Jump to content

Trenger tips til helt ny 30 hk som drar en 115 kg båt fortest


Chipsrederx85

Recommended Posts

Aller fortest vil den jo gå med en brukt 2-takter, f.eks. Tohatsu 25/30, siden de nye motoren er tyngre.En kjenning har en slik motor på en Bever 350 og det drar friskt avgårde.

Men slik er det nå bare :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

30 hk er nå engang 30 hk uansett hvordan man snur og vender på det.

Og nye krav til miljø, støy, forbruk, utslipp osv. har jo naturligvis gjort motorene tyngre.

 

Men på en tyngre båt drar vel de nye motorene bedre opp i plan pga. bedre bunndrag, men på en slik lett båt merker man neppe forskjell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg er enig i at en gammel tohatsu 30 vil gå fortere enn det aller meste med samme tall på lokket. Selvfølgelig kan vi teoretisere fram en situasjon der vektfordelinga blir på trynet med en lett motor, etc., men det var vel egentlig ikke spørsmålet.

 

Det er ingen automatikk i at nye motorer har bedre bunndrag enn gamle to-taktere. Jeg synes jeg har sett en trend der maks turtall faktisk ligger høyere for nye fire-taktere, hvilket skulle antyde at momentet er tilsvarende mindre. Dessverre sier dette lite om hvordan kurven ser ut lenger ned.

 

Jeg har aldri noensinne erstattet en gammel påhengsmotor med en ny av samme effekt, og sett at båten går fortere. Jeg har hørt alt for mange klager fra misfornøyde kunder som trodde det var noe galt med den nye motoren. Da jeg selv byttet ut en gammel Mariner 25 med en Tohatsu 4t EFI på Liboen, ble båten ukjørbar inntil jeg fikk på plass drastiske tiltak.

 

Dette hadde vært et interessant tema for en sammenligningstest. Sorry for avsporinga.

Link to post

[sitatslettet]

Jeg er enig i at en gammel tohatsu 30 vil gå fortere enn det aller meste med samme tall på lokket. Selvfølgelig kan vi teoretisere fram en situasjon der vektfordelinga blir på trynet med en lett motor, etc., men det var vel egentlig ikke spørsmålet.

 

Det er ingen automatikk i at nye motorer har bedre bunndrag enn gamle to-taktere. Jeg synes jeg har sett en trend der maks turtall faktisk ligger høyere for nye fire-taktere, hvilket skulle antyde at momentet er tilsvarende mindre. Dessverre sier dette lite om hvordan kurven ser ut lenger ned.

 

Jeg har aldri noensinne erstattet en gammel påhengsmotor med en ny av samme effekt, og sett at båten går fortere. Jeg har hørt alt for mange klager fra misfornøyde kunder som trodde det var noe galt med den nye motoren. Da jeg selv byttet ut en gammel Mariner 25 med en Tohatsu 4t EFI på Liboen, ble båten ukjørbar inntil jeg fikk på plass drastiske tiltak.

 

Dette hadde vært et interessant tema for en sammenligningstest. Sorry for avsporinga.

 

Helt enig i dine påstander. De nyeste motorene har et høyere WOT (wide open throttle) enn de gamle. Dette tyder nok på at de har et mindre dreiemoment i den forstand at en dieselmotor som har mye mer NM enn en bensinmotor på samme hestekreft nivå, har maks turtall på 4600, mens en bensinmotor kan gjerne gå til 6500+.

 

Jeg kommer nok til å lete etter en Tohatsu 25 2 takt, men veldig kjedelig at den aldri kom med el trim/tilt og turteller.

[/sitatslettet]

Link to post

E-tec 30 veier jo et tonn... nesten. Iallefall på en så lett båt. Og koster deretter.

 

2-takt E-TEC Direct Injection

Hestekrefter på propell: 30

Sylinder antall: 2

Sylindervolum: 578 cc

Maks turtall: 5000-6000

Vekt: 66-83 kg :eek:

Varianter: Kort stamme, lang stamme, manuell, el.start på motor, el.start fjernkontroll, powertrim/tilt.

 

Denne veier fra 51 kg

tohatsu30-1.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei den lages jo ikke mere (hvis det var til meg ang. sistnevnte motor).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ligger jo en del på Finn da som vanlig. Fra 40 tusen og oppover.

Men krever jo en båt som har nok bæring bak.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...