Jump to content

Fikse alu, tester alternativer til sveising. (HTS2000, aladdin mm)


FjordHT

Recommended Posts

I en annen tråd(rep av 5hk med hull i blokk) kom jeg over en video med et "supermiddel", HTS-2000

http://www.youtube.com/watch?v=N-cv3R4fWZc&feature=player_embedded

 

Fant ut at dette måtte testes, så etter litt undersøkelse fant jeg ut at det er fler "like" produkter, har bestilt 2 forskjellige, den ene er HTS-2000, den andre er en "kopi" som skal være noen psi sterkere men ellers lik.

 

Har fått en pakke nå i posten, men pga dårlig merking er jeg ikke sikker på hvilken pakke jeg faktisk har mottatt :headbang:

Testes skulle det uansett :thumbsup:

 

Regnet med at den alu(øl)boks testen måtte være den vaskeligste, så fant ut at den måtte testes først :yesnod:

Fant frem propanbrenneren, og det hele endte i "ulykke", det hele va vanskelig og endte opp med en nedsmelting av ølboksen.

Litt tid etter, ny motivasjon, ny ølboks og en mye mindre brenner så prøver jeg på nytt. Bruker denne gangen ei lita gasspenn fra biltema som har mer konsentrert og lavere varme. Varmer nå saktere, og slik som vist på videoen.

Dette gikk suverent :yesnod: Det hele ble et pent og solid resultat og produktet var enkelt og jobbe med.

 

 

Hvis det vises interesse for denne tråden, så skal jeg legge ut mere info om de forskjellige produktene senere samt teste dette bedre på mer en bare øl-bokser :)

 

Er også interessert på hvordan dette stoffet reagerer på bla. saltvann, olje, bensin o.l så kommer nok til å teste litt på dette også med tanke på ting som skal være i båt :smiley:

 

Ha ei fortsatt fin jul :)

 

ps. skal også virke på bla kobber...

Redigert av lite (see edit history)
Link to post

Jeg har også brukt HTS-2000 noen ganger med bra resultat, og i noen tilfeller er produktet glimrende, men det erstatter desverre ikke sveis, og man bør være obs på det lave smeltepunktet.

 

Smeltepunktet til HTS-2000 er ca. 380 grader, mens aluminium har ett smeltepunkt på ca. 660 grader.

 

Produktet kan brukes på alle ikke jernholdige metaller, slik som aluminium, støpt aluminium, magnesiumslegeringer, zink, messing, kobber, og anodiserte metaller.

 

Produsenten av HTS-2000 har også ett produkt som heter HTS-528, som kan brukes på alle jernholdige metaller, slik som støpejern og stål.

 

Produsenten reklamerer med at produktet kan brukes til reparasjon av båtskrog i metall, utenbordsmotorer, innenbordsmotorer og hekkaggregater, slik at man skulle tro at produktet kan brukes i saltvann, uten at jeg har funnet noen relevante tester som bekrefter dette?

 

Inneholdet i alle disse typene metallreparasjonsprodukter oppgis kun som hemmelig, så det er umulig å vite akkurat hva produktet er laget av, men det er sannsynligvis for det meste aluminium blandet med zink for å senke smeltepunktet.

 

Jeg ville ikke brukt noen av disse produktene til å reparere noe som krever høy styrke eller hvor temperaturen kan komme opp mot 300 grader, men for å tette mindre hull o.l. fungerer det.

 

En annen ting er at produktet inneholder zink, som er lavere i spenningsrekken enn aluminium, noe som kan føre til uheldige situasjoner, men ettersom det ikke er oppgitt noe fra produsenten om materialene som er benyttet, så er dette umulig å si noe særlig om.

Link to post

Takker for mye info fra dere andre :smiley:

 

Den andre pakken jeg kjøpte heter alumaloy, og tror det er denne jeg har prøvd såvdit nå. Kjøpte ca 300gram hvis jeg ikke husker feil.

 

Dette er meget sterkt, krever litt øving for å lære å bruke, men virker ikke vanskelig ut fra det lille jeg har testet og skrevet i tråden over.

