Jump to content

Båtferie 2011, Ålesund til Farsund. Tips om havner etc?

sleipnern

Recommended Posts

Da er planlegging av båtturen 2011 påbegynt. Turen går fra Ålesund til Farsund og tiden tur retur vil være max 3 uker.

Er godt kjent fom Florø, men ønsker gjerne inspill om plasser/havner å se og oppleve på veien sørover.Bilder, kartposisjoner hjemmehavner og linker vil bli lest svært ivrig og takknemlig :yesnod:

Hadde min første båtferie til Sørlandet i sommer, dog en mindre og sannsynlig mindre sjøsterk båt en din. Turen gikk fra Bergen til Risør med retur, ferien var topp, selv om det var endel vind. Elsker sørlandet, men nåløyet er strekket fra Stavanger til Lindesnes, her fikk vi kuling begge veier i mot, ikke trivelig i en planende båt på 26 fot, og bølger oppi 3 meter, dels brytende. Dette strekket er det som for meg vil ødelegge for en evt. ny tur ned dit. Det jeg prøver å si, er at om dette strekket alikavel skal passeres anbefaler jeg på det sterkeste å beregne mer tid til videre tur langs sørlandet, først da vil jeg si det er verdt det. Farsund er bare begynnelsen, resten av sørlandet går stort sett i beskyttet farvann, og en blir ikke så påvirket av vind og sjø noe en vel sjelden ungår strekket Stavanger Lindesnes, og det er forholdvis langt og leit om været ikke er maks. Dette bare ment som en skildring fra min erfaring. Ligg forøvrig inn god tid langs sørlandskysten, da det der stort sett går i sakte fart...

Jeg er enig med SeaRaymond om at Jærens rev er det som kan gjøre ting guffent eller forsinke planer. Det er langt fra Stavanger, eller Ølberg som er siste mulighet for nødhavn, til neste sikkre havn.

Stadthavet er jo også et hinder, men det er ikke et så langt stykke. Bare et hopp og et sprett, så er det gjort i akseptabelt vær.

Tenker du at det kun bli transportetapper i begynnelsen til du kommer et stykke sørover, sognefjorden, eller vil du også utforske vestlandet nord for sognefjorden?

Er det noen særlig grunn for at du ikke går lenger en Farsund, skal du noe spes der?

Man kan vel si det slik at det er der det enestående sørlandet begynner. Fra Stavanger til Farsund er vel igrunn bare en lang transportetappe. Om du ikke rekker på bruke mye tid på sørlandet kan det jo være hyggelig å svippe opp til Blindleia, fra Kristiansand, for å få en smakebit på hva sommeren 2012 kan by på :)

Kommer selv til å gå fra Ålesund neste sommer hvor målet er å passere Jærens rev innen 2 dager max. Så bruke i overkant av en uke i området Mandal til Lillesand og retur over Jæren i passe vær. Deretter oppimot en uke på vestlandet på returen. Da er det lettere å tilpasse seg dårlig vær på Jæren og fortsatt oppleve både vestlandet og sørlandet. Så lenge man kommer over Jæren på vei nordover, kommer man seg til Selje eller Måløy, om været blir dårlig på Stadt og legge igjen båten dersom tidsklemma drar seg til mtp jobb etc.

Gikk Sandsøy, Sandshavn, til Stavanger på ca 11 timer i fjor og ble liggende værfast på Ølberg ved Sola i 2 dager.

Redigert av Eureka (see edit history)

Da e havneguiden bestillt!. Om det er slik at Farsund bare er starten på "paradiset" så vil ferietiden begrense turen lenger sør. Men noe lenger kan vel være mulig, hvor langt...?. Det vil bli transportetappe frem til Florø sørover, etter dette er det ukjent farvann for oss. :santcheers:

Hei !

Jeg her feriert i dette området noen år. Du kan se mer her: Båtturer for Lykkeliten.

Dersom du ikke skal videre etter Farsund, er det faktisk bedre å heller bruke litt tid i Hordaland og Ryfylket.

