Jump to content

Hva bør være norm.oljetrykk på sole -mini 31. noen som vet?

maia

Recommended Posts

2 bar på tomgang er helt greit, men hvis det er målt på marsjfart så er det litt lavt. Men på ingen måte faretruende lavt, motoren får den smøringen den skal ha. Om du går under 1 bar på tomgang, bør du imidlertid være på vakt...

Jeg kjenner ikke til Sole motorer spesielt, så dette er kun generelle betraktninger fra min side.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei,

jeg vil tro 3-4 bar vil være normalt, 2 er nok ikke farlig selv om det høres litt lite ut.

1 bar på tomgang er ganske vanlig.

Kanskje du burde bytte filter og olje ?

Mulig instrumentet/giveren viser feil også.

Jeg tror felleskjøpet 15w-40 mineralolje skulle passe bra på denne motoren.

Hva bruker du idag for olje?

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)

Har til nå brukt en biltema 10-40 av den billigste typen,er nøye med filter og oljebytte men kanskje hadde en annen olje vært bedre.

2.2 bar er maks trykk på 3000rpm,temp kommer heller aldri over 85grader.

Motoren var overhalt da den ble satt inn på blakstad mek as,som er forhandlere av sole.

Oljetrykksmåler er ikke original så kanskje er den synderen ja.

Takk for svar.

Redigert av maia (see edit history)

Da mener jeg et fra Sole selv eller anerkjente ettermarkedsleverandører som Fram, Mahle etc.

Biltema har levert filter til meg tidligere som pga. enten feil eller konstruksjon har gitt lavere oljetrykk.

Ellers er det riktig som du sier at slitasje i motor også kan være årsaken. Men begynn med det enkleste først.

Jon

anerkjente ettermarkedsleverandører som Fram, Mahle etc.

Fram er vel i beste fall Biltema kvalitet, så det er et dårlig eksempel. Men Mahle, Purolator, Mann, Bosch etc er helt OK. Ellers så kan et dårlig filter lett forårsake lavt oljetrykk pga liten gjennomstrømming og manglende overtrykksventil. Så jeg ville gjort som Janoho anbefaler, god olje og skikkelig filter. Om dette ikke hjelper, ville jeg ha testet med en manuell oljetrykksmåler før noe mer ble gjort. Men som sagt tidligere, 2 bar er egentlig helt greit det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja,er jo ikke uenig, men deilig å kverulere litt.......kjeeeeedelig :discuss:

Men det er viktig å være klar over at et oljefilter er dårligst når det er nytt, så blir det bedre og bedre helt til det går tett og slipper oljen i bypass.(dersom slik ventil er montert)

For ordens skyld, biltema sine oljefilter har slik ventil.Og ja, for mange år siden hadde faktisk BT "filter" uten innmat!

Men en noe tykkere olje vet vi hjelper på med trykket. :newyearsign:

Ps: gammelaudien rundet nylig 400k, nesten 300k med biltemfilter............

Redigert av tb55 (see edit history)

Vegrer meg for å bruke en tykkere olje,bruker båten vinterstid også.

Jeg har aldri brukt annet enn 15W-40 på mine båtmotorer, og jeg bruker også båten året rundt. Så det trenger du ikke bekymre deg for. Husk at du aldri har samme type kaldstarter som med bilen, motorrommet i båten er aldri under null. Så 15W-40 går helt fint.

maia : Oljetrykksmåler er ikke original så kanskje er den synderen ja.
Det er viktig at instrumentet og giver er tilpasset hverandre, men det er du kanskje klar over. Du kan jo sjekke at giverledningen ikke er i kontakt med gods. Det er ofte bare en tynn plastskive som isolerer ledningen fra å berøre gods på giveren. Litt skitt og fuktighet her, er nok til at strømmen kryper over, og instrumentet viser lavere trykk enn det du egentlig har.(en tempmåler reagerer motsatt, og vil vise høyere temp hvis det samme skjer med den.)
tb55 : Ja,er jo ikke uenig, men deilig å kverulere litt.......kjeeeeedelig

Men det er viktig å være klar over at et oljefilter er dårligst når det er nytt, så blir det bedre og bedre helt til det går tett og slipper oljen i bypass.(dersom slik ventil er montert)

Nå ønsker heller ikke jeg å kverulere, men ikke helt enkelt å være enig heller. :wink:

Jeg går utfra du mener at trykket øker etterhvert som filteret tettes og dermed bedre trykk. Men er det til det bedre for motoren?

Økt trykk gir nødvendigvis ikke bedre gjennomstrømning. Hvis vi hadde en trykkmåler på hageslangen ville vi sett at trykket var høyest når vannet ikke slippes ut. Når vi åpner faller trykket, men da får vi altså vannet ut.

Det samme gjelder vel overgang til tykkere olje. Bedre trykk kanskje, men ikke nødvendigvis bedre gjennomstrømning.

Å gå over fra 10-40 til 15-40 gir vel bare litt høyere trykk når oljen er kald. Teoretisk sett er de to oljene like tykke når motoren er varm. Du må vel opp i eks.10-50 for å øke trykket ved varm motor, men som sagt ovenfor kan det i verstefall føre til lavere gjennomstrømning, men kansje også til bedre.

Da har jeg kverulert i fra meg nok for dette året :newyearsign:

Hegra, du kverulerer jo ikke ! Olje trykket måles vel ETTER filter, og uansett er det uinteressant hva trykket måtte bli etter at filteret begynner å tette seg. Det er jo oljen som kommer frem til lagrene som smører.

Poenget mitt med at filteret er dårligst når det er nytt, har forsåvidt ingenting med denne tråden å gjøre. Husker bare fragmenter av en artikkel som stod i et teknisk ukeblad vi får på jobb an. oljefilter generelt. Filteret er jo mest åpent, og slipper gjennom størst partikler når det er nytt. Etterhvert som urenheter setter seg i filteret, vil "hullene" i filteret gli mindre, og derfor bli et finere filter. Dette er jo ikke noe en er "enig eller uenig" om, det er bare slik det er. Derfor er det også et poeng i at jo større overflate filteret har, desto senere vil en gitt mengde passere gjennom pr mm2. Det var derfor ingen fordel å bytte filteret alt for ofte i forhold til hva produsenten anbefalte. Og heller sette på større, og aldrig mindre filter.

Saken var fremme i forb. med serviceintervaller på over 100 000 km på vogntog. :thumbsup:

tb55 : Hegra, du kverulerer jo ikke !
Nei, det var ment som en spøk. :wink:
tb55 : Etterhvert som urenheter setter seg i filteret, vil "hullene" i filteret gli mindre, og derfor bli et finere filter.
:OK, da skjønner jeg, men jeg tolket det som at tett filter skulle gi et bedre trykk.

Om trykkgiver sitter før eller etter filter vet jeg ikke, men trolig sitter den etter filter. Gjorde det på en perkins jeg hadde også, så da er jeg enig.

Poenget med innlegget mitt var at det ikke nødvengvis er til bedre for motoren med økt oljetrykk, hvis trykket økes med tykkere olje eller andre ting som kan minske gjennomstrømningen.

Jeg er klar over at eldre og litt slitte motorer kan få et bedre liv med tykkere olje, men og tolke det ut fra oljetrykket er nok ikke enkelt.

Nok en gang :newyearsign::fireworks1::fireworks2:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...