Jump to content

Er det flere som har startproblem av dieselvarmer

Sayana

Recommended Posts

Det har over lengere tid vert kalt på Nordvestlandet, å jeg tenkte å starte opp dieselvarmeren ( Eber D4) Båten står på land så den er gjennom kald , dieseltank å det hele. Dieselen jeg har ombord er bunkra fra bunkersbåten i Kr Sund i september å er vel neppe noen vinterdiesel.

Noen andre som har oplevd det samme. :newyearsign:

Ja regner med at det er det som er problemet, for pumpa greier ikke å ta opp diesel

Det er nå nesten komisk at en er nødt til å vente på mildvær for å fyre med varmeren men rett diesel til rett tid er vel tingen.

Det er vel ikke så komisk om dieselen har konsistens som vaselin i kulda. Nå er det 2 plussgrader i sjøen der Hulda ligger (tanken ligger som integrert del av kjølen), og min Eber D4 starter momentant. I den forrige båten, der tanken lå oppunder dollbordet, startet også Eberen momentant uansett hvor kaldt det var ute.

Hvis du fyllte diesel i september så skal denne allerede ha begynt med tilsetningsstoff (vinterdiesel).

Dette begynner oljeselskapene med tidlig i august nettopp med tanke på at dieseltankene må blandes ut tidlig for å få rett mix når kuldegradene setter inn.

Dette vet jeg av egen erfaring da jeg har vært ansatt i oljeselskap tidligere hvor jeg selv solgte store mengder "båtdiesel".

Vil tro du har andre problemer enn dieselen din.

Har du sjekket tanken din via dieselfilter om det komme noe ut der da? Starter motoren på båten?

Se heller på om du har forfilter på tilførsel på pumpa til D4. Du kan jo gjerne ha drit i tanken som tetter et filter.

Sjekk batterispenning og dieseltilførsel. Det sitter en liten sil på sugesiden til dieselpumpa som du kan ta ut og rengjøre. Selv om du henter diesel fra forfilteret til motoren og benytter medfølgende finfilter (det lille som festes på slangen) har jeg erfart flere ganger at silen i dieselpumpa også blir tett, men heldigvis trenger du ikke bytte den. Bare rengjøre den, så tenker jeg varmeren din starter hvis spenningen er god nok! Dette er ømfintlige greier, så det skal utrolig lite til på dieselfronten for at varmeren ikke starter... :thumbsup:

Et råd fra et volvo tungbilverksted lyder: Start varmeren en gang pr måned. Dette hjelper deg ikke akkurat nå, men prøv å følge rådet når du engang får den i gang igjen. Jeg vet ikke hvorfor dette hjelper, men de sjåførene som fulgte rådet hadde lite og ingen problemer med varmeren når vinteren kom, ifølge verkstedet. Volvoer med webastovarmer hadde også dette rådet med i brukermanualen.

Er tidligere eier av samme varmer,måtte åpne varmeren og bytte en filtpute som dieselen skulle forstøves gjennom av viften.Filtputen min var forkullet slik at dieselen ikke ble forstøvet av viften og da ville ikke varmeren tenne.Da den nye puten var installert tente varmeren og fungerte.

Dette begynner oljeselskapene med tidlig i august nettopp med tanke på at dieseltankene må blandes ut tidlig for å få rett mix når kuldegradene setter inn.

Mulig, men kanskje marinaen har fulle tanker i august, og ikkje trenger påfyll før måneder etter kulda er satt inn?

Jaggu hadde eg mange timer med nødhjelp til frosne dieselsystem i fjor vinter.... :lipseal:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg hadde problemer med å starte Ebern (D4) før jul i 12 blå. Problemet viste seg å være en liten frossen vannperle i det lille filteret. Varmet opp filteret ved å holdet hånden rundt det et par minutter. Alt OK, og vanndråpen forsvant også.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Da blei det et par plussgrader et par dager å varmeren funker igjen, så det er dieselen som stivna. Greide ikke å pumpe med håndpumpa på motoren heller tidligere men nå er det også i orden, så noe vinterdiesel fikk jeg ikke i september.Jobber i opdretsselskap å vi har hatt mye problem med agregatene i vinter pga dieselen stivner, å det er fra samme bunkersbåt. Skal sjekke med dem nå på nyåret om dem har i parafin.

Men nå virker det til neste kuldeperiode starter neste uke.Fyrer stort sett hver kveld nor jeg jobber ute i båten.

Jeg starter min eber D5 ca med 1-2mnd mellomrom nå på vinteren, har ikke hatt startproblem på de 3 årene vi har hatt båten. Jeg passer på at det er fulladede batteri, da jeg har litt ymse erfaringer med bl.a. wallas og webasto fra tidligere båter hvis det er lav spenning.

Jeg kjørte varmeren nyttårsaften , og den varmet med en gang. Jeg har litt varme på i båten, slik at det stort sett er plussgrader inne i båten, men varmer står ikke temperert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...