Walter_S Startet 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2004 Prøver å finne ut hvor gammel motoren min er - ingen av de to tidl. eiere har peiling - og derfor har jeg gått over messing-skiltet som sitter på motoren i dag og "polerte" frem noe leserligt. - Type / Type = G - Serie Nr. / serial No. = 18 ND og - HK/Turt. - Hp/Rpm = 10 Er liksom vandt med at årstallet er stemplet inn der, men Sabb har tydeligvis gått over til en kode - 18 ND - isteden. Kunne selvfølgelig ringt Sabb i Bergen, men sent fredag ettermiddag, er nok ingen der interessert i å snakke med en "gal" båtmann! Noen som vet? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Vanisian Svart 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 Hei. Dette var en vanskelig nøtt Her er det som eg klarte å finne på nettet. http://www.fartoyvern.no/verft/motormuseum...HK/perminnv.gif Håper Sabb kan hjelpe deg på mandag Walter_S Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 ...Her er det som eg klarte å finne på nettet.http://www.fartoyvern.no/verft/motormuseum/SABB%20DIESEL%2010%20HK/perminnv.gifJa og det som står der, er i samsvar med det jeg har sett hittil, av produksjonsnummer. F.eks. 72 - 310 blir da: Produskjonår = 1972 og motor nummer 310 (av denne modellen) produsert dette året. Det var så enkelt. Men med den nye koden blir det straks værre...... Takk for hjelpen, i alle fall, Vanisian! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Arnstein Svart 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2004 Du har kanskje alt vært inne på denne siden http://home.no.net/sabb1/. Fant mye interessant om motoren din her. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Poseidon Svart 9.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2004 ... og hvis noen lurer på hvordan motoren til Walter høres ut på nederlandsk - da er det bare å gå hit http://www.machinekamer.nl/sounds/sabb2.wavog "sette igang". God fornøyelse! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 ... og hvis noen lurer på hvordan motoren til Walter høres ut på nederlandsk - da er det bare å gå hit http://www.machinekamer.nl/sounds/sabb2.wavog "sette igang". God fornøyelse! mvh Poseidon Her er en på norsk også... Fin låt da. http://www.bertex.no/sveinb/sjark2.htm Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fredivar Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Hvis du så på bildene jeg sendte deg, Walter, kan du se at på min (vel, ikke min lenger, solgte båt/motor i Mai) har nummer 105 ND. Jeg antar at denne motoren er ca 1990 modell ut fra følgende fakta: 1: Ble fortalt av tidligere eier at det var en 1990 modell fordi de mente å huske at han som hadde båten da motoren ble byttet, gjorde dette i 1990. 2: Når jeg kjøpte filter hos "Hølen Marina, Larvik", var dette merket med "89 ->" for modeller nyere enn 1989. (tidligere brukte SABB løse innsatsfilter i stedet for mer moderne filter som likner mer på oljefilter) 3: Den originale dynamoen på motoren min hadde årstall 1988, som tyder på at motoren er nyere enn dette. Siden du har samme bokstavkombinasjon, er det vel å anta at årmodell kanskje er det samme?, men et tidligere serienummer? Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 ...Jeg antar at denne motoren er ca 1990 modell ...Hei! Du hadde rett, fredivar - fikk nettopp en mail fra Sabb i Bergen som bekrefter koden:"......Motoren er fra 1990 - Sabben" - Så da har jeg en 1990-modell Sabb G-modell! Sssschtilig! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
fredivar Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Fikk du noen forklaring på hvordan serienummeret er bygd opp, hva bokstavkombinasjonene betyr? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Fikk du noen forklaring på hvordan serienummeret er bygd opp, hva bokstavkombinasjonene betyr?Nei, desverre - alt som sto i returmailen på mitt spørsmål var "Motoren er fra 1990 - Sabben" - ganske så upersonlig, men de får sikkert mye rart av spørsmål hele tiden. Det kunne vært svært så interessant å vite noe mer om denne koden. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Det er sikkert ingen komplisert kode. Hvis man tar i bruk den rette baatplasseninnstillingen så er koden knekket på et øyeblikk: Noen som har SABB oppgir nummeret på sin motor og fabrikasjonsåret - så nær som de kjenner det... Dermed blir det en aldri så liten intelligenstest for å finne oppbygningen. mvh Poseidon (Som ikke har noen SABB for øyeblikket) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fredivar Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Så langt vet vi at motorene med nummer 18 ND og 105 ND begge er produsert i 1990, som nok betyr at nummeret foran bokstavkoden sikkert er serienummeret dette året og at bokstavkoden er selve årstallet Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 12.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 "All is not well, in the state of Denmark...." - Unnskyld, hvis jeg "drar til" med en W. Shakespear på kveldstid! Men nå er jeg virkelig forvirret! Trodde nemlig at mysteriet om alderen på min Sabb var løst - i og med at Sabb / Bergen bekreftet at koden ND tilsvarte en 1990-modell. Og jeg var "litt glad" for at treskeverket ikke var helt antikvarisk! :o) Prøvde i dag å løsne / ta opp innsprøytningsdysen på toppen. Så på boltene og tenkte - ja vel, dette ser ut som 13mm bolter - hentet 13mm fastnøkkel - og den viste seg å være litt for romslig! - slukøret hentet jeg 1/2" fastnøkkel og den passet perfekt! Javel, da har jeg en 1990-modell med tommegjenger! Og det er ikke mulig, fordi såvidt jeg vet og har blitt fortalt - gikk Sabb over til mm-gjenger og -bolter f.o.m. januar 1975! Tilbake til hvor jeg startet! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Hallo Walter! Du må frem med gjengelæret og gjengetabellen for å finne ut om du har tommegjenget eller metrisk motor. Mutter til M8 har vanligvis 13mm nøkkelvidde, men i praksis viser det seg at en 1/2"nøkkel passer bedre. Gjengelære Biltema 18-143 kr.34,90 Gjengetabell se under medlemssidene. Mål ytterdiameter med skyvelære og gjengestigning med gjengelæret og jevnføre med tabellen. Metriske gjenger har stigning i mm. Tommegjenger har antall gjenger pr. tomme. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 12.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 ....Du må frem med gjengelæret og gjengetabellen for å finne ut om du har tommegjenget eller metrisk motor.Hei TMe! Ja det var dette med gjengelære da. Vet at du har anbefalt kjøp av en slik en før....har jo fått tilsendt opplæring i gjenge-diagnose av deg før! I min enfold så trodde jeg bare det faktumet at en mm-fastnøkkel ikke passet nøyaktig over en bolt eller mutter, betyr at det var tommemål og derfor også tommegjenget bolt / mutter? Da blir det vel en tur til Biltema i morgen! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Vestlandsfanden Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Nåken andre som har forstått dette med Sabb sin serienummer-kode? Eg skjønner det hvertfall ikkje. Har ein Sabb G ståande i ein gammal åpen båt ned i naustet. Står 21 AE på den. Sikkert då nummer 21 frå året "AE" - kva for eit år det måtte no vera! Tror kanskje det kan være frå slutten på 70 talet, men er slett ikkje sikker. Har sendt en mail til Sabben, men dei er litt sein med å svara. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.