Jump to content

Dårlige køyer ombord

Goran

Recommended Posts

Noe som har slått meg når jeg har kikket/testet/eid båter er at svært mange båter har dårlige køyer ombord. Spesielt de båtene som kombinerer sitteplasser og køyeplasser med løse puter, men også faste køyer har tynne, dårlige madrasser.

Tror båtprodusenter at dersom vi fyller i med noen puter mellom noen andre puter, så blir det en bra køy?

Moderne større båter har ofte en fast, god "rederkøy" forut, det er ikke disse båtene jeg sikter til.

Tar som et eksempel min egen båt, en skibsplast på 23 fot. Her reklamerer produsenten med at en liten familie kan feriere i flere dager ombord. Dette betyr da selvfølgelig at noen må dele køyen forut, som jeg vil betegne som hovedkøyen ombord (har i tillegg en liten stikklugar) Denne køyen er normalt en liten sofa vi aldri bruker. Så da ligger illeggsputene konstant mellom putene. Men sitteputene har en liten forhøyning i forkant, slik at knehalsene hviler bedre når en sitter (tror jeg) Men disse blir jo noen klumper i ryggen når du sover. Madrassene er i tillegg harde. Etter EN natt ombord gikk jeg til anskaffelse av en 1,20 m bred madrass fra jysk og skar den til slik at den ligger oppå sofaputer og illeggsputer. Fungerer bra det, men lite elegant. MEN hvorfor tenker ikke produsentene på dette? Og hvorfor bryr ikke båtbladene seg om dette når de tester båtene? (Ja, jeg vet de har kommentert det ovenfor større cabincruisere av eldre årgang, men god køy er viktig i mindre båter også.

God søvn er jo en viktig del av ferien.

Her er bare noen kjappe eksempler:

Først min egen båt:

koey.jpg

En Hydrolift til over 2 mill (Dette ser ut som en fast køy, så hvorfor i all verden har de illeggsputer?

hydrolift.jpg

Yamarin 76

yamarin_76.jpg

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Hvis du ser på f.eks bilde nr 1 jeg har lagt med, får man 2 køyer her dersom det ikke legges i ileggsputer?

Se på utformingen på putene, ser det behagelig ut å ligge på?

Ileggsputer lager sprekker i madrassen, ofte der ryggen plasseres, da blir det ubehagelig å ligge på, syntes jeg.

Men for all del, noen konsepter fungerer sikkert utmerket, men i mange tilfeller føler jeg at produsentene ikke har testet ut båtene skikkelig.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

på min scand har du en stor rundsitter forran i båten.

putene mine har ikke en sånn forhøyning til knærne som på det bilet du viser.

senker du bordet som da står i mitten av rundsitteren legger i en pute i også legger du deg på tværs av båten i køya, da får du nemlig ikke den sjøten i ryggen men derimot ligger meget konfortabelt. køya har plass til 3 sore kjukke mennesker :thumbsup:

Selv om de færreste benytter denne "salongmuligheten" vil jeg tro at noe av grunnen til at båtprodusentene gjør det slik er for å gi et "romsligere" inntrykk av båten. Den virker selvfølgelig mye større når det er en liten sofa der og et koselig lite bord enn å bare ha en gigantisk seng.

Noe som irriterer meg mye mer, spesielt også i større båter er at køyene skal være så fordømt korte :crazy: Selv i båten min som er 48 fot savner jeg 10 cm lengde på køya, og det er et goood plass til for å si det slik! Jeg har lagt merke til dette på de fleste båtene jeg har jobbet på, også på seilbåter som er i høyeste prissegmentet. OK, madrasskvaliteten er god, men jeg synes fortsatt det er på plass med køyer som er minst 2 m lange når vi prater båter over 45 fot og prisklasse mangemillioner og oppover... :giggle: Når det er sagt, så er ikke jeg mer enn 175

Min skarve erfaring er samstemt med trådstarters. I vår Grandezza 31 er det samme opplegget med ileggsputer for å legge oppå bordet både i sittegruppen forut og akter. Sitteputene i sofaene har også her forhøyning i knehasen og ileggsputene er noe høyere enn sofaputene. Har derfor med en overmadrass for konverteringen fra sittegruppe til seng forut samt at det legges pledd på sofaputenes laveste nivå. Det er klart at forhøyningen på sofaputene under knehasen nok er med på å øke sittekomforten, men liggekomforten er ikke bra uten tilpassninger. I båten er det soveplass til 6, hvorav 4 er konvertering fra sittegruppe. Det blir mye overmadrasser av slikt som på dagtid fyller den stakkars stikkcabinen. Heldigvis er vi skjelden 6 som skal sove i båten.

