Jump to content

Mercury Verado 150 hk? Hvorfor så dyr? Fart? Vekt?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Synes det er merkelig store prisforskjeller 10 000+. Hvorfor ikke montere alle på en båt og finne ut hvorfor prisene er så forskjellige?

Jeg vet at ytelser varierer fra båt til båt, men NOE bør jo man finne ut.

 

Er de prisene dere har funnet med montering? Jeg vet at Verado er fjernstyrt og har derfor ikke ledninger. Burde vel den være lettere/billigere å montere?

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post

Jeg tror Verado er kompressormatet... :saint:

Optimax er jo dessuten gammal teknologi, og den kan selges rimeligere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Veradoen er meget robust bygt pga kompressor matingen,så holdbarheten er det ikke noe å si på. All erfaring i USA viser at det har vært svært lite

mekaniske problemer med disse motorene siden dei kom ut i 2004.Superchargeren (kompressoren)den er utstyrt med og som mange tror vil svikte for et

godt ord er bare en myte,den er bunnsolid og har en svært liten feilprosent.

Den har en årlig service som kun omhandler oljeskift på motor og gear + kontroll av sinkanoder.Det er kun hvert 3 år(300 T) det er storservice på denne motoren. Ellers er det en sprek og behagelig motor.

Link to post
  • 10 måneder senere...

kanskje litt pinlig at Bakken presterer å skrive at Verado har turbo :lol:

Ellers er det jo ninteressant med den nye lettvekts-150'en:

http://www.bakken-motor.no/_innhold_2011/vis_nyhet.asp?ID=198

 

http://www.youtube.com/watch?v=Jgg9O2mmvzI&feature=related

 

Forøvrig er det blitt populært å chippe verado 135 og 150 til bortimot 200 hk.

Det er også kommet et chip-program som gir rundt 240 hk. Da begynne det å bli heftig :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 måneder senere...

Optimax har ikke kompressor type overlading for større effekt, men en slags kompressor for mating av bensin/luftblandingen.

 

Orbital, Optimax og TLDI bygger på at bensin-/ luftblandingen sprøytes inn i sylinderen når eksosporten er blokkert av stempelet. Dette skjer ved hjelp av en kompressor, og med et trykk på ca 8 bar. Dermed er innsprøytningstrykket betydelig lavere i Tohatsu sitt TLDI-system enn hva det er i Evinrude sitt Ficht-system (evt. E-tec) eller i Yamaha sitt HPDI-system.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mercury har sett seg lei på att Honda Suzuki og Yamaha har forsynt seg grovt av 150 hk markedet i USA,da spesielt på repowering,(nye motorer på

eldre båter)Problemet har vært at Veradoen på 150 hp er for dyr i forhold til konkurrentene og den krever en viss kompetanse å montere,derfor

har Mercury lansert denne nye motoren. Den skal være svært enkel å vedlikehalde.

Link to post

den virker genial til tross for eggefasongen :wink:

og bør være bjørnesterk med mere kubikk enn DF150 og Yamaha F150.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

tror ikke det er noen stor fare for at de ikke har gjort leksa si, de var tross alt på Månen for over 42 år siden :lol:

 

Utrolig detaljert snutt vedr. olje og filterbytte. Noen sånt finner man ikke for de andre merkene :wink:

De satser på at ingen skal ha noen grunn til å slurve med vedlikeholdet. Trenger ikke fagfolk for disse operasjonene iallefall.

 

http://www.youtube.com/watch?v=EolVZWwTuV0 http://www.youtube.com/watch?v=8Xxn7OWCQcQ

 

http://www.youtube.com/watch?v=VXDORYC8f4w

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...