einderoy Startet 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2010 Har fagbrev som bilmekaniker(om det hjelp), og har 2,5 år på ræva som linefiskar. Nokon som veit om eg slepp unna noko eller må eg ta heile ruklet? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 .... og har 2,5 år på ræva som linefiskar. Så det var linefisker en skulle vært forstår jeg Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Ta kontakt med et maritimt opplæringskontor. Bør være disse som har mest peil på dette. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Roger jo Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 linker! http://www.maritimefag.no/default.aspx?menu=632 Dra til sjøs. Informasjonsbrosjyre: http://no01.jsmediatools.com/14556124905 Sjømannsforbundet: http://www.sjomannsforbundet.no/ Utdanningsvalg- se spesielt: Lærling/lærekandidat og bedrift: http://www.vilbli.no Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
aileenll Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Du kan få vurdert din realkompetanse i fylkeskommunen! Det er mulig du må betale noe for det, men de vurderer din kompetanse, og avgjør hva du evt mangler i forhold til ønsket kompetanse. Så prøv denne lenken. Realkompetanse vurdering sogn og fjordane. Lykke til Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Jeg mener å huske at det er krav om at du har fagbrev som motormann for å kunne gå fagskole, så for din del tror jeg det er 3-årig høgskole som gjelder. Du må isåfall også ha generell studiekompetanse. Jeg undersøkte dette ifm. nautikkstudie, og fikk da beskjed om at det eneste som kunne brukes i slikt tilfelle for å kunne gå fagskole som var ett år kortere, at jeg man hadde fagbrev som matros. Min bakgrunn fra redningsselskapet og div. var ikke relevant i slikt tilfelle så lenge jeg ikke hadde noe fagbrev som matros. Da hører det også med historien at jeg lærte opp 2-års matroslærlinger i alle mulige matrosting da jeg seilte med lystvakta for 8 år siden. Jeg tror ikke fagbrevet som bilmekaniker eller fartstiden som fisker blir noe særlig verdt i denne sammenhengen annet enn at selve studiet mest sannsynlig vi bli litt lettere, men ta en telefon til skolene og hør hva de har å si! Jeg vet i hvertfall at opplæringen for nautikerne er fastsatt av IMO, så der er det internasjonale krav og normer som bestemmer undervisningen, og er 99% sikker på at det gjelder maskinister også Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Her kan du lese litt. sjøfartsdirektoratet Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 27.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2010 Hei Etter å ha jobbet i 8 år etter videregående ville jeg utdanne meg som maskinist. Jeg tok forkurs for ingeniørhøgskole 1 år, så 3 år på høgskole, så 2 år som mekaniker på skipsverft, deretter 6 mnd på båt som maskinkadett, totalt tok det 7 år å få klasse 4 som er det laveste sertifikatet. Jobbet som maskinist en stund men er nå i oljeindustrien. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Du vil (mest sansynlig) få godkjent bilmeknikertiden din som verkstedtid men ikke 1:1. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
S.Y.Laud Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 (redigert) Som Nils Ivar er inne på i sitt innlegg så er det en lang vei fra å ha jobbet med noe som helst annet (selv om du har vært mønstret på båt tidligere er det svært liten sannsynlighet for at du får godkjent denne fartstiden som godkjent fartstid) til å bli maskinist med sertifikat klasse M4 i hånd. Jeg vil tippe at du må gjennom akkurat samme mølla som både jeg og Nils Ivar har vært gjennom, altså (evt.) forkurs, 3 år høgskole, "godkjent verkstedpraksis" (det kan hende at du får godkjent litt av det du har som bilmekaniker, selv om det kommer an på om vedkommende i direktoratet som skal avgjøre det har dagen eller ikke...) deretter 6 mnd. godkjent fartstid som kadett (altså i praksis ett år i og med at avspasseringen hjemme ikke gjelder som fartstid, selv om du jobber i to arbeidsdager dager pr. dag om bord). Når dette er unnagjort og godkjent kan du søke om sertifikat hos direktoratet... så det er en lang vei å gå! Hilsen en som har gått hele veien sjøl, og som ikke har angret ett sekund på at jeg gjorde det. Redigert 2.Januar.2011 av S.Y.Laud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.