Sayana Startet 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2010 Det har over lengere tid vert kalt på Nordvestlandet, å jeg tenkte å starte opp dieselvarmeren ( Eber D4) Båten står på land så den er gjennom kald , dieseltank å det hele. Dieselen jeg har ombord er bunkra fra bunkersbåten i Kr Sund i september å er vel neppe noen vinterdiesel. Noen andre som har oplevd det samme. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Det er nok stor sansynlighet for at det er sommerdiesel du har på tanken og med den kulden vi har hatt i det siste kan den godt ha frosset.. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Ja regner med at det er det som er problemet, for pumpa greier ikke å ta opp diesel Det er nå nesten komisk at en er nødt til å vente på mildvær for å fyre med varmeren men rett diesel til rett tid er vel tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Mildvær og mildvær.... Diesel uten tilsetninger feller vel ut voks hvis det blir kaldere enn -12. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Ja regner med at det er det som er problemet, for pumpa greier ikke å ta opp diesel Det er nå nesten komisk at en er nødt til å vente på mildvær for å fyre med varmeren men rett diesel til rett tid er vel tingen. Det er vel ikke så komisk om dieselen har konsistens som vaselin i kulda. Nå er det 2 plussgrader i sjøen der Hulda ligger (tanken ligger som integrert del av kjølen), og min Eber D4 starter momentant. I den forrige båten, der tanken lå oppunder dollbordet, startet også Eberen momentant uansett hvor kaldt det var ute. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Som jeg gleder meg til tiden strekker til og jeg får montere min ny innkjøpte eber d4 ;-)) Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Det er ikke bare batteriene dine som er svake da ? Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Hvis du fyllte diesel i september så skal denne allerede ha begynt med tilsetningsstoff (vinterdiesel). Dette begynner oljeselskapene med tidlig i august nettopp med tanke på at dieseltankene må blandes ut tidlig for å få rett mix når kuldegradene setter inn. Dette vet jeg av egen erfaring da jeg har vært ansatt i oljeselskap tidligere hvor jeg selv solgte store mengder "båtdiesel". Vil tro du har andre problemer enn dieselen din. Har du sjekket tanken din via dieselfilter om det komme noe ut der da? Starter motoren på båten? Se heller på om du har forfilter på tilførsel på pumpa til D4. Du kan jo gjerne ha drit i tanken som tetter et filter. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Sjekk batterispenning og dieseltilførsel. Det sitter en liten sil på sugesiden til dieselpumpa som du kan ta ut og rengjøre. Selv om du henter diesel fra forfilteret til motoren og benytter medfølgende finfilter (det lille som festes på slangen) har jeg erfart flere ganger at silen i dieselpumpa også blir tett, men heldigvis trenger du ikke bytte den. Bare rengjøre den, så tenker jeg varmeren din starter hvis spenningen er god nok! Dette er ømfintlige greier, så det skal utrolig lite til på dieselfronten for at varmeren ikke starter... Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 (redigert) Dieselen vokset seg i pumpa til min Eber en gang. Det er en 8Kw med ekstern pumpe. Redigert 29.Desember.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
hegra Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Et råd fra et volvo tungbilverksted lyder: Start varmeren en gang pr måned. Dette hjelper deg ikke akkurat nå, men prøv å følge rådet når du engang får den i gang igjen. Jeg vet ikke hvorfor dette hjelper, men de sjåførene som fulgte rådet hadde lite og ingen problemer med varmeren når vinteren kom, ifølge verkstedet. Volvoer med webastovarmer hadde også dette rådet med i brukermanualen. Sitér dette innlegget Link to post
srru Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Er tidligere eier av samme varmer,måtte åpne varmeren og bytte en filtpute som dieselen skulle forstøves gjennom av viften.Filtputen min var forkullet slik at dieselen ikke ble forstøvet av viften og da ville ikke varmeren tenne.Da den nye puten var installert tente varmeren og fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Jeg har det samme broblem hos meg... Henta en 5l reservekanne med "fersk og varm" diesel. Også kjører Eberen.. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Dette begynner oljeselskapene med tidlig i august nettopp med tanke på at dieseltankene må blandes ut tidlig for å få rett mix når kuldegradene setter inn. Mulig, men kanskje marinaen har fulle tanker i august, og ikkje trenger påfyll før måneder etter kulda er satt inn? Jaggu hadde eg mange timer med nødhjelp til frosne dieselsystem i fjor vinter.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alfb Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Kjøper inn en god del diesel på jobb og har fått beskjed både fra Statoil og Shell at bestiller jeg etter 1. Oktober får jeg vinterdiesel... Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Jeg hadde problemer med å starte Ebern (D4) før jul i 12 blå. Problemet viste seg å være en liten frossen vannperle i det lille filteret. Varmet opp filteret ved å holdet hånden rundt det et par minutter. Alt OK, og vanndråpen forsvant også. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Sayana Svart 1.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Da blei det et par plussgrader et par dager å varmeren funker igjen, så det er dieselen som stivna. Greide ikke å pumpe med håndpumpa på motoren heller tidligere men nå er det også i orden, så noe vinterdiesel fikk jeg ikke i september.Jobber i opdretsselskap å vi har hatt mye problem med agregatene i vinter pga dieselen stivner, å det er fra samme bunkersbåt. Skal sjekke med dem nå på nyåret om dem har i parafin. Men nå virker det til neste kuldeperiode starter neste uke.Fyrer stort sett hver kveld nor jeg jobber ute i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Jeg starter min eber D5 ca med 1-2mnd mellomrom nå på vinteren, har ikke hatt startproblem på de 3 årene vi har hatt båten. Jeg passer på at det er fulladede batteri, da jeg har litt ymse erfaringer med bl.a. wallas og webasto fra tidligere båter hvis det er lav spenning. Jeg kjørte varmeren nyttårsaften , og den varmet med en gang. Jeg har litt varme på i båten, slik at det stort sett er plussgrader inne i båten, men varmer står ikke temperert. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Har no snakket med Grip Bunker som driver bunkersbåtene i Kr.sund å dem leverer ikke noe annet en marinediesel å den er ikke tilsatt noe så det er sommardiesel. Da er det oppklart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.