Smellingen Startet 27.Desember.2010 Del på Facebook Startet 27.Desember.2010 Hei! Nå har jeg sannelig lyst på annen båt igjen Ikke tofot-syken, men nyere, fortere osv... Går det an å si noe om hvor mye billigere båtene er om vinteren i forhold til om våren? Noen som har en formening om hvor mye de har spart på å kjøpe høst/vinter? Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Mouche Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Går det an å si noe om hvor mye billigere båtene er om vinteren i forhold til om våren? Nei, det gjør det ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SeaRaymond Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Nei det tror ikke jeg heller, de fleste som har båt til salgs nå har den der sannsynligvis for å "lufte" markedet eller fordi de uannsett skal selge.... Om det er først nevnte, tro jeg nok ikke de får solgt, fordi de da sannsynligvis krever en pris en kjøper ikke vil betale. Om det er sistnevnte kan en nok regne med å få kjøpt til prisantydning eller 10-15% under om du handler nå, 5-10% under prisantydning til våren. det er iallefall slik jeg kan tenke det er. Om en ikke er avhengig av å selge båten så snart som mulig, har en også mulighet å vente til sola varmer og interressen blir større. Om de er avhengige av å selge nå kan prisen allerede være presset uforskammet ned allerede, men du kan alikavel regne med å få prutet litt, nettopp fordi de må selge og det finnes få eller ingen intresenter... Jaja.... dette ble jo bare tull, men som sagt det går nok ikke an å gi ett fasitsvar på hvor mye billigere du kan regne med å få kjøpe en konkret båt for nå kontra til våren, det kommer nett an på hvor riktig priset den er i utgangspunktet båten er og hvor desperat selger er. Om du har noe får øye, er det bare en ting å gjøre, gi ett bud...enten får du aksept, hvis ikke må du sikkert moderere deg litt, bare å føle deg frem, kjøpers marked er det iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Jeg kjøpte båt for kr 596.000 i oktober - Det var da et godt kjøp og siden jeg var eneste interesserte fikk jeg prutet en god del. Våren etter var finanskrisen over oss for fullt og en helt lik båt gikk for 550.000 kr. -Prisene nå, kontra hva som kommer er vanskelig å forutse. Men normalt sett er det færre interesserte i "din" båt om vinteren, og sjansen er større for å gjøre et godt kjøp. Bare husk at vinterlagring etc kanskje koster deg noen båtlapper også. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
bindaling Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Fremdeles synker antall båter til salgs på Finn. Fra over 15000 i september til knappe 6000 nå ved årskiftet(helst det en kaller naturlig avgang...). Det er vel like før trenden snur? Hvis antallet båter stiger like fort som det har sunket har vi 15000 båter igjen på Finn i April/mai... Men det er vel september som normalt er toppen på båtannonse-kurven til Finn tro. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 (redigert) annonser som går ut på dato... ingen gidder fornye nå, er jo bare å vente til mars, skjer jo ca 0 før da. jeg solgte 2 båter i høst, og kjøpte 1, prisene for salg reflekterer jo at jeg slipper all opplagsjobb, betaling for lagring osv, og kjøpet ville jeg da ha tilsvarende "avslag" for å gjøre jobben, ta rentekostnad, forsikring osv, renter og forsikring alene før båtsesongen begynner igjen er jo 30-40k samt det binder myeeee kapital. til våren kunne jeg mao fint ha betalt 50-100k mere for samme båt, om "alt var klart" uten at det nødvendigivis hadde blitt noe dyrere for meg. Redigert 27.Desember.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Uansett, en vesentlig del av båtkjøpet er å teste den ut på vannet. Det er definitivt flere båter på vannet alle andre årstider enn om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Uansett, en vesentlig del av båtkjøpet er å teste den ut på vannet. Ja, med mindre en kjøper en båt av et kjent merke med kjent motor som er ferdig testet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Båtmarkedet var vel rimelig dødt i 2010 og bruktprisene som vi har hatt de siste 4-5 åren som nok har vært kunstig høye forsvant. -Kjenner flere som har lagt ut kurrante båter for salg i år uten å få så mye som en telefon og det er jo rart at ikke folk ringer