Jump to content

Prisutvikling på båter i EU ?


GeirT

Recommended Posts

Vurdere sterkt å bytte båt. x-fot-syken er overhengende stor.

Ser på senter cockpit båter (seil) til rundt 1 mill.

 

Det er økonomisk krise i EU landene, og folk har dårlig råd. Dette må da få innvirking på båtsalget der?

Kombinert med at Euro kursen faller, kan det da være duket for et "røverkjøp" i utlandet ?

 

Noen som har formeninger om utviklingen ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Jeg har viet markedet i utlandet en del oppmerksomhet i det siste. Jeg fant at det var lite å hente på å importere seilbåt hvis en søker noe i den høyere prisklassen. Mulig det er annerledes hvis man er ute etter en masseprodusert båt, hvor man jo kan hente fra et stort chartermarked.

 

Er det noen spesielle båtmerker du har i kikkerten?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Det er litt merkelig det utenlandske markedet, merker som HR,Najad osv er gjerne minst like kostbart ute som her hjemme, Comfortina dyrer ute enn her hjemme, arcona likeså, typiske charterbåter er litt billigere men dog er det jo gjerne charterbåter da.

Jeg selv ser på båter som ikke er vanlige her i landet og det er jo noen av de men har opplevd 2ggr nå at jeg sitter og vipper på gjerdet så lenge at båtene blir solgt før jeg får ut fingeren og reiser og ser på de, er litt kjipt å reise til Israel for å se en eneste båt og så kommer man dit og ikke liker den, det blir fort dyrt om man skal se på en og en av gangen.

 

Bavaria er det nok mulig å finne rimelig og moody er jo nesten ikke noe av her i landet så det er vel ikke noe hjemlig alternativ om man har lyst på en slik.

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå er det vel slik at utropsprisene på utenlandske nettsteder har en ukjent prutningsmonn. Utropsprisene er vel ikke kommet så veldig mye nedover, mens det skal etter sigende være ikke umulig å prute 20 til 30 %.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Pruting er normalt og du må ikke ha det travelt.

Dyre båter eies av folk "med penger" som ikke er tvunget til å selge, derfor ligger også prisene høyt.

 

Men bruk tid, og legg in et lavt bud hvis du vil ha båten, så blir det å forhandle.

å noen plasser må/bør du også bruke egen megler som gjør jobben for deg.

Påse at det ikke er noe lureri på gang.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Jeg selv ser på båter som ikke er vanlige her i landet og det er jo noen av de men har opplevd 2ggr nå at jeg sitter og vipper på gjerdet så lenge at båtene blir solgt før jeg får ut fingeren og reiser og ser på de, er litt kjipt å reise til Israel for å se en eneste båt og så kommer man dit og ikke liker den, det blir fort dyrt om man skal se på en og en av gangen.

 

Har drevet og kikket jeg også (motorbåt). Ikke så mye å hente ser det ut for, foreløpig. Men jeg håper også på at det etter hvert blir noen som "må" selge nedover kontinentet... Spania kanskje...

 

Når det gjelder besiktigelse er det vel mulig å leien inn profesjonell "yacht surveyor"? Og så evt. ta turen ned selv dersom rapporten ser bra ut? Link til div. i England: http://www.yachtsnet.co.uk/surveyors.htm

Link to post

Kan absolutt anbefale å bruke Yacht-surveyor. Holder akkurat på å kjøpe båt i England og samarbeid med surveyeren har vært helt topp. Det koster fort en 3 til 4000 kroner for en rapport men å bruke en 10000 kr for slike tjenester når du skal ende opp med en millionbåt er vel investerte penger synes jeg. Du får så mye veildedning og diskusjonsmuligheter at jeg ikke ville vært foruten.

 

Men nå det er sagt så er det ikke bare bare å kjøpe i utlandet. Jeg tror ikke at hvem som helst er komfortabel med det. Jeg gjør det for annen gang nå (kjøpte en båt i Tyskland sist vinter) - og en må kunne ta besluttninger og ikke vingle for mye. Det er litt mer arbeid og risiko enn å finne en båt på finn, og så kjøpe båten i eget fylket.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
  • 1 måned senere...

Har drevet og kikket jeg også (motorbåt). Ikke så mye å hente ser det ut for, foreløpig. Men jeg håper også på at det etter hvert blir noen som "må" selge nedover kontinentet... Spania kanskje...

 

Når det gjelder besiktigelse er det vel mulig å leien inn profesjonell "yacht surveyor"? Og så evt. ta turen ned selv dersom rapporten ser bra ut?

 

Båt til salgs

 

- Jeg vil gjerne bytte denne båten jeg kjøpte. Den lekker jo!

- Ja, det sto jo i annonsen:

- "Lekker" båt til salgs.

Link to post

Men jeg håper også på at det etter hvert blir noen som "må" selge nedover kontinentet... Spania kanskje...

Hvis du ikke er usedvanlig rask på labben blir de beste kjøpene i så måte raskt kjøpt opp av profesjonelle oppkjøpere som har agenter ute og snuser hele tiden. Jeg trodde også at båter ble fallbydt i kriserammede England og Spania når vi var ute etter ny motorbåt nå i høst. Vår erfaring er at tar du med manglende norskt utstyr, fraktomkostninger og ikke minst moms/hkavgift kommer du rimeligere ut ved å kjøpe en norsk båt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det er mye lengre mellom de gode kjøpene i eu nå enn for ca 1 til 2 år siden.. grunnen til dette tror jeg er at når finenskrisen slå inn så var det MAAAAnge med panikk salg nedover.. Nå om dagen er det mye lengre mellom dem da den værste panikken her jevnet seg ut over 2 år.. samtidig har de store og små importørene her til lands hamstret båter i denne tiden som igjen har gjort sitt til at prisene her hjemme har sunket drastisk..

 

Der igjen har man som REM sier at man ofte nå om dagen finner båtene billigere her hjemme når man legger til alt norskt utsyr som er puttet inn..

 

Så desverre mange er nok "LITT" for sent ute til og finne røverkjøpet der ute :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...