Ketil M Startet 8.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2004 Etter en lang og lærerik sesong med min første båt, (Selboy 13') har jeg gått til anskaffelse av en Selcab 18 med innenbordsmotor. Som utdannet bilmekaniker (og tidl. eier av Amazon) så burde jeg jo ha de beste forutsettniger for å få til no' vettugt med dette, men det er (heldigvis) mye nytt å lære. Derfor har jeg jo endel spørsmål som jeg herved lister opp: Skal vacumregulatroen blindes? Noen sier ja, andre sier nei.. Hva med Turtallsregulatoren (Vektene inni fordeleren.)?? Hvilke andre motorer kan benyttes som en direkte erstattnig? Bensin eller Diesel og hva er mest fornuftig? Drevet, som jeg tror er et VP-100, er det noen vits i å overhale det , eller bør jeg skifte til etn annen modell? Hvilke andre drev passer rett på uten alt for mye modifisering?? Mange spørsmål, men forhåpentligvis mange svar.... Mvh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 9.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2004 Hei Har selv B20 som jeg har overhalt. I løpet av min periode som motormekaniker så lærte jeg bl.a at denne motoren ikke skal ha vakumklokke i det hele tatt. Hvis din har det så er den en fordeler for bil. Det finnes egne fordelere for marin bilmotor. Har hørt om at hvis denne er montert så skal den blindes. Turtallsregulatoren kjenner jeg ikke men vet at motoren din ikke bør overskride 5000 omdreininger på høyeste turtall ( store påkjenninger). Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 9.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2004 Vektene i fordeleren har med tenningskurven og fortenning å gjøre, ikke turtall. Hvis en så er montert, sitter den på selve rotoren, noe jeg ikke har sett på disse. Riktig som Speedy sier, det skal ikke være vakuum på denne motoren. Sitter det en slik fordeler der bør den byttes til originalfordeler, dette for at tenningskurven skal bli riktig. Husk å blinde på forgasseren så ikke denne suger falsk luft. Et VP 100 drev lar seg overhale, men noen lett oppgave er dette ikke. Det er ørsmå marginer på skimsing av lagre, og jeg vet ikke om noen i dag som kan dette. Det blir å skaffe seg verkstedhåndbok fra VP, og gyve løs gjennom vinteren. Slike drev finnes brukt for rundt 3-4000. Skal du bytte drev, er vel VP 250 og 270 gode alternativer. Sørg bare for å få tak i et hvor det har sitter tilsvarende motor, så sparer du deg for mye trøbbel. Utvekslingen skal være 2,15:1 Lykke til M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Majali Svart 9.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2004 hei sann. Er helt enig med forestående inlegg. på min motor sto det er orginal marinefordeler med sentrifugalregulering av fortenningen. men etter et litet uhell med fordelerlokket så fikk jeg ikke tak i dette lokket over natten så jeg satt på en bilfordeler og bare droppet hele vakuumklokken. Dette fungerte helt greit, jeg merker ikke noe forskjell på en med eller uten regulering av fortenningen. men den orginale skal på igjen for ordens skyld. Det eneste sted jeg har sett turtallsperre er på militere beltevogner og er som det er sagt kun rotoren som det ligger en fjærbelastet kontakt i.... PS det sto for noen uker siden en på Finn.no som averterte noen deler til Volvo MB20 deriblant hadde han en nesten splitter ny marinefordeler som han skulle ha halv pris for. DVS 2500 om jeg ikke minnes helt feil..... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Ketil M Svart 10.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 Tusen takk for gode svar! Selgeren av båten oppgav at motoren hadde en slags ulyd/knattring nå turtallet kom over 2500 rpm, noe som for meg høres det ut som feil regulering av fortenning. (derav spørsmålene om vacuum regulator..) Båten ble i allefall sjøsjatt og prøvejørt for første gang i går, og motoren hade en markant tikke-lyd som bare økte med turtallet... Dette kan kansje skyldes defekt sentrifugal regulator? Eller hva tror dere?? Eller kan det skyldes at det er satt inn en fordeler for bil-varianten? Har den annen tenningskurve enn de for marine motorer? En annen ting som skjedde når vi dro på litt, var at det kom damp (ikke røyk) ut fra oljepåfyllings lokket Ettersom det var lite/ikke trykk fra veivhus ventilasjonen, setter jeg min lit til at oljen har tatt opp fuktighet fra luften og at det som kom ut bare var vanndamp. Må legge til at både båt og motor har stått på land i nesten 2 år... Drevet virket tilsynelatende greit nok. Ingen ulyer ved full sving... Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 Ulyder og knatringer er ikke bra. Den eneste måten å vite om dette skyldes fordeler, er å sjekke tenning, noe du sikkert vet :-) Tenningsinnstillingen er som følger: 9 grader f.