Jump to content

Passasjer på fraktskip - Mulig?

mingebretsen

Recommended Posts

Ja, nettop.

Jeg lurer på om det fortsatt er slik at enkelte store tankbåter/frakskip kan ta ombord enkelte passasjerer (om man spør pent)?

Jeg skal blant annet til Canada og Svalbard de nærmeste år, da på reiser det ikke egner seg å ha en båt man har ansvar for igjennom vinteren, og tenkte da på muligheten å få sitte på med skip over.

For 50-60 år siden reiste min bestefar (misjonær) rundt jorda flere ganger med lastebåt, da de reiste frem og tilbake fra Japan-Norge flere ganger.

EDIT: Og isåfall, hvor er en oversikt over hvlke rederier som har båter på hvilke strekninger

Redigert av mingebretsen (see edit history)

Tror ikke du får særlig positiv respons på det, ihvertfall ikke over til Nord Amerika. Er ille nok med de kontroller som har blitt, om man ikke skal svare for en passasjer man ikke har kjennskap til også, som i tillegg skal oppholde seg i ankomstlandet.

tror det er mye lettere for deg å bestille en flybillett i god tid og sørg for at du har absolutt alle visa du vil trenge før avreise.

Og hvorfor kaste bort så lang tid av livet på å reise med båt over?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Ja hva skjedde med "Ulka" ???

Artikkel fra Aftenposten!

Lyst på noe litt tøffere enn en vanlig cruiseferie?

Det er fullt mulig å seile jorden rundt på lastekip - og du slipper å jobbe for kost og losji.

Omkring 10 prosent av verdens havgående lasteskip tilbyr kahyttplasser til leie, skriver The Sydney Morning Herald. De fleste skipene som tar med passasjerer er tysk- og franskeide containerskip, ifølge nettstedet Freightertrips.com.

Du slipper å skrelle poteter

Reiseformen har lite til felles med gamle dagers hyre som sjømann. Du reiser som passasjer, ikke som mannskap. Du får faktisk ikke lov til å jobbe ombord på grunn av sikkerhetsbestemmelser og avtaler mellom rederier og mannskap.

Containerskipene er som regel gigantiske, og skipene holder høy standard. Skipene tar vanligvis seks til åtte passasjerer i tre til fire lugarer. Måltidene spiser du sammen med skipsoffiserene. Glem de overdådige middagene ombord på ordinære cruiseskip. Her er det som regel kun én rett å velge mellom, og dessert serveres bare en gang i blant. Vil du ha vin til maten - ta med selv, tipser The Sydney Morning Herald.

På flere amerikanske nettsteder for fraktcruise, er Hurtigruten listet opp sammen med rederier som seiler på verdenshavene. Ønsker du å reise lenger avgårde enn langs norskekysten, bør du orientere deg mot en av de store containerhavnene ute i Europa. Ifølge Freightertrips.com er dette de viktigste europeiske anløpshavnene for fraktcruise: Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, Le Havre, Felixstowe og Southampton.

Billigere å fly

Et moderne containerskip kan krysse Atlanterhavet på en uke.

Vil du heller til Stillehavet, kan du reise med "fraktskip til paradis", som reklamen kaller det. "Aranui 3" seiler under fransk flagg og anløper flere fjerntliggende øyer i Stillehavet med forsyninger og frakt av eksportvarer.

En reise med fraktskip er ikke nødvendigvis noen billig form for transport. Ifølge Julie Richards, som driver selskapet Freighter Cruises i Sydney, koster det vanligvis omkring 800 kroner dagen å reise med lasteskip.

Ferie på fraktskip er ikke for deg som er sent ute. Etterspørselen er stor, og turene må noen ganger bestilles minst ett år i forveien.

Hemmeligheten bak et vellykket containercruise er å lage sin egen underholdning. Ifølge The Sydney Morning Herald hjelper det hvis du liker bøker, kryssord eller turer på broen eller i maskinrommet.

Flere nettsteder om fraktcruise:

Hurtigruten

Freighter World Cruises

Maris Freighter and Specialty Cruises

Ulka er desverre solgt med tungt hjerte. Jeg gikk mye frem og tilbake før jeg endelig bestemte meg. Kort oppsumert hadde jeg ikke penger til reperasjon og det var ikke noe trygt sted å etterlate båten for å jobbe.

Fikk solgt den til en eldre spanjol.

Skal nå jobbe å tjene inn litt penger (litt gjeld skal kvittes), før jeg skal ut på tur igjen. For å komme raskest på tur igjen drar jeg først til Canada, da slipper jeg den store innkjøps prisen for en båt. Etter Canada blir det nok til at jeg kjøper ny hvor jeg finner en billig og kraftig ståltanks av en båt.

EDIT: Blir kanskje greiere å se om jeg får plass på et lastefly. Vet Lars Monsen brukte lastefly når han skulle over for sin ekspedisjon på tvers av canada. Vanlig passasjerfly går selfølgelig, men blir raskt dyrt

Redigert av mingebretsen (see edit history)

Til Canada er planen å reise sommeren 2012. For da å tilbringe 1 års tid i villmarka. Deretter kommer alt ann på økonomien, klarer jeg å tjene noen kroner på å lage noe tv-doku ell så kan jeg kanskje komme raskere på neste eventyr, fortsettelsen av seilasen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...