Christensen Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) Alle båtutgifter "føres" som teambuilding i familiebudsjettet! Redigert 31.Desember.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Odd Thomas Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Jeg tenker at de som har hytte, trenger langt hæøyere budsjett enn oss båtfolk :) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 2315,- ble årets kostnader alt ink. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
volfro Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Det var jo dyrt ahamm, på under to timer?????????????? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 hehehehe Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Kan ikke huske at det har kostet noe som helst å ha båt, hverken i fjor eller tidligere. Fruen har jo nevnt et eller annet men jeg forstår selvsagt ikke hva hun mener. hehe Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Jeg tenker at de som har hytte, trenger langt hæøyere budsjett enn oss båtfolk :) Ja, ligger nok på rundt 20.000 i året på hytta, men da inkluderer det parkeringsplass til bil, strøm, renovasjonsutgifter, forsikring, eiendomsskatt samt litt nødvendig vedlikehold så det blir nok langt høyere enn utgifter til en båt vil jeg tro. På den annen side har hytta i snitt hatt en verdiøkning hvert år i tyve år som er like stor som 50% av opprinnelig kjøpesum, med andre ord en tidobling i verdi, og det bidrar til at regnestykket ser litt hyggeligere ut! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
EIRINA Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Båtkosnader er :Betal og glem det. finale Godt nyttår Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Skrive opp dieselforbruk ,nei takk det har jeg slutta med så ser jeg ikke det om ikke noe annet.Har ca 1.500 NM i året som gikk ,overnattinger aner jeg ikke da jeg slutta tidlig med logg pga armen var kaputt så jeg ikke klarte å skrive.Men har ny pers når det gjelder overnattingeer vil jeg mene,har nok godt over 200 .Hadde mye av sommeren ombord,nå utover vinteren har jeg som regel noen netter pr uke når Øko jobber.Så båten blir brukt mye,mange trur jeg bor ombord.Kan kansje se sånn ut da jeg er ombord fra mårran hele uka,så folk er vant til å se meg ombord.Regnskap er umulig ,kan ikke betales med penger det å ha en båt å gå til.Som kan brukes året rundt,når jeg er så uheldig å ikke kan jobbe da er båten alt. Så hva det koster tja si det ..... Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Knert1 Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Til alle dere "regnekyndige", vi har i tillegg til båt ei datter som er hesteintressert. Dvs vi har da investert i egen hest.. Da en setter disse 2 utgiftene mot hverandre, ja da er båtlivet nesten gratis. Båtplass: 4000,- (helårsplass) Forsikring: 6500.- Diesel: 3500.- Sum: Famile på 3 på 40 overnattinger. Hest: Oppstalling pr. mnd: 5500.- Forsikring: 2800.- vetrinær: 3-4000.- i året. Sum: Datter på 15 har kvalitets fritid, vi foreldre er i tillegg ansvarlig for logistikk til sprangstevner. Ha et fortsatt godt nyttår...(uten å bekymre dere for at båt er dyrt.) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
beauty of aqua Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 det båtregnskapet må være det mest forenklede jeg har sett på lenge Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bergen Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Men jeg synes uansett det er nyttig å holde oversikt over kostnadene. Er selvfølgelig ikke uenig i dette. Men kanskje det er noen av oss som helst ikke egentlig vil (tør)vite hvor mye penger båten koster............. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Knert1: diesel kr 3'500,- ??? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Innkjøp av båt i mai 5000 kr olje pluss oljefilter og dieselfilter under 1000 kr dieselforbruk under 2000 kr gass forbruk (2 kilos flaske) 462 kr talgpakning under 100 kr gummiforinger mellom gear flens og proppelaksling 0 kr (laga foringer av transportbånd) vifterem 150 kr fastbåtplass 0 kr havneavgifter under 500 kr Øl avgifter AAAAAAlt for mye Samla utgifter 9212 kr overnatta i båten siden juni ca 4 dager i uken i snitt Kose faktor prisløst Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Brigg Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 @ Bergen: Jeg forstår ikke helt hvorfor kunnskap om disse kostnadene skal skremme noen. Har man råd til båtlivet er det da ikke noe problem å summere sammen tallene. Dersom man egentlig ikke har råd blir saken en annen. Men da bør man etter mitt syn i hvert fall sørge for å ha oversikten, slik at dette kan danne grunnlaget for prioriteringer. Har man oversikt over kostnadene knyttet til familiens ulike aktiviter og investeringer gir man seg selv muligheten til å prioritere. Så får man velge hva man synes er viktigst. Kanskje nødvendigheten av en bil nr 2 gjør at man ser seg nødt til å prioritere ned båtlivet. Eller motsatt, at man ser muligheten til å forsterke båtlivet ved å kutte ut bil nr 2 som man egentlig ikke har behov for. Eller som oss, å prioritere båtlivet og heller kjøre en gammel flekkete bil. Dersom man ser på tv-programmer som Luksusfellen finner man mange eksempler på folk som ikke har oversikt over kostnadene sine og hva dette kan føre til. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
free Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Kunnskap er makt. Jeg har ikke holdt et seriøst regnskap på båten men har jo sett litt grovt på det fra tid til annen. Nå står vi imidlertid foran en ny sjans å blanke ark. Mitt spørsmål er dermed om det er noen som har satt opp et regneark som er litt mer avansert en bare en oppramsing av kostnadene å som kunne tenke seg å dele dette. For min del er det interessant med filer som kan benyttes i Open Office da jeg er svak for ting som er kostnadsfrie, forøvrig vil jeg tro at mange har tilgang på exel å kunne være interessert i å prøve dette ut litt. Har en lagt litt arbeid i regnearket kan det jo bli så interessant at flere gidder å ta dette bryet. kansje også interessant å se noen forslag til logger. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Det var jo dyrt ahamm, på under to timer?? Så ikke båten i hele fjor, den har stått på lager siden høsten 2009 Derfor vet jeg akkurat hva den kostet meg i fjor, selv om jeg ikke bryr meg om det Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Framtia Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 (redigert) ...kansje også interessant å se noen forslag til logger. Jeg bruker et excel regneark og noterer alle utgifter i løpet av året. Disse klassifiserer jeg videre til enten å være "drift" eller "oppgraderinger". På den måten har jeg god oversikt over alle mine utgifter. Jeg skjønner at ikke alle liker å fokusere for mye på alle utgiftene, men for meg er det bare en naturlig del av båtlivet. 2010: drift 35k, oppgr 92k 2009: drift 35k, oppgr 67k 2008: drift 32k, oppgr 61k Verdi- og rentetap holder jeg utenom, det er dyrt nok som det er.... Redigert 1.Januar.2011 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fanafjord Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 (redigert) Trenger ikke excel til båtregnskapet. Den har jeg til enhver tid i hodet. 2010 var slik: Hentet båt i Tyskland Brukt et par lapper på diesel 5-10 lapper på oppgradering av utstyr (Akkurat dette fortrenger jeg litt...) 500 kr havnavgift i Leirwick (Shetland) en lapp i havnavgifter ellers 4 lapper i forsikring Et par lapper til VHF lisens, Båtblader, etc. 5 lapper til naboen for båtfeste Solgt båt igjen til høsten. Gått i pluss, alt i alt på noen lapper. I tillegg har vi hatt en fantastisk sommerferie over nordsjøen, og mange flotte helger og kvelder i skjærgarden med venner og grillen. Regnestykket gjelder da to båter: En Bavaria 32 (seilbåt) og en eldgammel 15 fots Askeladden Redigert 1.Januar.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 @ Bergen: Jeg forstår ikke helt hvorfor kunnskap om disse kostnadene skal skremme noen. Har man råd til båtlivet er det da ikke noe problem å summere sammen tallene. Eller som oss, å prioritere båtlivet og heller kjøre en gammel flekkete bil. Tror nok at du og meg egentlig er ganske enige, men samme hvor god råd en har må de fleste som du skriver prioritere. Om en setter seg ned og regner på kostnadene med å ha båt kontra bruken kan det hende at prisen pr brukt time kan bli ganske så høy for enkelte, og da kan kanskje "fristelsen" til å bruke disse pengene på noe annet også komme om en skal kun tenke kroner og ikke følelser. Selv er jeg så lei av gamle og upålitelige biler med stadige overraskende kostnader at jeg først prioriterer å ha råd til moderne driftsikre (men relativt nøkterne) og kollisjonssikre både nr 1 og 2 bil. Båt får bli et resultat av det jeg har til overs selv om bilene i kroner og øre er adskilligt dårligere som investeringsobjekter enn hva båten er. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Har brukt altfor mye penger på båt!! fikk plutselig dårlig samvittighet og har begynt å prioritere litt anderledes!! Dette har resultert i at båten har blitt for lite brukt!! Hus og biler blir jo brukt hele året, mens båt blir brukt bare i sommer halvåret for de fleste av oss. Nei dette var deprimerende lesing. Men i dag var jeg nede i båthavna, solen skinte og det var stille på vannet. Utrolig hvor fort man heldigvis glemmer. Nå går vi mot lysere tider og en tur i havna, hvor man får forventninger mot vår og kommende sommerferie og båtliv, er som balsam for sjelen. Atpåtil den bedre halvdelen(sjefen) ble i godt humør og penger brukt er dermed glemt! Å regne på pengeforbruk til båtliv, er etter min erfaring ikke lurt. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Synes det er greit å bruke en god slump på sin aller kjæreste hobby, helt greit å ha oversikt over hva som går med og. siden jeg ferierer i båt synes det naturlig å sammenligne kostnadene landkrabber har i forbindelse med ferie å ser at jeg faktisk ferierer ganske nøkternt kostnadsmessig å turene utover ferien er ren bonus. kan ikke tenke meg at det er noe rimeligere å slepe familien rundt omkring i verden på andre vis gitt at standarden er den samme. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Knert1: diesel kr 3'500,- ??? Det er det det koster å fylle opp tanken på Flekkerøya. Har bare brukt 1 tank i fjor, var ikke lengre enn til Lillesand og Ny Hellesund, så mesteparten av diesel går med til å "produsere varmtvann og strøm". Har bare vært på kortere turer i og omkring Kristiansand. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Amfea Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Greit å ha en liten oversikt over bruken synes jeg også. Fjordåret bød på 257 motortimer, 1650Nm, 69 overnattinger og dieselfylling for rundt 30 000,- Regner jeg da inn forsikring og service, kommer utgiftene for å drive med verdens beste hobby på ca. 50 000,- Døgnpris blir da rundt 730,- for to personer i den koseligse "hytte" man kan tenke seg. ville ikke byttet med noen. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Laholm Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Bør ikke denne tråden flyttes til "off topic"? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.