Jump to content

Ankervinsj til Yamarin 76DC

johage

Recommended Posts

Har realisert båtdrømmen og kjøpt en Yamarin 76 DC. Båten mangler elektrisk ankervinsj, men den skal være klargjort med nødvendige kabler etc. for enkel montering. Har sjekket litt rundt og det ser ut som en elektrisk ankervinsj er svært kostbart...Det billigste alternativet sålangt er på 25 000,- (ferdig montert). Er det verdt å bruke så mye penger for en ankervinsj på en 25 fots båt? Er det nødvendig?

Noen som har erfaring med en tilsvarende båt? En annen ting; Engbo eller Ilas..?

Hei

Jeg har kjørt båt uten ankervinsj. Det går jo :yesnod: Men du verden å mye enklere alt blir når du kan gjøre samme jobben bare med å trykke på noen knapper. :thumbsup:

Hvis du skal ut alene i båten forenkler jo vinsjen "jobben" med å komme til land på en trygg måte betraktelig. Jeg ville helt klart montert vinsj.

Jeg har en Ilas vins til min båt. Er veldig fornøyd. Har ikke vært noe tull. Har hatt vinsjen i 7 år nå.

Endelig ble det Bobåt

Dette er en forholdsvis liten og lett DC. Med en 10 kg dregg har man godt nok feste for sommerbruk. Hadde ikke blåst 25000 på noe som koster meg ca 4Kcal og 1 minutt å hive opp for hånd( Forudsatt at man har normal fysikk og førlighet)

Har man en større halvplaner som veier 3-5 tonn blir saken en annen.

Prøv med vanlig dregg først ( noe man bør ha ombord uansett)

Det skulle vel være mulig å få montert vinsj for mindre enn dette? Ilas er jo kjempebra vinsj, men det funker jo med en mye billigere quick vinsj f.eks. Monteringskostnaden er jo veldig avhengig av hvordan båten er. Dersom det stemmer at den er klargjort så er det vel ikke store jobben, men skal du lage drenert kasse til tau, og strekke litt kabler mm. så blir det jo fort noen lapper.

Dette er en problemstilling jeg har vært gjennom selv..

Har en Master 740, vekt ca 2 tonn (med fulle tanker og vanlig utstyrt)

Er man en del alene ute i båt er ankervinsj et klart sikkerhetsfortrinn.

Etter å ha ankret opp alene (mens jeg fortsatt ikke hadde vinsj) hadde det begynt å blåse opp fra akter.

Ankeret lå på 10m dybde.

Jeg la fra land, begynte å trekke opp ankeret. Fra ankeret slapp taket - og jeg dro som en gal for å få ankeret opp på badeplatformen før jeg kunne slå bakk, var jeg omtrent på land.

Andre argumenter: Sitter du og koser deg på en holme og det blir en del trafikk forbi, kan du gi slakk og bruke fjernkontrollen og trekke båten et par meter utover.

På tilsvarende måte: Er du på bytur og ikke ønsker at uvedkommede skal entre båten, trekk den to-tre meter ut fra land med fjernkontrollen

Osv..

Jeg kjøpte en 500W ilas og den er verdt hver eneste krone - vel og merke med fjernkontroll

Jeg monterte selv en Engbo Midi 201 i en 21 fots daycruiser sist vinter, litt nevenyttig så går det helt fint. Utifra dette monteringsforslaget for din båt så ser det ganske greit ut - enklere enn på min båt;

http://engbo.no/ai_files/76_dc_706679.pdf

Og å slippe å bale med tau, floker, skitne anker inn i båten, flytting av puter for å komme til stuerom og samtidig kunne stramme dreggtauet med fjernkontroll fra land - det er verdt de 12-14 tusen det koster om du gjør jobben selv. 25 tusen og jeg hadde vært litt mer i tvil.

Engbo midi 201 eller Ilas 500 watt bør være mer enn nok på denne båten.

Har ikke Maritim kampanje på engbo vinsjer ut februar mon tro? De pleier å gi et godt pakketilbud i disse tider.

Mulig du kan få tau, vinsj, anker, rulle og fjernkontroll rundt 15 båtlapper alt etter hva slags rulle og anker du trenger. Midi vinsjen er veldig enkel å montere hvis kabler er trukket. Jeg monterte min på 5-6 timer, i min forrige båt.

Nå har jeg quick vinsj, drar som bare det men bråker som et jetfly...

Jeg har skålanker på min agder 840, sjekte på ca 3 t. I de fleste situasjoner fungerer det bra, men jeg ligger ofte sammen med båter som har bruce/ engbo. De henger nok bedre en hva mitt anker gjør... Men skåla er jo mye penere å se på når den henger oppe bak båten da :giggle:

Endelig ble det Bobåt

Jeg synes prisen du fikk var høy! Jeg monterte nylig en Engbo-vinsj i en Askeladden bettle komplett med fjernkontroll. Jeg mener å huske at jeg tok 18000-19500 (husker ikke eksakt beløp) for den jobben inkludert moms og deler. I denne ligger ingenting klart, men monteringen er en grei dagsjobb. Det er forøvrig de samme delene som vi bli benyttet til din båt.

Skal du bruke ankringen til mer enn en kaffepausedregg så gå for bruceanker. Skålanker kan funke sånn tålig på lett båt, men henger ikke veldig godt. Funker kanskje best på sand og mudder, men er der littt hardt så glir det bare oppå. Haar prøvd begge deler på forskjellige båttyper. Ligger vel også endel tester på nett tror jeg.

Skal sjekke om det ikke er mulig å få noen pakketilbud nå i vinter.

Bør jeg gå for skål- eller bruceanker?

Sjekk med Malfix i Oslo.

Kjøpte min vinsj der; betalte der - men hentet vinsjen selv på lageret hos Industri Lambertseter.

Selve vinsjen var ca halvparten av kostnaden. Elektrisk styring, blytau, fjernkontroll, ankerrulle (valgte her en fra Engbo) kostet minst like mye som selve vinsjen.

Monteringen gjorde jeg selv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...