Jump to content

Volvo Penta Tamd41, annet industri utstyr med samme motorblokk ?

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Så vidt jeg vet er 40 og 41 motorene de eneste som er utviklet for å sitte i båt. Alt annet er basert på andre motorer. Kan derfor være vanskalig å finne disse som industrimotorer. Som SCR31 her skriver finnes denb også i noen lastebiler, men den ble opprinnelig laget til båt og de belastningene det innebærer. Leste et stykke om dette i Båtbørsen for noen år siden.

Geir Frode : Volvo FL6 har TD41 motor.
Njaa, har den det? Så vidt jeg husker så angir tallet 6 antall liter motoren er på. Dermed tror jeg heller en f- 6 lastebil har det som penta kaller TAMD 60, eller 61. Men at f-4 har en 40 eller 41 kan godt stemme. Men for all del, helt sikker er jeg ikke. Redigert av hegra (see edit history)

Mulig jeg tar feil. Jeg vet ikke noe særlig mere enn det jeg fant ved et raskt søk på Google. Men det står så i denne infoen, ihvertfall.

Volvo FL6

The Volvo FL6 truck is part of Volvo’s prestigious line of medium duty trucks. The FL6 features all the safety standards and design of the heavy load truck in a more compact body. The cab is designed with ergonomic comfort in mind and has a roomy and large interior that offers the ultimate comfort on long distance travel. The Volvo FL6 truck is powered by a light, fuel-efficient direct-injected Volvo TD41 engine that also makes it versatile enough to handle a variety of applications. The truck offers the comfort, safety and stability of a large sized truck in the compact, maneuverability of a medium truck.

Jeg fant dette på Volvo sine sider!

The FL6 was introduced in 1985, and in 1986 the even lighter FL4 was introduced. This was basically the same as the FL6L, but now with a light, fuel-efficient direct-injected Volvo TD41 engine, derived from the engine previously used in the F4 truck, and similar to the highly efficient marine engines utilized by Volvo Penta.

Jeg søkte kun fordi jeg var temmelig sikker på at de fleste FL6 kom med Volvo's D6A og D6B motorer, mens F4 kom med TD40, og FL4 med TD41, men jeg mener også de tidligste FL4 hadde TD40 motorer, men det er mulig det er modeller jeg ikke kjenner til, og at jeg tar feil, ettersom dette ikke er noe jeg har noe særlig peiling på?

TD40 motorer ble også brukt i mange av Volvo BM sine hjullastere helt opp til i hverfall rundt år 2000, og det er mulig noen hjullastere hadde TD41 også, men jeg mener å huske at man stort sett valgte å bruke den gamle TD40 motoren i anleggsutstyr.

Det ligger en komplett TD40 motor til salgs på nettet for 10 båtlapper eks. moms her!

Redigert av adeneo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...