Jump to content

Sparkel for bruk mellom gelcoat og glassfiberskrog

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

God jul :santcheers:

Som noen av dere sikkert vet, så lager jeg en ny modellbåt. Og nå har jeg kommet til det punktet at skroget må sparkles litt...

Så jeg lurer på hvilken sparkel jeg kan bruke... Nå er skroget uten gelcoat eller noe lakk. Skroget lages i glassfiber.

Jeg prøvde 2 komponent glassfibersparkel fra Biltema, men det lukter så forferdelig. Lukta henger igjen i flere dager i garasjen. Så det er utelokket. Men finnes det noe enkel sparkel som jeg ta gelcoat over når skroget er ferdig?

Legger ved en link til båten, så dere kan se om det er noe dere lurer på :santcheer1:Link

Selv bruker jeg forskjellige typer.

Til "store" flater, uten større feil - en akrylbasert helmatt førstestrøks maling.

Til større "feil" - West systems epoksy (105 - 205) med "low density filler"

Til "småtterier" Tamiya putty, basic type" Det er noe japse greier, med bruksanvisning på japansk - som jeg fikk av en kompis - Veldig god å jobbe med.

Joa, det er en modellbåt, så det funker sikkert fint det, men det vil nok sprekke opp etterhvert.jeg vet ikke helt hva som er planen med den modellen i fremtiden, eller hva det skal bli for noe jeg.

Dersom du ikke er kjent der hvor du bor(antar at det er Skedsmo) så vil jeg bare opplyse om at Wurth butikken ligger på andre siden av gaten for OBS Bygg på Lillestrøm, nede ved Nittedalsgata?

Guest Kaptein Fredrik

Stemmer det :santcheers: Jeg vet hvor Würt er. Jeg var der når jeg måtte ha bolter til ett undervannshus på en tidligere motor jeg hadde. Planen er å ha modellskipet så lenge jeg lever. Så det bør holde, og ikke sprekke. Det skal kanskje noe lakk over det igjen.

Guest Kaptein Fredrik

Snakket med bruttern nå. Han jobber på OBS BYGG. Han sa at det eneste som funker(som skal tåle vann og skal holde seg bra lenge) er to-komponent epoxy sparkel. Da ender jeg opp med å bruke min to-komponent glassfibersparkel uansett...

God jul alle sammen :santa:

Mvh

Fredrik

illeluktende 2-komponentsparkel er topp! Det er absolutt ingen grunn til å sløse bort masse penger på epoxy til det lille prosjektet ditt! Hadde du bygget en ekte båt som skal ligge ute året rundt kunne du vurdert det, men du hadde fortsatt kommet langt med vanlig glassfiberarmering, illeluktende sparkel og topcoat på en ekte båt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...