Jump to content

Klønete oljeskift på KAD44 EDC!!!


BEG

Recommended Posts

Gjennomførte min første vinterkonservering på den "nye" båten i dag. KAD44 EDC. Ok, stort motorrom så det er enkelt å komme til overalt. Dieselfilter gikk greit. (selvom 470 pr. innsats for Racor filter fikk originale Penta deler til å fremstå som "Rimi-pris")

 

MEN; Hvordan i all verden går det an å levere en motor i år 2001 som ikke har en fornuftig anordning for oljeskift? Å bruke oljepumpe gjennom peilepinnen blir virklig for dumt. Særlig når bunnpannen er lang og "flat". Sugerøret er ikke lett å få plassert slik at man får opp mesteparten av oljen.

 

Fikk opp 2/3 deler iht. spesifikasjon, fyllte opp med ny olje og kjørte motoren en stund. Så, nok en gang 2/3 ut av motoren. Etter å ha fyllt opp på nytt, ser man jo på peilepinnen at det fremdeles ikke er bare ren olje.

 

Nei, dette imponerte meg virkelig ikke. Min gamle Perkins fra 86 hadde oljepumpe med sugerør plassert ned mot et nedsenket område i bunnpannen. Her har virkeklig VP noe å lære

 

(om ingen av dere har noe å lære meg)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Mercruiser har tapping av olje fra bunnplugg via en slange gjennom båtens bunnplugg som "option" og tilbehør. Slangen tettes med en "skrue" i enden som igjen er forbundet til båtens bunnplugg slik at du får tak iden når du skrur ut bunnpluggen.

Kanskje VP har noe tilsvarende? Eller at Mercruiserkitet passer bunnpanna di.

Link to post
Share on other sites

Problemet ditt har en elegant løsning. Det du trenger heter Pela.

Hjelper ikke fullgodt med PELA (eller tilsvarende) hvis:

 

du ikke får slangen ned i veivhuset pga "noe greier" i veien - som jeg har det på en bil (Nissan Micra 1000)

du har laaaang bunnpanne og motoren står så der i vater

 

For øvrig har jeg PELA-tilsvarende, fungerer godt i min båtmotor og i den andre bilen.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

...bunnpannen er lang og "flat". Sugerøret er ikke lett å få plassert slik at man får opp mesteparten av oljen.

:confused:

 

Nå har jeg aldri eid en innombordsmotor så ta mitt innspill på denne bakgrunn.   :rolleyes:

 

At bunnpannen er lang og flat burde i seg selv vel ikke bety noe som helst. Avgjørende må jo være om bunnen i bunnpannen er i vater. Så dersom du skifter oljen mens båten fortsatt er på vannet går det kanskje an å gjøre noe midlertidig med vektfordelingen, står det på land kan man kanskje se på krybba, ihvertfall neste år.

Link to post
Share on other sites

At bunnpannen er lang og flat burde i seg selv vel ikke bety noe som helst. .

Jo, det er et problem. Det blir et stor areal, mao. at man begynner å suge luft selv om det faktisk er mye olje igjen. Peilepinnerøret går i tillegg ned i senter av bunnpannen, slik at det ikke har noen effekt å legge båten over i en eller annen retning. At oljepinnerøret i tillegg har liten diameter, og dermed betyr at sugerøret blir lite, gjør ikke saken bedre.

 

Løsningen til Mercruiser er nettopp noe man burde kunnet forventet av VP. Det forundrer meg at man ikke har lagt forholdene bedre til rette for en så viktig vedlikholds-oppgave, som nettopp oljeskift er.

 

Det hører forresten til historien at vakuum-pumpa jeg brukte sprang lekk. De fleste kan vel tenke seg hvordan det ble i motorrommet da det rant ut en drøy liter bekksvart olje  :nonod:

 

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Tenkte akkurat det samme som deg da jeg skiftet olje på min KAD 43 - utrolig at dette ikke er lagt letter til rette. Fikk heller ikke opp mer en 8 av 11 liter. Hos meg skyldes det at båten er litt baktung og at jeg derfor ikke får med meg de siste 3 litrene. Det er forøvrig ikke noe problem om en ikke får opp alt, om du skifter hver 100. time.