Etappen fra Jæren rev til Farsund er stort sett en transportetappe. Det er fint der, men da skal du være heldig med været. Det er heller ikke å anbefale å reise det strekket i kuling, så man kan fort bli liggende værfast i Farsund på vei hjem (ja, jeg har prøvd det).

Se i Havneguiden og finn dere mange fine plasser ned til og med Tananger. Det er mer enn nok fine plasser til flere ferier på det strekket.

Dersom dere absolutt skal til Farsund (og kanskje lengre), så er jeg enig med SeaRaymond, at det er i Farsund det begynner. Men det er finere og varmere jo lengre nord øst du kommer. Risør og Kragerø(Jomfruland) er kjempefint.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Hei Sleipnern!

Som utflyttet ålesunder til Bergen må jeg jo svare på denne, når vi da samtidig gikk Porsgrunn-Bergen nå i sommer. Det er ufattelig med muligheter - og som flere anbefaler - lag en oversikt over gjestehavner/uthavnner på ruten og plukk av disse etterhvert som turen skrider fram. En ting er sikkert - det blir alltid endringer grunnet vær- og vindforhold + at en finner plasser en knapt ønsker å forlate. :smiley:

Jeg vil komme med noen tips - og jeg begynner i sør:

- Er båten din under 32 fot anbefales båttrekket over Listeid fra "Flekkefjord-siden" til Farsund. Da slipper du å gå rundt Lista og jeg lover en opplevelse for livet. Du kan lese mer om dette i en annen tråd her på forumet. Koster kr 700 men er verdt prisen en av veiene. Gjestehavnen i Farsund har forøvrig fantastisk god service.

- På Flekkefjord-siden fant vi en flott gjestehavn på Andabeløy. Fint for barna med anlagt badestrand m/stupebrett 10 m fra kaia. Kun plass til 3-4 båter, men et flott anlegg for besøkende m/strøm+vann.

- Vil også anbefale Hidra og gjestehavna i Rasvåg. Et fantastisk lite samfunn med gammel bebyggelse og sørlandsidyll. Sett av tid til en tur rundt i bebyggelsen, utkikkspunkt osv. Når du kommer ned Hidrasundet får du nokså snart en smal kanal på styrbord side, som leder deg på tvers av Hidra og til Rasvåg. Strøm tilgjengelig. Gratis på kommunal brygge. Koster litt på gjestebrygga i m/strøm/vann i båtforeningen, men der er det best å ligge....synes jeg. Kirkehamn helt nordvest på Hidra kan også anbefales.

- Jæren er jo bare hav og atter hav med få havner. Egersund må en gjerne innom. Stor og fin gjestehavn. Har ingen erfaring med den - kun vært der i en halv time, da jeg måtte forsere Jæren grunnet værforhold as soon as possible.

- Da er vi på Karmøy og gjestehavna i Skudesneshavn er flott. Fint anlegg med dusj og toaletter. Idyllisk sted på alle vis. Mener det kostet 200 kr pr natt her inkl strøm/vann.

Så blir det vanskeligere å anbefale. Jeg ville jo gjerne anbefalt flere plasser på Bømlo, men en kan ikke få med seg alt. Gå gjerne gjennom Røykneskanalen.

- Helt nord på Stord ligger Fitjar-øyene. Gå nedover/oppover vest for Stord. Langeunen er kjedelig og langtekkelig (slik jeg ser det). På vestsiden av Stord er det et eldorado; både på Bømlosiden (anbefaler gjestehavna på Brandasund helt nord på Bømlo. Tradisjonsrik. Ytterst i Bjørnefjorden) og som sagt Fitjar-øyene.

- Så tar jeg Austevoll. Gå eks ned (fra nord - like sør for Sotra) mellom Store Skorpa og Sandtorv. Fin gjestehavn på babord side på Storebø (her får du tilbud om å bestille frokost neste dag) eller gå til Bekkjarvik helt sør på Stord. Det er en virkelig flott og prisbelønnet gjesthavn.