 

Er klar over at tempbegrensningen er en svakhet, men ser ikke det som noe problem når man tenker på hvor man bruker det. Styrken virker suveren, slik som på "reklamen".

 

Ser også de har fikset propeller med dette, men er jo ikke vist hvordan dette har holdt i saltvann over litt tid. Tenker derfor å "lappe" noen ølbokser og fortøye dem i båtplassen min for å se hvordan det ser ut mot våren :yesnod:

 

Har selv planer om å forsøke å utbedre en propell med dette stoffet.

 

Hvis noen har gode ideer på ting jeg burde prøve så del gjerne det.

 

Finnes jo en del forskjellige typer alu også, men jeg har ikke så mye å velge i, og minimalt med kunnskaper når det kommer til de forskjellige typene.

 

Blir nok også å teste dette på snyskutern ved behov, å dær blir det ihvertfall ikke for varmt :smiley:

Link to post

Hvis man skal sveise alu så er det forskjell på om det er støpt eller smidd alu på måten det sveises på.

Men om det gjelder slike metall-fiksegreier vet jeg ikke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I 1976 gikk jeg på sveise/lodde-kurs hos Norgas da jeg gikk i læra som finmekaniker. Der forsøkte de å lære oss diverse teknikker som inkluderte "sveiselodding" av aluminium til aluminium, og aluminium til andre metaller. Vi banket og slo på greiene (akkurat som i reklamevideoen), og det satt som f.... Intet av dette har kommet til praktisk anvendelse i produksjon (les: den "virkelige" verden) hverken den gang eller senere (såvidt meg bekjent, iallefall).

 

Jeg kan derfor ikke la være å lure; Hvor nytt og revolusjonerende er egentlig det som blir omtalt i denne tråden?

Link to post

nyttig er det iallefall å kunne reparere skader i alu-deler uten for store investeringer i utstyr og kompetanse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I 76 gikk jeg i barnehagen å der lærte vi ikke om dette, siden har jeg greid å unngå denne viten frem til i dag. For meg er dette nyttig. At det er forskjell på ansvar og forsikring når det gjelder båt og bil er heller ikke revlusjonerende nytt, allikevel er det for mange en stor aha opplevelse å lese de trådene.

 

Hvis trådene her skal være av revlusjonerende karakter føler jeg at vi setter lista noe høyt, det er plass til litt folkeopplysning og etter mitt syn.

Redigert av free (see edit history)
Link to post

I 1986 kjøpte jeg mitt første og eneste MIG/MAG sveiseapparat. Det ble etterhver veldig nyttig kan man si, selv om jeg kun har brukt det til vanlig stål og jern.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I 1976 gikk jeg på sveise/lodde-kurs hos Norgas da jeg gikk i læra som finmekaniker. Der forsøkte de å lære oss diverse teknikker som inkluderte "sveiselodding" av aluminium til aluminium, og aluminium til andre metaller. Vi banket og slo på greiene (akkurat som i reklamevideoen), og det satt som f.... Intet av dette har kommet til praktisk anvendelse i produksjon (les: den "virkelige" verden) hverken den gang eller senere (såvidt meg bekjent, iallefall).

 

Jeg kan derfor ikke la være å lure; Hvor nytt og revolusjonerende er egentlig det som blir omtalt i denne tråden?

Vel, ettersom jeg ikke var påtengt i 1976 kan jeg ikke uttale meg så mye om de tingene som foregikk på 70 tallet, men ut i fra hva jeg har hørt og sett på tv kan jeg forstå at mange gode ideer ble glemt på den tiden :santcheer1::giggle:

 

Ellers skal jeg ikke uttale meg om hva som i realiteten er "nytt" og "revolusjonerende", ettersom dette tydeligvis er gamle greier som er nå "nytt" for meg.

Som en DYI kar, som har brukt mye tid de siste årene på å lære mye om alt fra motorer til snekkring synes jeg det virker meget fornuftig å kunne fikse ødelagte øl-bokser med et slikt produkt :yesnod:

I realiteten har jeg opplevd sprekker og skader på alu som har bydd på mye hodebry, som kunne vært løst med dette produktet. Tidligere har jeg tydd til sveis og da vært avhengig av folk med utstyr og kompetanse for å fikse slik.