for å høre hva man skal tilby engang evnt diskutere pris.... -Nå har det vel vært en opptur økonomien i Norge etter August og det kan vel tyde på at det kansje løsner litt igjen. Så kansje det var lurt å handle nå om man finner noe som en har lyst på og synes er priset ok ? -Jeg har kjøpt båt på vinteren og det funket greit det riktignok så var den lagret innendørs så jeg kunne jobb litt og gjøre meg kjent med den frem til våren. Det at du ikke har prøvd båten kan du vel ha som en klausul og som regel kan man jo sjekke litt med andre hvordan båttypen er. Her er det ingen fasit bare din magefølese som må avgjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Jeg vil anta at de båtene som har vært i markedet en stund vil være godt prutbare akkurat nå, mens de som nettopp har lagt ut sin båt (det er vel ikke så mange) neppe vil akseptere bud langt under forventning før våren kommer. Selv har jeg nettopp kjøpt båt, og selger oppga en pris han ikke ville gå under, alternativet var da å vente til våren. Så mange selgere har nok en forventning om raskere omsetning og bedre priser da. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
free Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Kan jo være at en kan gjøre et kupp vinterstid, at prisene vil stige mot våren har jeg lite tro på, når det våres kommer det mange båter på markedet som skal konkurere om kjøpers oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Mang en forhandler som ønsker seg litt ordrereserve nå så ksla du ha ny båt kan du gjøre et kupp! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Tja, jeg har da fått noen svar, men å hevde at de svarene indikerer at forhandlerne løper om kapp med gode tilbud på nye båter er en betydelig overdrivelse! Og jeg snakker selvfølgelig om min interesse for å kjøpe en ny båt uten innbytte og kontant betaling. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 31.Desember.2010 Del på Facebook Svart 31.Desember.2010 Jeg kjøpte ny 18-foter i høst for levering til våren ifb. med en kampanje fra produsent. Oppnådde da over 13% prisavslag, stålpropell og jukseteak. Vanskelig å prute når avansen blir så lav ved slike kampanjer, men forhandler ga meg gratis priming og stoffing. Poenget mitt er at slike kampanjer på nye båter gjør at man ikke bør forvente noen særlig økning av bruktbåtpriser sammenliknet med fjoråret - selv om bilmarkedet er tilbake og boligmarkedet vel er i nærheten av all time high (ikke nødvendigvis fritidsboliger). Har mer tro på høstprisprinsippet, som i stor grad handler om la være å stå for opplag, kapitalbinding, vårservice etc. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Desember.2010 Del på Facebook Svart 31.Desember.2010 Jeg kjøpte ny 18-foter i høst for levering til våren ifb. med en kampanje fra produsent. Oppnådde da over 13% prisavslag, stålpropell og jukseteak. . 13% i prisavslag på hva? Man får vel idag nærmest som standard en såkalt pakkepris på båt/motor som viser en rabatt i forhold til veiledende pris på båt og motor solgt enkeltvis. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 31.Desember.2010 Del på Facebook Svart 31.Desember.2010 Har handlet flere båter de senere år på vinteren (des/jan), for levering påfølgende vår og har altid fått veldig bra priser kontra det å vente til våren med å handle.(April/Mai). Har inntrykk av at mange forhandlere gir store rabatter og/eller extrautstyr på denne forholdsvis stille tiden av året for og få noe fart i salget.På vinteren er det jo også greiere og bestille akkurat den båten med den fargen/motor/div. utstyr etc. ferdig levert og klargjort til sesongstart. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 31.Desember.2010 Del på Facebook Svart 31.Desember.2010 Gode kjøp kan du gjøre uansett årstid. Pris er en funksjon av tilbud og etterspørsel. Nå er både tilbud og etterspørsel lav mens i mai er begge høyere. Når volum er lav som nå i vinter er det immidlertid mer ujevnt. Det betyr sjansen for at du kan gjøre en kupp om du er heldig og vet nøyaktig hva du holder på med. Men min erfaring er at det er ingen automatikk og jeg tror ikke noe på at prisene i gjennomsnitt er mye lavere nå enn i vår. Men sjansen for en unik kupp er nok noe mindre om våren når salgsvolum tar seg opp. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.