Det er et bussnett, kan sammenlignes med gammeldags Ethernet med koaks, hastigheten er 250 kbits/s. Wikipedia forklarer om NMEA2000. Desverre ikke noen Norsk wikipediaside. Sammenlignbart med nettet i en moderne bil. Det beste er at det ikke er punkt til punkt så det er enkelt å legge til enheter. det vil nok ta litt tid før alt er over på NMEA 2000. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Leieskipper Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 NMEA2000 er en buss - CAN basert sådan, mens nmea0183 er en direkteforbindelse. Det vil si at du uten særlig viderverdigheter kan legge til en ny sensor i et nmea2000 nettverk. Plugg den inn og dataene begynner å strømme på nettet. Utstyr som er koblet til er i stand til å skille data fra forskjellige kilder fra hverandre, og brukeren kan velge hvilke data, fra hvilken sensor han vil se. Skal du legge til ny sensor på 0183 må du som noen her nevnte ha en hub - ekstra dings. Dersom man bruker hub og blander sammen data fra flere kilder i nmea0183 kan man ikke lenger like lett skille ut hvilke data som kommer fra hvilken sensor. Nmea0183 kan forøvrig også gå på 38400 baud. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 drar igang denne tråden igjen http://www.albacombi.com/ er det noen som kjenner til denne og er det mulig og kople denne direkte til plottern jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
alidal Svart 23.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/105134-vp-aq231-digitalisering-av-motorinstrumenter/?p=1702638 Jeg har koblet den opp mot Simrad NSS7 Redigert 23.Mars.2015 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NIKNIK Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 De billigste finner nmea 2000 sensors ( barometer, termometer) http://www.yachtd.com/products/ de sender til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.