Jump to content

KAD 43 2003, 650timer. Bør jeg gjøre noe ekstra vedlikehold?

aslesp

Recommended Posts

skynd deg å endre emnetittel til noe mere beskrivende før tråden blir stengt :santcheer1:

Hvis nå ikke moderatorerna har juleferie...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

De har tydeligvis tatt julekvelden :santcheers: Men nå er det vel uannsett for sent :lol:

Har du ikke instruksjonsbok? Der bør det stå hva som skal utføres ved gitte timeintervall, om du ikke har denne instruksjonsboken, tipper jeg du finner den under "dokumentarkivet" her på baatplassen.no

Lykke til og god jul!

Satt opp en liten liste over det jeg kommer på i farten, den er nok temmelig lik som den står i de fleste Volvo manualer

Daglig(ved bruk)

Kontrollere motorolje

Kontrollere kjølevæske

Hver 14. dag

Kontrollere dieselfilter

Kontrollere sjøvannsfilter

Kontrollere drivremmer

Kontrollere anoder på drev

Kontrollere olje på trimpumpe

Kontrollere olje på servostyring

Kontrollere batteri

Hver 50. time

Smøre styring på drev

Kontrollere sikringer og generelt ledningsnett

Hver 100. time

Skifte motorolje og oljefilter

Kontrollere olje på kompressor

Hver 200. time (eller minst en gang i året)

Skifte luftfilter

Skifte dieselfilter

Skifte kjøleveske(eller hvert 2. år)

Kontrollere drivremmer

Kontrollere filter til veivhusutluftning

Kontrollere impeller

Skifte olje på drev

Kontrollere drivledd og belger på drev

Kontrollere tilstrammingen av styrearmen

Hver 200. time

Justere ventiler

Kontrollere turbo

Kontrollere kompressor

Hvert 2. år

Skifte kjølevæske

Skifte belger på drev(og kryss dersom det er slitasje. Belger skiftes som regel hvert år ved avmontering av drev, men skal skiftes minst hvert 2. år)

Smøre girvekslingsmekanisme på drev

Hver 500. - 600. time

Trykkteste drevet, som regel skifte tetning til propellaksel

Trykkteste dyser og kontrollere rør, pumpe og dieselsystemet ellers

Redigert av adeneo (see edit history)

Det stemmer det tkb, 44 og 300 har 24 ventiler i stedet for 12, og ett system med noen slike Y dingser, som gjør at mangel på justering av ventiler oftere fører til havari på de motorene med dobbelt opp med ventiler.

Listen var litt fra mitt eget hode, og gjelder vel generelt for VP 30 og 40 serien, og en rask titt i noen instruksjonsbøker fra VP så står det hver 200. time også for 31, 32, 42 og 43 motorene, så det skal i følge VP gjøres også på disse!

Jeg tok dysetest og turbotrykktest ved 600-og.noen timerpå min forrige KAD44. Ble en helt annen motor etter fiks av dyser og bytt av turbo.

Turbotrykker er lett å måle, dysenes sine trykktester bør gjøres av noen som vet hvordan det gjøres.

Ventilene skal også justeres/sjekkes ved hver 200 time..

Lykke til!

Mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

De tingene som det slurves mest med, også fra en del VP verksteder, så følg med, er gjerne nettopp justering av ventiler, ettersom det er litt jobb å komme til og få gjort alt riktig. Også skifte av kjølevæske slurves det en del med, og kontroll av kompressoren og oljeskift på denne, som ofte resulterer i clutch problemer på kompressoren.

På drevet er det nesten utelukkende at styrearmen ikke kontrolleres og etterstrammes, ettersom denne kan være vanskelig å komme til. Resultatet er utslitte foringer på grunn av lengre perioder med slakk, og på enkelte drev må hele motoren ut, og hele transomfeste av båten for å skifte foringer, bare for noe som tar noen minutter hver 200. time eller en gang i året!

Jeg har også skrevet på listen at drevet bør trykktestes hver 500-600. time, og på VP DP drevene er det i over halvparten av alle tilfellene på tide å skifte tetningen til propellakselen på rundt det timetallet. Dersom man lar det skure å gå, og tetningen begynner å lekke mer alvorlig, vil det føre til at hele drevet må tas opp for kontroll, og kanskje kostbare reparasjoner, i stedet for å bytte tetningen med en gang den begynner å feile, og det hele er unnagjort på ett par timer. Nye gearsett til VP DP drev koster forøvrig derimot rundt 40 båtlapper, og de holder ikke så mange timer med lekkasje i tetningen til propellakselen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...