ø.d som grunninnstilling, eller ved 800 rpm, og 24-26 grader ved 2000 rpm. Har du en fordeler som fungerer som den skal, vil grunninnstillingen automatisk gi riktig tenning også ved andre turtall. Husk å bruke 98 oktan bensin med blyblyerstatning, hvis ikke topplokket er modofisert for kunne benytte blyfri. mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Majali Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 hvis du har damp/trykk fra oljepåfyllingslokket er det ofte at ventilene ikke tetter helt som de skal. jeg kjøpte en nyoverhalt og marinisert topp til min motor og har det samme "problemet" jeg trodde den trengte å "gå seg til litt" siden hele motoren er så og si ny... men nå etter 50 gangtimer er det ikke noe bedring å spore. så det spørs om jeg ikke ska avlegge firmaet jeg kjøpte toppen fra en liten telefon..... et litet tips til; hvis du har utgaven med PAI 44 forgasser så hendet det at det kommer en slags metallisk lyd fra denne, det er rettogslett flotørventilen som ikke tetter hlet og forgasseren tømmer bare det overflødige ned i innsuget og det blir en slags metallisk "tikke/klanke" lyd av dettte (ekkel lyd...) Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
roped Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Er det noen som har erfaring med 250 aggregat. Jeg har et som har mekanisk tilt. Er det mulig og montere sylinder på det slik at jeg kan tilte det helt opp når båten dras opp på henger? Finnes det tegninger på dette aggregatet noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Ketil M skrev: Båten ble i allefall sjøsjatt og prøvejørt for første gang i går, og motoren hade en markant tikke-lyd som bare økte med turtallet... majali skrev: hvis du har damp/trykk fra oljepåfyllingslokket er det ofte at ventilene ikke tetter helt som de skal. Er ingen ekspert, men kan det være en sammenheng her? Feil justerte ventiler gir nemlig tikkelyd, det har jeg nemlig selv erfart, da kammen var utslitt på min gammle B20 motor. Har foresten fortsatt en gammel B20 liggende i garasjen som gis vekk mot henting. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Ketil M skrev: motoren hade en markant tikke-lyd som bare økte med turtallet... <{POST_SNAPBACK}> B18 og B20 motorene er kjent for markant tikkelyd fra ventilmekanismen, som øker med for store ventilklaringer. Noe tikkelyd er normalt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Draco17 Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Jeg har masse tegninger/splittegninger og ting elektronisk til denne kombinasjonen. Send meg en PM med mailadresse, så kan du få Ellers har www.eurofritid.no en veldig bra verkstedbok til dette også. På engelsk, men fullt forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Tikkelyd er ikke nødvendigvis tikkelyd. Vanlig ventilklikk vil ikke høres på høyt turtall. Det som beskrives her, er "markant tikkelyd" som øker med turtall. Det høres mer ut som gåen kamaxel, eller en gåen stempelfjær, alt etter som. HVis det er en skarp bankelyd vi snakker om, er vi over på rammelager, eller veivlager. Heldigvis er denne motoren nesten like enkel å jolde på med som å bygge lego :-) Den er normalt plukket fra hverandre på et par timer. Ny kam får du til rundt 700 kr, nye ventilløftere til ca. 400,- stempelringsett til 500 og komplett lagersats til rundt 800. Slip ventiler, hon sylindre, skru sammen og du har "ny" motor. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Ternen32 Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 (redigert) Du nevner at det damper fra oljepåfylling, dette kan tyde på gjennomslag. En annen ting er knattring i motor. Det jeg er redd for her er at stempelringer har satt seg og knekt noe som gjør at du for gjennomslag i motor, hvis en bit av stempelringen har slått seg vei opp så ligger denne og og slår mellom stempel og topp, derav får du knatring i motoren. Har vært utfor dette selv i en ford jeg kjøpte som hadde stått noen år. Mitt råd er: Få av toppen!! Redigert 25.Mai.2005 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Ketil M Svart 26.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Både tikkelyd og damp var forårsaket av en sprekk i sylinder Nr 4... Det rant vann ut fra tennplugghullet så denne motoren var det bare å kaste. Kjøpte like godt blokk, topp (B-20E), ny kamaksel og litt annet småtteri fra Lysaker bil i Drammen, mariniserte toppen og smekka det hele sammen. Kom vel på en totalt 6-7.000 for "ny" motor. Mvh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.