aslesp Startet 24.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Desember.2010 Hei Har en KAD 43 -03 modell. Gått ca 650 timer. Har noen erfaring med hva en bør gjøre av ekstra vedlikehold på en slik motor. Gjort det vanlige (filtre, reimer, impeller etc) Hva med dysene? Bør de tas nå? Motor går som ei klokke, men har mistet litt futt... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2010 (redigert) skynd deg å endre emnetittel til noe mere beskrivende før tråden blir stengt Hvis nå ikke moderatorerna har juleferie... Redigert 24.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SeaRaymond Svart 24.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2010 De har tydeligvis tatt julekvelden Men nå er det vel uannsett for sent Har du ikke instruksjonsbok? Der bør det stå hva som skal utføres ved gitte timeintervall, om du ikke har denne instruksjonsboken, tipper jeg du finner den under "dokumentarkivet" her på baatplassen.no Lykke til og god jul! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2010 (redigert) Satt opp en liten liste over det jeg kommer på i farten, den er nok temmelig lik som den står i de fleste Volvo manualer Daglig(ved bruk) Kontrollere motorolje Kontrollere kjølevæske Hver 14. dag Kontrollere dieselfilter Kontrollere sjøvannsfilter Kontrollere drivremmer Kontrollere anoder på drev Kontrollere olje på trimpumpe Kontrollere olje på servostyring Kontrollere batteri Hver 50. time Smøre styring på drev Kontrollere sikringer og generelt ledningsnett Hver 100. time Skifte motorolje og oljefilter Kontrollere olje på kompressor Hver 200. time (eller minst en gang i året) Skifte luftfilter Skifte dieselfilter Skifte kjøleveske(eller hvert 2. år) Kontrollere drivremmer Kontrollere filter til veivhusutluftning Kontrollere impeller Skifte olje på drev Kontrollere drivledd og belger på drev Kontrollere tilstrammingen av styrearmen Hver 200. time Justere ventiler Kontrollere turbo Kontrollere kompressor Hvert 2. år Skifte kjølevæske Skifte belger på drev(og kryss dersom det er slitasje. Belger skiftes som regel hvert år ved avmontering av drev, men skal skiftes minst hvert 2. år) Smøre girvekslingsmekanisme på drev Hver 500. - 600. time Trykkteste drevet, som regel skifte tetning til propellaksel Trykkteste dyser og kontrollere rør, pumpe og dieselsystemet ellers Redigert 24.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Er det ventiljustering hver 200t på 43 motoren? Trodde det gjaldt 24 ventilsmotorene Kad 44 og 300. På disse er det svært nøye,vært noen smeller på de som har slurvet med intervall. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Det stemmer det tkb, 44 og 300 har 24 ventiler i stedet for 12, og ett system med noen slike Y dingser, som gjør at mangel på justering av ventiler oftere fører til havari på de motorene med dobbelt opp med ventiler. Listen var litt fra mitt eget hode, og gjelder vel generelt for VP 30 og 40 serien, og en rask titt i noen instruksjonsbøker fra VP så står det hver 200. time også for 31, 32, 42 og 43 motorene, så det skal i følge VP gjøres også på disse! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Jeg tok dysetest og turbotrykktest ved 600-og.noen timerpå min forrige KAD44. Ble en helt annen motor etter fiks av dyser og bytt av turbo. Turbotrykker er lett å måle, dysenes sine trykktester bør gjøres av noen som vet hvordan det gjøres. Ventilene skal også justeres/sjekkes ved hver 200 time.. Lykke til! Mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
adeneo Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 De tingene som det slurves mest med, også fra en del VP verksteder, så følg med, er gjerne nettopp justering av ventiler, ettersom det er litt jobb å komme til og få gjort alt riktig. Også skifte av kjølevæske slurves det en del med, og kontroll av kompressoren og oljeskift på denne, som ofte resulterer i clutch problemer på kompressoren. På drevet er det nesten utelukkende at styrearmen ikke kontrolleres og etterstrammes, ettersom denne kan være vanskelig å komme til. Resultatet er utslitte foringer på grunn av lengre perioder med slakk, og på enkelte drev må hele motoren ut, og hele transomfeste av båten for å skifte foringer, bare for noe som tar noen minutter hver 200. time eller en gang i året! Jeg har også skrevet på listen at drevet bør trykktestes hver 500-600. time, og på VP DP drevene er det i over halvparten av alle tilfellene på tide å skifte tetningen til propellakselen på rundt det timetallet. Dersom man lar det skure å gå, og tetningen begynner å lekke mer alvorlig, vil det føre til at hele drevet må tas opp for kontroll, og kanskje kostbare reparasjoner, i stedet for å bytte tetningen med en gang den begynner å feile, og det hele er unnagjort på ett par timer. Nye gearsett til VP DP drev koster forøvrig derimot rundt 40 båtlapper, og de holder ikke så mange timer med lekkasje i tetningen til propellakselen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.