Når det gjelder Hordaland forøvrig er det vel ikke plass nok i et slik innlegg, men jeg vil anbefale to "gratis-havner". Den ene ligger mellom Sotra og Flesland og er helt sør på Bjorøy. Her er en naturlig kanal inn til en lun lagune fint tilrettelagt for båter. Flott å bade. Ikke strøm eller vann. Heter Smivågen - en av favorittene for bergensere og oss "skap-bergensere".

Så vil jeg anbefale Kollevågen vest på Askøy. Flott havn, vel og merke uten strøm og vann, men med bryggeanlegg og bra fasiliteter forøvrig. Flott naturområde med badestrender.

Og her kunne jeg selvsagt fortsatt. Vi har en fantastisk kyst. Sett av tid til ytre del av Sognefjorden med Solund osv, Fitjar/Bømlo og ikke minst Flekkefjord-området.

Dere har mye å glede dere til, men må bare være innstilt på å prioritere.

Byer på turen - utenom Farsund - Bergen og Haugesund ligger vel gjerne mest i leie for å "plukke".

Noen kartplasseringer kan du finner i vår båtlogg - iallefall for Hordaland: http://www.froystad.org/side3.html

Riktig God Jul!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

OT

Bergen dørk, nei så påkker!! :) jeg synes jeg hadde hørt noe av det du skrev i innlegget ditt før...som "utflytta Ålesunder, Porsgrunn..Bergen.." og så gikk jeg inn på hjemmesida di og så bildet av deg.

Takk for lånet av strøm til mobiltelefonen min i Kristiansand gjestehavn :) Vi kom med seilbåt en mandags morgen etter seilas fra Ålesund til Kristiansand og 12v uttaket i båten vår var gåen og mobilen min hadde flata ut. :) Lå på på samme flytebrygge som dere. Takk for sist! Du hjalp meg ut av ei knipe der.

Hyggelig, Eureka.....kysten er ikke stor, eller var det verden. ;-) Vi hadde jo flere trivelige samtaler på brygga i Kr.sand i sommer - må visst få meg en Båtplassen vimpel.

Forøvrig vil vel jeg si som flere andre her - har du først nådd Farsund ligger båtparadiset foran deg; ikke minst strekket Mandal-Kristiansand-Blindleia-og iallefall til Arendal. Stort sett bare innaskjærs.

mvh Bergen Dørk

Det er et drøyt stykke fra Ølberg til neste havn. Ikke bare er det langt, men du må et godt stykke ut i havet på grunn av at sandbankene forandrer seg fra år til år.

Ølberg har egentlig heller ingen gjesteplasser og det er ikke særlig dybde å snakke om, hverken idet man kommer innenfor moloen eller inn mot land. Da vi kom dit med båten i fjor med 1,20 m dyptgående, gikk jeg svææært forsiktig og fulgte nøye med på EVC'ens dybdemåler. Men vi måtte til land, for det ble for guffent utpå.

Dog, ble det 2 fine dager der, bla.a takket være en trivelig men lun yrkesfisker som stilte med nykokte krabber, ferskvann og nyttig lokalkunnskap.

Sør for Ølberg er det også en liten havn med molo som var avmerket på plotteren med anker. Den er det bare å glemme... sier ikke mere om det, men vi gjorde et forsøk.

Jeg kom meg ikke lenger enn Ølberg i fjor da tiden ikke strakk til og jeg måtte fly hjem for å gå gå på jobb. De andre fortsatte sørover etter noen dager og fikk aksptabel bølgehøyde og retning. Dog, da drevet havarerte like ved Spangereikanalen, tror jeg det var med lettelse de tenkte på at man ikke utfordret havet noen dager tidligere.

I år passerte vi Jærens rev med seilbåt. 43 fot og alt var lekende lett og deilig i medving og sol. Gikk dog alt for langt ut og tapte mange timer på dette. Passerte Sola i 16-tiden og Mandal i 04-tiden. Kristiansand klokken 09:00.

Redningsskøyta går vel fra Tananger til Egersund (?), så det er jo en trygghet, men bølgene blir ikke noe mindre av den grunn :)

Som jeg skrev tidligere er Stadten sagnomsust, men den tar ikke så lang tid å forsere. Jæren er lang og bølgene vel så ufine.

Redigert av Eureka (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...