Må jo være noen som ser nytten i dette ettersom det er en masse forskjellige leverandører av et "likt"produkt, og jeg er vell en av dem av den enkle grunn av at jeg ikke har utstyr eller kunnskap til å reparere skadet alu med sveis.

 

Ser ut fra den andre tråden at det dreier seg om mye av det samme som jeg tenker på, men kjente ikke til tråden når jeg startet denne. Skal uansett dele litt erfaringer når jeg har fått den siste pakken og får testet litt, så kanskje noen kan dra nytte av det ihvertfall :smiley:

Link to post

Det var ikke min mening "å helle malurt i begeret", kun å bidra med en smule erfaring som kanskje har relevans.

 

Littegranne skepsis til produkter som med mer eller mindre jevne mellomrom dukker opp i reklamens verden, kan umulig være usunt(?)

 

På den annen side kan det jo (mot formodning) ha forekommet en betydelig produktutvikling i denne bransjen. I så fall står jeg jo igjen som en æresløs, gretten gammel gubbe som alle ler av. Men det er ikke første gang :lol:, så det overlever jeg nok.

Link to post

Jeg kan derfor ikke la være å lure; Hvor nytt og revolusjonerende er egentlig det som blir omtalt i denne tråden?

 

Det er ikke nytt i det hele tatt. Blandinger av zink og alu for å senke smeltepunktet har vært kjent siden før de fleste her på forumet ble påtenkt, men nå er de nye produktene "hemmelige", noe som sannsynligvis betyr at det er stort sett samme greiene som gamle loddetilsatser til samme bruk.

Lodding av forskjellige typer metaller var også mer vanlig i gamle dager, men etter at små nette TIG apparater med ac/dc har blitt så billige at de fleste verksteder i dag har slike, og ettersom resultatet selvfølgelig blir overlegent med sveis så brukes slike produkter lite av profesjonelle. Det er for private "hobbymekkere" eller for reparasjoner på steder hvor det er vanskelig å få med seg ett sveiseapperat, hvor det er mer praktisk med en propanbrenner og disse vidunderstavene, som faktisk fungerer ganske bra! På den andre siden fungerer slike "metall på tube" produkter, som i all hovedsak er epoxy, sikkert like bra, helt uten varme?

 

 

Skal uansett dele litt erfaringer når jeg har fått den siste pakken og får testet litt, så kanskje noen kan dra nytte av det ihvertfall :smiley:

 

Del i vei, interessant å høre om nye produkter, selv om jeg kjente til akkurat dette fra før, men det var sikkert mange andre som ikke har fått med seg at dette eksisterer.

Men igjen, jeg vil si at dette ikke erstatter sveis, men er greit nok til mindre reparasjoner hvor styrke og varme ikke er noe tema!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Pussig at Biltema og lignende kjeder ikke fører disse produktene da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Pussig at Biltema og lignende kjeder.....

 

I grunn ikke. Gasolin har vært tidlig ute til å skaffe seg agenturer på en del slike spesielle produkter, og særlig da fra USA, slik at Biltema i så fall måtte enten kjøpt dette fra Gasolin, eller på ett eller annet vis tatt over agenturet, noe som er lite sannsynlig ettersom de fleste av disse merkene, slik som Eastwood, POR-15, HTS-2000 osv. liker mindre firmaer hvor de kjenner vedkommende som selger produktet, og kan ha en viss kontroll på servicen.

Link to post

Plutselig fungerte nettsiden til gasolin igjen.. men jeg bestilte jo durafix.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Littegranne skepsis til produkter som med mer eller mindre jevne mellomrom dukker opp i reklamens verden, kan umulig være usunt(?)

 

Har lest ditt inlegg på nytt å greier ikke å spore den skepsis du hevder å ha presentert. Du hevder tvert i mot at produktet fungerer nøyaktig slik som reklamen hevder å at du selv har slått slike sammenføyninger flate. Det at denne kunnskapen ikke har kommet deg til nytte kan ha noe med at du har tilgang på bedre metoder, hva vet jeg.

 

Æresløs, det tror jeg ikke men gretten tja.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...