Jump to content

Noen spørsmål om Volvo B-20/AQ-115 motor


Ketil M

Recommended Posts

Etter en lang og lærerik sesong med min første båt, (Selboy 13') har jeg gått til anskaffelse av en Selcab 18 med innenbordsmotor.

Som utdannet bilmekaniker (og tidl. eier av Amazon) så burde jeg jo ha de beste forutsettniger for å få til no' vettugt med dette, men det er (heldigvis) mye nytt å lære.

Derfor har jeg jo endel spørsmål som jeg herved lister opp:

 

Skal vacumregulatroen blindes? Noen sier ja, andre sier nei..

Hva med Turtallsregulatoren (Vektene inni fordeleren.)??

 

Hvilke andre motorer kan benyttes som en direkte erstattnig? Bensin eller Diesel og hva er mest fornuftig?

 

Drevet, som jeg tror er et VP-100, er det noen vits i å overhale det , eller bør jeg skifte til etn annen modell?

Hvilke andre drev passer rett på uten alt for mye modifisering??

 

Mange spørsmål, men forhåpentligvis mange svar....

 

Mvh Ketil.

Link to post

Hei

Har selv B20 som jeg har overhalt. I løpet av min periode som motormekaniker så lærte jeg bl.a at denne motoren ikke skal ha vakumklokke i det hele tatt. Hvis din har det så er den en fordeler for bil. Det finnes egne fordelere for marin bilmotor. Har hørt om at hvis denne er montert så skal den blindes.

 

Turtallsregulatoren kjenner jeg ikke men vet at motoren din ikke bør overskride 5000 omdreininger på høyeste turtall ( store påkjenninger).

Link to post

Vektene i fordeleren har med tenningskurven og fortenning å gjøre, ikke turtall. Hvis en så er montert, sitter den på selve rotoren, noe jeg ikke har sett på disse.

 

Riktig som Speedy sier, det skal ikke være vakuum på denne motoren. Sitter det en slik fordeler der bør den byttes til originalfordeler, dette for at tenningskurven skal bli riktig. Husk å blinde på forgasseren så ikke denne suger falsk luft.

 

Et VP 100 drev lar seg overhale, men noen lett oppgave er dette ikke. Det er ørsmå marginer på skimsing av lagre, og jeg vet ikke om noen i dag som kan dette. Det blir å skaffe seg verkstedhåndbok fra VP, og gyve løs gjennom vinteren.

 

Slike drev finnes brukt for rundt 3-4000.

 

Skal du bytte drev, er vel VP 250 og 270 gode alternativer. Sørg bare for å få tak i et hvor det har sitter tilsvarende motor, så sparer du deg for mye trøbbel. Utvekslingen skal være 2,15:1

 

Lykke til

 

M.

Marna

Link to post

hei sann.

Er helt enig med forestående inlegg. på min motor sto det er orginal marinefordeler med sentrifugalregulering av fortenningen. men etter et litet uhell med fordelerlokket så fikk jeg ikke tak i dette lokket over natten så jeg satt på en bilfordeler og bare droppet hele vakuumklokken. Dette fungerte helt greit, jeg merker ikke noe forskjell på en med eller uten regulering av fortenningen. men den orginale skal på igjen for ordens skyld.

 

Det eneste sted jeg har sett turtallsperre er på militere beltevogner og er som det er sagt kun rotoren som det ligger en fjærbelastet kontakt i....

 

 

PS det sto for noen uker siden en på Finn.no som averterte noen deler til Volvo MB20 deriblant hadde han en nesten splitter ny marinefordeler som han skulle ha halv pris for. DVS 2500 om jeg ikke minnes helt feil.....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Tusen takk for gode svar!

 

Selgeren av båten oppgav at motoren hadde en slags ulyd/knattring nå turtallet kom over 2500 rpm, noe som for meg høres det ut som feil regulering av fortenning. (derav spørsmålene om vacuum regulator..)

 

Båten ble i allefall sjøsjatt og prøvejørt for første gang i går, og motoren hade en markant tikke-lyd som bare økte med turtallet... Dette kan kansje skyldes defekt sentrifugal regulator? Eller hva tror dere??

Eller kan det skyldes at det er satt inn en fordeler for bil-varianten? Har den annen tenningskurve enn de for marine motorer?

 

En annen ting som skjedde når vi dro på litt, var at det kom damp (ikke røyk) ut fra oljepåfyllings lokket :eek:

Ettersom det var lite/ikke trykk fra veivhus ventilasjonen, setter jeg min lit til at oljen har tatt opp fuktighet fra luften og at det som kom ut bare var vanndamp.

