Guest Kaptein Fredrik Startet 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2010 God jul Som noen av dere sikkert vet, så lager jeg en ny modellbåt. Og nå har jeg kommet til det punktet at skroget må sparkles litt... Så jeg lurer på hvilken sparkel jeg kan bruke... Nå er skroget uten gelcoat eller noe lakk. Skroget lages i glassfiber. Jeg prøvde 2 komponent glassfibersparkel fra Biltema, men det lukter så forferdelig. Lukta henger igjen i flere dager i garasjen. Så det er utelokket. Men finnes det noe enkel sparkel som jeg ta gelcoat over når skroget er ferdig? Legger ved en link til båten, så dere kan se om det er noe dere lurer på Link Link to post
adeneo Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Wurth Combi-let Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 bruk lettsparkel istedet, altså for bruk på karroseri og slikt. Det fungerer bra til ditt bruk og mye lettere å jobbe med. Alle sparkeltyper lukter litt Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Selv bruker jeg forskjellige typer. Til "store" flater, uten større feil - en akrylbasert helmatt førstestrøks maling. Til større "feil" - West systems epoksy (105 - 205) med "low density filler" Til "småtterier" Tamiya putty, basic type" Det er noe japse greier, med bruksanvisning på japansk - som jeg fikk av en kompis - Veldig god å jobbe med. Link to post
adeneo Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Prøver igjen, Wurth Combi-let brukes av de fleste billakkerere til alle typer materialer, også FRP (glassfiber, ikke partiet), koster litt, men lukter lite, er enkel å blande, legge på og pusse av! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Noe som selges hos den lokale OPS BYGG? Våtromssparkel som er på sånn tube, kan det brukes? sparkel Det er mye bedre å jobbe med sånn. Så slipper man alt styret med herder og blandingsforhold og lukt osv. Link to post
adeneo Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Joa, det er en modellbåt, så det funker sikkert fint det, men det vil nok sprekke opp etterhvert.jeg vet ikke helt hva som er planen med den modellen i fremtiden, eller hva det skal bli for noe jeg. Dersom du ikke er kjent der hvor du bor(antar at det er Skedsmo) så vil jeg bare opplyse om at Wurth butikken ligger på andre siden av gaten for OBS Bygg på Lillestrøm, nede ved Nittedalsgata? Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Stemmer det Jeg vet hvor Würt er. Jeg var der når jeg måtte ha bolter til ett undervannshus på en tidligere motor jeg hadde. Planen er å ha modellskipet så lenge jeg lever. Så det bør holde, og ikke sprekke. Det skal kanskje noe lakk over det igjen. Link to post
Allan E Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Wurth vil vel ikke ha private som kunder. De opererer med svært høye rabatter til firmaene. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 det er en butikk der borte, så de har sikkert ikke noe i mot kunder. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Snakket med bruttern nå. Han jobber på OBS BYGG. Han sa at det eneste som funker(som skal tåle vann og skal holde seg bra lenge) er to-komponent epoxy sparkel. Da ender jeg opp med å bruke min to-komponent glassfibersparkel uansett... God jul alle sammen Mvh Fredrik Link to post
paxo Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Plastic Padding:"Marine Filler er fin. (2komp) Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Hvor kjøpes den? Link to post
Kenneth Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Clas Ohlson har mye fra Plastic Padding. Uansett bør du bruke en 2-komp synes jeg. Da er du "garantert" at det ikke reagerer med topcoat og annet. Hvis du får reaksjon så får du minst dobbelt arbeid. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Ok... Tusen hjertlig takk for svar! Da fortsetter jeg bare å bruke min "illeluktende" 2-komponent sparkel Link to post
Kaftein ØL Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 illeluktende 2-komponentsparkel er topp! Det er absolutt ingen grunn til å sløse bort masse penger på epoxy til det lille prosjektet ditt! Hadde du bygget en ekte båt som skal ligge ute året rundt kunne du vurdert det, men du hadde fortsatt kommet langt med vanlig glassfiberarmering, illeluktende sparkel og topcoat på en ekte båt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn