Bearded Beast Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 hmm står ikkje større enn 115 på brunsvikt sine sider Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 (redigert) http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/fourstrokes/150/ http://www.mercurymarine.com/media/mercury/documents/8M0063965_150FSBro-1211-LoRes.pdf På side 5 står det en del om fordeler og sammenligning med Yamaha, Suzuki og Honda 150. Redigert 22.Januar.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 jaja alt der der er vel og bra men er den å få kjøpt i norge Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 (redigert) ja en vakker dag Jeg blir forresten stadig sjokkert over en stor aktør som Bakken Motor som ofte er så upresis i sine skriverier http://www.bakken-motor.no/_innhold_2011/vis_produkt.asp?id=13&pid=221 Mulig de skulle ønske at F150 er en V6 http://www.bakken-motor.no/_innhold_2011/vis_nyhet.asp?ID=198 Redigert 22.Januar.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kavset Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Jeg har hørt at denne Veradoen har Bensinkjøling i kompressoren og at dette gjør at den får et VELDIG høyt brenstofforbruk på max turtall. Det skulle vist falle drastisk om en slakket litt på, men jeg husker jeg fikk hetta da jeg hørte tallet. Om dette stemmer i dag vet jeg ikke men det er jo en ting å være obs på. Selv foretrekker jeg Yamaha, det er vel en grunn til at polarcirkel f.eks. leverer sine båter med Yamaha som std. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Veradoen har ingen bensinkjøling igjennom kompressoren,Men ja,veradoen øker fuel mengden merkbart over 5000rpm dette pga nødvendigheten i å kjøle ned sylinderen,men dette er ikke noe særfenomen hos veradoen, alle motorer gjør dette også Yamaha, men dette betyr ingen ting i det lange løp da de fleste kjører 95% under dette turtallet. At Polarcirkel velger Yamaha er et valg dei gjør pga pris,anbud,personlige meninger osv,at dette skal bety at Yamaha er bedre en alt annet er bare tull. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Hadde vært artig å funnet noen tall som sa noe om hvor mange driftstimer en 4 takter har før den skrotes kontra hva de beste to takterne fra Yamaha klarte. Leser at folk mener at Yamaha fremdeles har den samme kvaliteten som i "gamle" dager. Men å bygge en 4-takter laget fra en bilblokk like solid som en 2 takter er vel rett og slett veldig vanskelig hvis man skal få lav nok vekt og billig nok pris. Tror egentlig at 4 takterne fra Honda, Mercury og Yamaha er ganske likeverdige i kvalitet idag. Får håpe de får bukt med tæring problematikken. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Det er en del sporadiske rapporter i fra USA når det kommer til gangtimer på utenbordsmotorer, Veradoer med 3-4 tusen timer til Yamahaer og Suzukier med nærmere 5000t,det mest ekstreme var en Honda 150 4T med 7500 timer. Dette er tall som må taes med en klype salt,men det er ingen tvil om at en moderne 4T går mange timer med godt vedlikehold,men som sagt tidligere, jeg er mer bekymret over korrosjons spøkelset over tid. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Hadde vært artig å funnet noen tall som sa noe om hvor mange driftstimer en 4 takter har før den skrotes kontra hva de beste to takterne fra Yamaha klarte. Leser at folk mener at Yamaha fremdeles har den samme kvaliteten som i "gamle" dager. Men å bygge en 4-takter laget fra en bilblokk like solid som en 2 takter er vel rett og slett veldig vanskelig hvis man skal få lav nok vekt og billig nok pris. Tror egentlig at 4 takterne fra Honda, Mercury og Yamaha er ganske likeverdige i kvalitet idag. Får håpe de får bukt med tæring problematikken. Tror nok det er liten forskjell på driftstimer en 4-takt vs. 2-takt klarer før de skrotes, snakker da om dagens aktuelle modeller. Vel og merke om en følger service og vedlikehold. Og hvilke motorer er det som sliter spesielt med tæring problematikk? Mener å ha lest av 50/60 hk Mercury/Mariner fra rundt år 2000 var ille plaget med dette. Ellers er vel dette en av de mange diskusjonene om 4-takts teknologi vs. moderne 2-takt. Har inntrykk av at det er en del innlegg om de som har problemer med sine Optimax motorer. Etter det jeg har lest, pluss personlige erfaringer, så er det sikreste å velge en 4-takt Yamaha, Honda eller Suzuki. Tester som går på toppfart, forbruk, støy etc. er vel og bra, her kommer stort sett 4-taktere best ut. Men ennå viktigere er hvordan er kvaliten på motoren om 10 år. Har det vært problemfritt eller mye plunder og heft? Og sett i sammenheng med det så er en prisforskjell på 10.000 på ny motor av mindre betydning. Mercury og Evinrude er sikkert OK motorer, men har en magefølelse at det sikreste er å velge japansk. