Jump to content

Kva manglar eg for å få ei maskinist utdanning?

einderoy

Recommended Posts

Jeg mener å huske at det er krav om at du har fagbrev som motormann for å kunne gå fagskole, så for din del tror jeg det er 3-årig høgskole som gjelder. Du må isåfall også ha generell studiekompetanse. Jeg undersøkte dette ifm. nautikkstudie, og fikk da beskjed om at det eneste som kunne brukes i slikt tilfelle for å kunne gå fagskole som var ett år kortere, at jeg man hadde fagbrev som matros. Min bakgrunn fra redningsselskapet og div. var ikke relevant i slikt tilfelle så lenge jeg ikke hadde noe fagbrev som matros. Da hører det også med historien at jeg lærte opp 2-års matroslærlinger i alle mulige matrosting da jeg seilte med lystvakta for 8 år siden. Jeg tror ikke fagbrevet som bilmekaniker eller fartstiden som fisker blir noe særlig verdt i denne sammenhengen annet enn at selve studiet mest sannsynlig vi bli litt lettere, men ta en telefon til skolene og hør hva de har å si! Jeg vet i hvertfall at opplæringen for nautikerne er fastsatt av IMO, så der er det internasjonale krav og normer som bestemmer undervisningen, og er 99% sikker på at det gjelder maskinister også

Hei

Etter å ha jobbet i 8 år etter videregående ville jeg utdanne meg som maskinist.

Jeg tok forkurs for ingeniørhøgskole 1 år, så 3 år på høgskole, så 2 år som mekaniker på skipsverft,

deretter 6 mnd på båt som maskinkadett, totalt tok det 7 år å få klasse 4 som er det laveste sertifikatet.

Jobbet som maskinist en stund men er nå i oljeindustrien.

Hilsen Nils

Som Nils Ivar er inne på i sitt innlegg så er det en lang vei fra å ha jobbet med noe som helst annet (selv om du har vært mønstret på båt tidligere er det svært liten sannsynlighet for at du får godkjent denne fartstiden som godkjent fartstid) til å bli maskinist med sertifikat klasse M4 i hånd.

Jeg vil tippe at du må gjennom akkurat samme mølla som både jeg og Nils Ivar har vært gjennom, altså (evt.) forkurs, 3 år høgskole, "godkjent verkstedpraksis" (det kan hende at du får godkjent litt av det du har som bilmekaniker, selv om det kommer an på om vedkommende i direktoratet som skal avgjøre det har dagen eller ikke...) deretter 6 mnd. godkjent fartstid som kadett (altså i praksis ett år i og med at avspasseringen hjemme ikke gjelder som fartstid, selv om du jobber i to arbeidsdager dager pr. dag om bord).

Når dette er unnagjort og godkjent kan du søke om sertifikat hos direktoratet... så det er en lang vei å gå!

Hilsen en som har gått hele veien sjøl, og som ikke har angret ett sekund på at jeg gjorde det.

Redigert av S.Y.Laud (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...