 

Når det gjelder pumpe holdt jeg også på med en manuell pumpe, men da jeg kjøpe meg en elektrisk (Biltema)  i år, ble jobben som en lek i forhold til den gamle manuelle pumpen.

Link to post
Share on other sites

Andreas

Vater ja :lol: :lol: :lol: :lol: Fikk en rep. ombord engang som fikk " god" hjelp av de mer erfarne

ombord . Han skulle legge arbeidsluftrør fra kompressorrom til verksted , og gutta lurte

ham til å bruke vater(hvor nå den kom fra).  :nonod: Tenk deg hvordan det så ut sammen

med røra , skotta , dekk og dørk som var bygd etter båten og heldigvis ikke etter vinkel og

vater :lol: :lol: :lol: :lol: Guten ble bra han.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

MEN; Hvordan i all verden går det an å levere en motor i år 2001 som ikke har en fornuftig anordning for oljeskift? Å bruke oljepumpe gjennom peilepinnen blir virklig for dumt. Særlig når bunnpannen er lang og "flat". Sugerøret er ikke lett å få plassert slik at man får opp mesteparten av oljen.

 

...klarte ikke å dy meg fra å løfte en av disse litt eldre postene(2004). Nå er det snart 2014 og jeg sliter med det samme... Bra BEG, du traff spiker'n på hue der

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Det jeg lærte av Yttrebø på Marinedeler.no er å montere en slange utenpå peile pinne røret og suge ut oljen med vakuum

 

Jeg testet først med slange nedi røret, men fikk opp mye mere med å suge oljen opp via vakuum

Enkelt og ryddig :-)

Link to post
Share on other sites

Leif T Røbekk - mener ikke å ta brodden av forslaget ditt... problemet er bare at peilepinne røret på nyere KAD44EDC slutter 4 cm fra bunnen... dermed står det fortsatt ca 6,5 liter med svart guffe igjen på motoren.

 

Jeg trives best med å få ut alt det gamle før jeg heller på ny olje, derfor kommer jeg til å bygge om min KAD :pray: når jeg finner ut hvordan jeg vil gjøre det, helst uten å ta motoren ut av båten, men må jeg så må jeg... :blush:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Lady B : Peilepinnen stopper i bendet, og røret fortsetter ned mot bunnen, kanskje fordi det skal gå an å bruke vakuum...? I følge delelisten heter den nederste delen av røret "sugerør" (Suction pipe)

 

Det må vel være forklaringen ja. Ble litt klokere nå . :yesnod:

Selv har jeg peilepinne(uten vinkel), men også et eget rør for oljeskift på andre siden av motor. Det later til at peilepinnerør med vinkel i bunn er beregnet til oljeskift siden motorer som dette ikke har ekstra rør på andre siden.

Selv bruker jeg ekstrarøret og får ut all oljen.

Tråden vekket litt interesse da det verserer ett utall av måter hvordan oljeskift skal foregå, og ikke minst hvordan man får ut all oljen. Dessuten gjelder dette svært mange TAMD og KAD modeller, ja kanskje andre modeller også. Hadde nok tappet av med bunnpluggen hvis det var mulig å komme til, men det er nesten umulig å komme til.

 

Link to post
Share on other sites

Leif T Røbekk - mener ikke å ta brodden av forslaget ditt... problemet er bare at peilepinne røret på nyere KAD44EDC slutter 4 cm fra bunnen... dermed står det fortsatt ca 6,5 liter med svart guffe igjen på motoren.

 

Jeg trives best med å få ut alt det gamle før jeg heller på ny olje, derfor kommer jeg til å bygge om min KAD :pray: når jeg finner ut hvordan jeg vil gjøre det, helst uten å ta motoren ut av båten, men må jeg så må jeg... :blush:

Om Peilepinnerøret slutter 4 cm. før bunnen betyr ikke det at du ikke kommer til bunns med en slange fra en vakuum pumpe. jeg har selv god erfaring med disse. Får som regel opp det meste av olja. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...