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Teerex Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Japsene appelerer til de som vil ha noe sikkert og traust uten mye ekstra sprell eller noko attåt (bortsett fra fin teknikk som krever bl.a. periodisk ventiljustering på de fleste modellene). Når det er sagt så har ikke japsene vært 100% feilfrie hele tiden heller (gjelder vel særlig yamaha). Mercury/E-tec er motorene for de som vil skille seg litt ut fra mengden, og ha en motor som gir litt ekstra i form av ytelse og mulighet for chipping, design, lav vekt, lavt vedlikeholdsbehov osv. Merc og Evinrude-Johnson var jo relativt enerådende i gamle dager før japsene tok opp kampen. USA er verdens største båtmarked så ingen produsenter i USA har råd til å lage dårlige motorer så lenge japsene er flinke i klassen. Kvalitetsmessig tror jeg det er liten forskjell i dag for den jevne fritigsbruker. E-tec har 5 års garanti og Honda har nå fått hele 6 års garanti. Det viktigste er nok at service, konservering/ferskvannspyling og anoder/korrosjonsskader blir fulgt opp om motoren skal få et langt liv. Redigert 23.Januar.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Veradogutt Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Hei Jeg har ikke svar på det egentlige spørsmålet ang pris. Men siden jeg selv kjører Verado 150, leste jeg gjennom hele tråden og fikk lyst å komme med litt førstehånds erfaring :-) Jeg har hatt min 2008 modell Verado i to sesonger og kjørt ca 100 timer. Tatt service selv med alt av filterskift og oljeskift, anoder ++ Har så langt ikke hatt problemer av noe slag Vil istede si at jeg har hatt mange positive erfaringer: -Fint lydbilde, musestille på tomgang,bittelitt vibrasjon rundt 1500rpm, rå/men fortsatt behagelig lyd på høyere turtall. -Akselerasjonen -selv med min "tunge" 19'' propell og Skibsplast 655xl er gøy! Mye kvikkere enn andre 4-t jeg har prøvet ihvertfall -Via de fine smartcraft instrumentene er det lett og følge med på forbruket. typisk 0,9 l/mil ved 20knop, ca 1 l/mil ved 25knop, 1,2 l/mil ved 30 knop, ca 1,5 l/mil WOT 5900rpm/38 knop (målt med 3-4 voksne i båten) -Verado har elektrisk fjernstyring for gass/gir som standard. Dette er bare hærlig! Lett og forutsigbar og vedlikeholdsfri betjening. -Hydraulisk styring er også standard (Servostyring er ekstrautstyr) -Det er riktig at 1. generasjon Verado hadde et noe høyere forbruk enn konkurrentene -Min 2.generasjon motor (fra sent 2007 ->) har mekaniske endringer som minker indre motstand -og eliminerer behovet for "kjøle-spyling" av stemplene (som noen nevnte over her) Sitér dette innlegget ~det jamna se' i skynå!~ Link to post
Gnisten Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 ...... jeg er mer bekymret over korrosjons spøkelset over tid. Kan du utdype dette er du snill? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Kiekhaefer Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 (redigert) Kan du utdype dette er du snill? Det er korrosjonen innvendig i kjøle/eksos systemet jeg er mest bekymret over når det kommer til levetid på motoren, jeg hadde en Suzuki DT25 i mange år ,en kjempemotor på alle måter, etter en 7-8 år måtte jeg skifte topp pakningen pga lekasje. Jeg fikk sjokk når toppen kom av,massiv tæring i kjølevanns kanalene ble avdekket,det var store groper som var tært vekk i godset innvendig.Dette viser at dette er et område på motoren vi vanskelig kan beskytte selv med ferskvanns skylling av kjølekanalene. Kvaliteten på støpegodset er helt klart avgjørene på hvordan dette vil utvikle seg, men det er ikke hele forklaringen .Men skylling av kjølesystemet jevnlig er nok den beste måten å bremse dette på. Redigert 30.Januar.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Takk for svar. Er det noen merker av motorer som utmerker seg ift. kvalitet på støpegodset mon tro? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gabi Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Her har iallefall Veradoen en fin ting, for det er en slags korrosjosbeskyttelse av ladede partikler som er lagt på inni motorer der kjølevannet går. Min 225hk Verado som er 5år er gullende ren inni ved termostatkanalen. Så det skal veldig mye til før den ruster innvendig. Forøvrig mht bensinforbruk var det en test i sommer i et båtblad som hadde testet kjente merker i 250hk. Der var Verado ikke dårligere enn de andre, og til gjengjeld mye kvikkere i akselerasjon pga kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Kvalitets forskjellen på støpegodset mellom de forskjellige merkene har aldri vært mindre,men jeg holder forsatt en liten knapp på Mercury i det lange løp. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Har hørt at det er enkelte (amerikanske import?) modeller som er laget for kjøring i ferskvann og andre for saltvann og at disse ikke alltid kan identifiseres fra hverandre. Ble nevnt noe om blå og røde dekaler på motoren. Stemmer dette? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Både ja og nei, Mercury har kalt enkelte serier for `saltwater series` men forskjellen har vært at Saltwater series har blitt levert med mulighet for ultralang stamme tiltenkt offshore båter,de med røde dekaler har ikke hatt denne muligheten. Men det er ingen forskjell på motorene ellers. Evinrude har også brukt denne fremgangsmåten. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 de liker å skape litt forvirring Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 2.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 første annonseringa http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?WT.synd_type=agent&finnkode=33011384 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vbunn Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Her har iallefall Veradoen en fin ting, for det er en slags korrosjosbeskyttelse av ladede partikler som er lagt på inni motorer der kjølevannet går. Min 225hk Verado som er 5år er gullende ren inni ved termostatkanalen. Så det skal veldig mye til før den ruster innvendig. Forøvrig mht bensinforbruk var det en test i sommer i et båtblad som hadde testet kjente merker i 250hk. Der var Verado ikke dårligere enn de andre, og til gjengjeld mye kvikkere i akselerasjon pga kompressoren. Det er vel å fint det, men det sier deg ingen ting annet enn det åpenbart visuelle! Det er verre med eksoskanaler/topper. Jeg vil påstå at en generelt kan si at 4 takter i varierende grad har korrosjonsproblemer i forbindelse med varme i topp/eksos. Denne påstanden er basert på visuell inspeksjon av en rekke 4 taktere fra alle merker. Nå er jeg av den oppfatninge at problemet eller tiden før "overhaling" er sterkt varierende med merke og modell. Kun tiden vil vise hvor holdbart et design blir, men mer å fordele varmen på høres ikke ut som noen dum ide`. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Stor test av 150 hk i siste utgave av Vi Båtägare nr 9/12. Testbåt Quicksilver Activ 605 Open. Testvinner ble Mercury F150, ikke helt uventet kanskje. De gjør en grundig jobb før de slipper en motor i dette viktige segmentet. Kort oppsummert: Mercury F150 har høyest toppfart, lavest forbruk i høyere fartsområde, lavest vekt (av 4-takterene), lavt støynivå og lavest pris (sammen med Evinrude). Motoren er også svært servicevennlig, ingen ventiljustering eller kamreim. Fart: Mercury F150 greide 45 knop mens Suzuki og Yamaha greide knappe 44. Verado, Honda og Evinrude greide 42,3 knop. Forbruk: Honda lavest med kun 0,82 liter i snitt. Mercury F150 0,86, Yamaha F150 0,87, Verado 0,92, Suzuki 0,94, Evinrude 1,00. Akselerasjon: Relativt jevnt men Evinrude kjappest (2-takt) og Honda slappest (minst sylindervolum av de normalaspirerte). Støy: Verado og Evinrude noe mere støy, naturlig nok pga. teknikken. Men på fullgass skiller det minimalt. Totalseier til Mercury F150. For båter som tåler mere enn 150 hk er jo Verado genial (kan jo chiptunes til 200 hk ved behov). Uten at det er tatt med i testen da. De glemte visst Optimax 150 men de syns kanskje Mercury var nok representert med to modeller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.