Som en kjenning av meg med 43 fot seilbåt sa forleden, "uansett hvor stor båt du har, så er det et kompromi". Han har 10 faste sengeplasser, to toalett og kjøkken som en stor hybel har. Mange med middels stor daycruiser eller større vi si at det er mye plass og lite kompromi..

Så Grandezza 31 har samme dårlige løsning? Hmmm...synd..hadde håpet på at det ble min neste båt. Men ved neste korsvei skal jeg ivertfall sjekke ut køyeplassene nøye

ja,desverre, men forsåvidt gjør det meg ikke så veldig mye lenger. Det var kun litt ekstra arbeid frem til en fikk laget til tilpasninger, en ok løsning og fast rutine på ting. Det er klart, en skulle gjerne sluppet å konvertere sofa til seng. Men som sagt, alt er et kompromi. Dessuten er sittegruppen akter såpass fin at jeg av og til beholder senga forut oppredd over flere dager. Vurderer å lage til et forheng, men det er ikke så nøye. Ileggsputene må igrunn bare sees på som en "sengebunn", og bygge opp med en solid overmadrass. Dessuten brukes stikklugaren, hvor jeg bruker ekstra overmadrass i tillegg til den orginale, når jeg er alene på tur. Det finnes neppe noen båter som har tilfredsstillende fabrikkorginal konvertering fra sittegruppe til seng. Men jeg har sett nyere båter med værre løsning enn Grandezza sin. Her er det bare snakk om to store ifyllingsputer forut og en sto akter. Jeg har sovet på de greiene der uten overmadrass, og det går det også. Eneste at man må bygge opp med noen pledd for å jevne ut.

Når jeg studerer bildene du har lagt ved, så skal jeg ikke klage i det hele tatt. Skibsplastbildet ser ikke forlokkende ut, med vel stor nivåforskjell hvor knehasstøtten er det høyeste.. :) På Grandezzaen i senga/sittegruppe forut, går skjøten mellom ileggsputene langsskips midt over bordet. Midt på ligger man skjelden. Man ligger heller ikke i gropa innenfor "knehasstøtten" i sitteputa. Med overmadrass og noen fyllingspledd merkes ingen av delene.

Dette temaet er jo nok et klassisk eksempel på at man lærer hele tiden nye faktorer man må ta hensyn til ved båtkjøp. Jeg tror neppe en førstegangskjøper tenker så mye over dette.

Redigert av Eureka (see edit history)

Det er slike "selvlagde" løsninger jeg syntes burde vært unødvendig på relativt nye båter. Jeg har som beskrevet funnet en løsning jeg også, ved å skjære til en madrass og legge den oppå originalputene. Den blir alltid liggende slik hele sesongen, vi bruker aldri sofaen der foran uansett. Men det irriterer meg at ikke dette er tatt hensyn til fra produsent. De burde laget faste køyer der forut, mener jeg, men det er kanskje noen som foretrekker sitteplasser? :-)

:newyearsign:

Redigert av Goran (see edit history)

Inter 9000 og muligens Ramin har vel den muligheten der kan du bestille båt med seng eller sittegruppe.

Jeg er helt enig at sittegruppe er bortkastet vil heller ha en fastseng da det er uteplassen en oppholder seg på mesteparten av tiden. Men så er det vel de som er uenige idet også som synes det kan være greit å trekke tilbake til salongen under dekk. Problemet er vel ikke så stor om man bare er 2 personer ombord da man kan bruke midt/aktercabin men når man er 4-5 pers så er det nok mest praktisk

at alt er ferdig oppred og minst mulig madrasser og sengetøy å flytte på.

Den blir alltid liggende slik hele sesongen, vi bruker aldri sofaen der foran uansett.

Da ville jeg heller ha tatt ut originalputene, lagt inn kryssfinerplater og bestilt en spesialtilpasset springfjærmadrass. Da ligger dere godt i en fast seng, og når båten engang skal selges kan du skryte av ubrukte originalputer og skikkelig madrass!

Selv har jeg en dinette løsning, som brukes både som sitte/spiseplass og seng. Der kjøpte jeg en 5cm overmadrass på Jysk og kuttet/sydde denne til rett form. Et kompromiss, men komforten ble betydelig bedre. Men om jeg kun skulle brukt den til seng, hadde det blitt fjærmadrass i stedet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...