Jump to content

Mudring av sjøbunn, noen her med erfaring?

Verrie

Recommended Posts

Har et område ved en brygge som må mudres noe, i tillegg til et stykke inn mot brygge.

I kartdata for område, er det angitt en dybde på 2 meter i farleden forbi bryggen. Det er det ikke lengre, grunnet masseforskyvning på bunn over tid.

Jeg har vært i kontakt med mudringsfirma men som de selv sier, er det bedre at jeg (uten de sitt fordyrende omvei) søker direkte til fylkesmann for tillatelse til å mudre angitt område.

Bunnen består i hovedsak av sand/løs masse.

Jeg er foreløpig ikke kjent med eventuelle dumpeplasser i Lillesand i havet, eller om det må deponeres på land.

Første spørsmål, all den tid kartdata sier dybde 2 meter, er der noen offentlig instans (kystverket?) jeg kan henvende meg til for at de eventuelt opprettholder dybden slik kartet sier?

Neste spørsmål er om prøver. Det må taes prøve av massen for å bli gitt tillatelse til å deponere massen i sjø. Men det fremgår lite av fylkesmannens sider om hvem som tar disse prøvene. Noen som vet?

Priser, hva er normalt og betale for slikt oppdrag? Nå er jeg fullstendig klar over at dette er vanskelig og svare på, variablene er jo store.

Men jeg estimerer at det mudres halvannen meter, ca 3 meters bredde, i en lengde på omlag 60 meter. Dette kan kanskje gi noe bilde av omfang.

Det siste spørsmål er, der er noen som har akterskodd ut mot denne leden. Må jeg varsle de som har moringer om noe? Nå er disse moringer i noe avstand fra trase som mudres, men kan påvirkninger av noe slag skje i forhold til feste for moringer?

Håper på innspill/råd/forslag.....

Dette kan bli en laaaang og dyr prosess.Er det ålegress på bunnen eller andre marine organismer som er fredet eller bør vernes så får du antakelig ikke gjøre noen ting. Gjør du noe feil så får du kraftig smekk på lanken.

Mudringsbåt\lekter koster noen laken i timen avhengig av størrelse og mannskap, samt hvis mudderet må deponeres på land koster det også sitt i kjøring etc.

Regner med at noen lokale entrpenører kan gi deg et prisoverslag på dette.

Sist vi mudret i båthavna(for noen år siden) var reglene mere lempelige, samt at de på fylkets miløvern avdeling ikke var totalt urimelige.

For prøvetaking må du nok leie inn ett konsulentselskap. Du kan f.eks henvende deg til COWI, tidligere Sørlandskonsult i Kristiansand. Vil tro de kan hjelpe deg. Men at det koster masse penger må du nok regne med. Massene kan muligens dumpes etter tillatelse fra FM, det må jo de kunne svare på. Spør miljøvernavdelingen. Er massene forurenset så må de nok tas opp og leveres til godkjent deponi. Når det gjelder ålegress ol. så har nok Hanto helt rett.

Redigert av Yankee (see edit history)

Jeg frykter for at du begir deg inn på et område hvor tilgivelse er lettere å få enn tillatelse. Vi valgte i allefall det første på hytta for en del år siden, men det var lite folk ute på øyene og mørkt var det vel også for har ikke hørt noe enda! :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei

For mange år sidan så lånte er ut snekka mi til mudring. Mudringa skjedde ved at lånaren la ut ei flytebrygga (som skulle vera der uansett), me fortøyde båten til brygga og gav full gass på fallande sjø.

Det var forbausande kor mykje mudder som forsvant utover og utanfor marbakken.

Dyben blei auka med minst ein meter.

Det er ein føremon med ein båt med utvendig kjølesløyfa.

Lykke til.

Ask

At det koster, ja det er jeg i og for seg klar over, men båtplasser koster som kjent en del.

Jeg akter ikke og be om tilgivelse fremfor tillatelse, ei heller gjøre noe som ikke er kjent for myndighetene. Jeg er nok kjedelig slikt sett, men liker å ha ren samvittighet. Men jeg ser absolutt poenget, og er inderlig vel klar over at det er mange som velger den løsningen.

Takk så langt for innspill, skal jobbe videre med dette første uken i Januar og se hva jeg kan få til.

Riktignok er der (dessverre) ålegress, men angjeldende område er tidligere definert som "samfunnsnyttig" og holde led åpen for båttrafikk, så jeg håper og tror på velvilje også i dag. Jeg har nemlig funnet nyttige dokumenter som taler til fordel for oss.

I Vestfold er det så mye mudring at Fylkesmannen har lagt ut både veiledninger og skjema på nett. http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=3514&amid=3120972

I tillegg legger han ut alle søknaden på høring. Ved å lese andres søknader kan du lære en hel del. http://www.fylkesmannen.no/search.aspx?q=mudring&m=3492

Men en telefon tiil Fylkesmannen i Aust-Agder for å spørre om råd kan jo også fungere. Han biter sikkert ikke :)

mvh Knut Erik

Men en telefon tiil Fylkesmannen i Aust-Agder for å spørre om råd kan jo også fungere. Han biter sikkert ikke :)

Du vet hvem du snakker om? Det er nok de, en del faktisk, som mener at han biter og heller ikke står ved hva som har kommet fra den kanten! Spør det politiske miljøet i Lillesand om planene for utbygging av Flørenes og den samme herren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...