Chipsrederx85 Startet 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2010 Noen som har et tips til en 30 hk som får en 12 fots båt på 115 kg til å gå fortest? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 brukt eller ny? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 (redigert) Overskriften: Trenger tips til helt ny 30 hk som drar en 115 kg båt fortest Redigert 29.Desember.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Meget observant du! Helt ny! Gjerne også tipse om en ny motor som kommmer... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 (redigert) Aller fortest vil den jo gå med en brukt 2-takter, f.eks. Tohatsu 25/30, siden de nye motoren er tyngre.En kjenning har en slik motor på en Bever 350 og det drar friskt avgårde. Men slik er det nå bare Redigert 29.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
:båt1 Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 merkury har vel spreke motorer Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Vil ikke en ny motor dra bedre enn en gammel? Ny motorteknologi og stadig mer fokus på utslipp må vel motorene yte bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 (redigert) 30 hk er nå engang 30 hk uansett hvordan man snur og vender på det. Og nye krav til miljø, støy, forbruk, utslipp osv. har jo naturligvis gjort motorene tyngre. Men på en tyngre båt drar vel de nye motorene bedre opp i plan pga. bedre bunndrag, men på en slik lett båt merker man neppe forskjell. Redigert 29.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Jeg er enig i at en gammel tohatsu 30 vil gå fortere enn det aller meste med samme tall på lokket. Selvfølgelig kan vi teoretisere fram en situasjon der vektfordelinga blir på trynet med en lett motor, etc., men det var vel egentlig ikke spørsmålet. Det er ingen automatikk i at nye motorer har bedre bunndrag enn gamle to-taktere. Jeg synes jeg har sett en trend der maks turtall faktisk ligger høyere for nye fire-taktere, hvilket skulle antyde at momentet er tilsvarende mindre. Dessverre sier dette lite om hvordan kurven ser ut lenger ned. Jeg har aldri noensinne erstattet en gammel påhengsmotor med en ny av samme effekt, og sett at båten går fortere. Jeg har hørt alt for mange klager fra misfornøyde kunder som trodde det var noe galt med den nye motoren. Da jeg selv byttet ut en gammel Mariner 25 med en Tohatsu 4t EFI på Liboen, ble båten ukjørbar inntil jeg fikk på plass drastiske tiltak. Dette hadde vært et interessant tema for en sammenligningstest. Sorry for avsporinga. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 30.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 [sitatslettet] Jeg er enig i at en gammel tohatsu 30 vil gå fortere enn det aller meste med samme tall på lokket. Selvfølgelig kan vi teoretisere fram en situasjon der vektfordelinga blir på trynet med en lett motor, etc., men det var vel egentlig ikke spørsmålet. Det er ingen automatikk i at nye motorer har bedre bunndrag enn gamle to-taktere. Jeg synes jeg har sett en trend der maks turtall faktisk ligger høyere for nye fire-taktere, hvilket skulle antyde at momentet er tilsvarende mindre. Dessverre sier dette lite om hvordan kurven ser ut lenger ned. Jeg har aldri noensinne erstattet en gammel påhengsmotor med en ny av samme effekt, og sett at båten går fortere. Jeg har hørt alt for mange klager fra misfornøyde kunder som trodde det var noe galt med den nye motoren. Da jeg selv byttet ut en gammel Mariner 25 med en Tohatsu 4t EFI på Liboen, ble båten ukjørbar inntil jeg fikk på plass drastiske tiltak. Dette hadde vært et interessant tema for en sammenligningstest. Sorry for avsporinga. Helt enig i dine påstander. De nyeste motorene har et høyere WOT (wide open throttle) enn de gamle. Dette tyder nok på at de har et mindre dreiemoment i den forstand at en dieselmotor som har mye mer NM enn en bensinmotor på samme hestekreft nivå, har maks turtall på 4600, mens en bensinmotor kan gjerne gå til 6500+. Jeg kommer nok til å lete etter en Tohatsu 25 2 takt, men veldig kjedelig at den aldri kom med el trim/tilt og turteller. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Hadde en 25 hk Tohatsu 2 takter fra 80 tallet på min forje båt. Dæven å gild motor det var. Starte på første drag kald, og likeså varm.. 30 knop med en Winrace 15 .. Kan anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Overskriften: Trenger tips til helt ny 30 hk som drar en 115 kg båt fortest 30 hk på en slepebåt ? Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Chipsrederx85 Svart 30.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Nja, hadde vel heller brukt 56 foteren... Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 4.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Evinrude 30 etec er vel kanskje det du leter etter? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Teerex Svart 4.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 (redigert) E-tec 30 veier jo et tonn... nesten. Iallefall på en så lett båt. Og koster deretter. 2-takt E-TEC Direct Injection Hestekrefter på propell: 30 Sylinder antall: 2 Sylindervolum: 578 cc Maks turtall: 5000-6000 Vekt: 66-83 kg Varianter: Kort stamme, lang stamme, manuell, el.start på motor, el.start fjernkontroll, powertrim/tilt. Denne veier fra 51 kg Redigert 4.Januar.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chipsrederx85 Svart 5.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Kan du gi meg noen links til annonser med den motoren? Helt ny motor selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Nei den lages jo ikke mere (hvis det var til meg ang. sistnevnte motor). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
andersb Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 e-tec 30... uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Ligger jo en del på Finn da som vanlig. Fra 40 tusen og oppover. Men krever jo en båt som har nok bæring bak. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.