Må legge til at både båt og motor har stått på land i nesten 2 år...

 

Drevet virket tilsynelatende greit nok. Ingen ulyer ved full sving...

 

Ketil.

Link to post

Ulyder og knatringer er ikke bra. Den eneste måten å vite om dette skyldes fordeler, er å sjekke tenning, noe du sikkert vet :-)

 

Tenningsinnstillingen er som følger: 9 grader f.ø.d som grunninnstilling, eller ved 800 rpm, og 24-26 grader ved 2000 rpm.

 

Har du en fordeler som fungerer som den skal, vil grunninnstillingen automatisk gi riktig tenning også ved andre turtall. Husk å bruke 98 oktan bensin med blyblyerstatning, hvis ikke topplokket er modofisert for kunne benytte blyfri.

 

mvh

 

M

Marna

Link to post

hvis du har damp/trykk fra oljepåfyllingslokket er det ofte at ventilene ikke tetter helt som de skal. jeg kjøpte en nyoverhalt og marinisert topp til min motor og har det samme "problemet" jeg trodde den trengte å "gå seg til litt" siden hele motoren er så og si ny... men nå etter 50 gangtimer er det ikke noe bedring å spore. så det spørs om jeg ikke ska avlegge firmaet jeg kjøpte toppen fra en liten telefon.....

 

et litet tips til; hvis du har utgaven med PAI 44 forgasser så hendet det at det kommer en slags metallisk lyd fra denne, det er rettogslett flotørventilen som ikke tetter hlet og forgasseren tømmer bare det overflødige ned i innsuget og det blir en slags metallisk "tikke/klanke" lyd av dettte

(ekkel lyd...)

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
  • 7 måneder senere...

Er det noen som har erfaring med 250 aggregat. Jeg har et som har mekanisk tilt. Er det mulig og montere sylinder på det slik at jeg kan tilte det helt opp når båten dras opp på henger? Finnes det tegninger på dette aggregatet noe sted? :smash:

Link to post

Båten ble i allefall sjøsjatt og prøvejørt for første gang i går, og motoren hade en markant tikke-lyd som bare økte med turtallet...

hvis du har damp/trykk fra oljepåfyllingslokket er det ofte at ventilene ikke tetter helt som de skal.

Er ingen ekspert, men kan det være en sammenheng her? :confused:

 

Feil justerte ventiler gir nemlig tikkelyd, det har jeg nemlig selv erfart, da kammen var utslitt på min gammle B20 motor.

 

Har foresten fortsatt en gammel B20 liggende i garasjen som gis vekk mot henting. :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg har masse tegninger/splittegninger og ting elektronisk til denne kombinasjonen. Send meg en PM med mailadresse, så kan du få :wink:

 

Ellers har www.eurofritid.no en veldig bra verkstedbok til dette også. På engelsk, men fullt forståelig.

Link to post

Tikkelyd er ikke nødvendigvis tikkelyd. Vanlig ventilklikk vil ikke høres på høyt turtall. Det som beskrives her, er "markant tikkelyd" som øker med turtall. Det høres mer ut som gåen kamaxel, eller en gåen stempelfjær, alt etter som. HVis det er en skarp bankelyd vi snakker om, er vi over på rammelager, eller veivlager.

 

Heldigvis er denne motoren nesten like enkel å jolde på med som å bygge lego :-)

 

Den er normalt plukket fra hverandre på et par timer. Ny kam får du til rundt 700 kr, nye ventilløftere til ca. 400,- stempelringsett til 500 og komplett lagersats til rundt 800. Slip ventiler, hon sylindre, skru sammen og du har "ny" motor.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Du nevner at det damper fra oljepåfylling, dette kan tyde på gjennomslag. En annen ting er knattring i motor.

Det jeg er redd for her er at stempelringer har satt seg og knekt noe som gjør at du for gjennomslag i motor, hvis en bit av stempelringen har slått seg vei opp så ligger denne og og slår mellom stempel og topp, derav får du knatring i motoren.

 

Har vært utfor dette selv i en ford jeg kjøpte som hadde stått noen år.

 

Mitt råd er: Få av toppen!!

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Både tikkelyd og damp var forårsaket av en sprekk i sylinder Nr 4... Det rant vann ut fra tennplugghullet så denne motoren var det bare å kaste.

 

Kjøpte like godt blokk, topp (B-20E), ny kamaksel og litt annet småtteri fra Lysaker bil i Drammen, mariniserte toppen og smekka det hele sammen. Kom vel på en totalt 6-7.000 for "ny" motor.

 

 

Mvh Ketil.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...