Jump to content

Tohatsu eller Yamaha?

Puma96

Recommended Posts

Eg leste ein test ein gang, over 3-4 forskjellige merker av samme size, som blei kjørt ein sesong. Forbruk og fart blei logga heile tida, og etter sesong, trur det var 150timer ca, blei motorene demontert og slitasje målt. Fleire målinger viste at feks stempel ol var "oppbrukt", effekten var sunket, og farten dårligere sjølvsagt. Slike tester om levetid bør få bestemme valget.

Håper nokon har link til slik test?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Motorer mister hk med tiden, dette er nå ikkje noe nytt akkurat men om det er allmen kjent er en annen sak. Det stod faktisk nevt i en rephåndbok til OMC meina eg på at etter den første tiden måtte man være forberedt på å muligens gå ned i propellstigning/størelse alt ettersom. Litt vagt mht når og hvor mye altså..

Tusen takk for alle svar!! :thumbsup: Men har sett litt på Yamaha sine 20-25 totakt rundt 02-04 tiden, og Tohatsu sine 25/32,5 fra 02 og nyere, begge motorer er aktuelle. Satser på at politiet ikke klarer og se at det er mer enn 9,9 som sitter på hekken :cheers_wine: Men båtførerprøven er bestått, så nå må jeg bare vente et år før jeg kan begynne og kjøre lovlig!! :sailing:

Vi har i vår familie hatt yamaha i alle år, og det er ikke tvil om at det er svært gode og holdbare motorer, iallefall 2-takt. Har liten erfaring med 4-takt bortsett fra yamaha sin første 4-takt, en 9.9 som kom på -80 tallet. Den fungerte utmerket de årene vi hadde den.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Tusen takk for alle svar!! :thumbsup: Men har sett litt på Yamaha sine 20-25 totakt rundt 02-04 tiden, og Tohatsu sine 25/32,5 fra 02 og nyere, begge motorer er aktuelle. Satser på at politiet ikke klarer og se at det er mer enn 9,9 som sitter på hekken :cheers_wine: Men båtførerprøven er bestått, så nå må jeg bare vente et år før jeg kan begynne og kjøre lovlig!! :sailing:

Det er utrolig hva Politiet vet, kan og ser... Jeg ville ikke tatt sjansen på det unge mann!

32,5 var en underlig størrelse , har aldri sett annet enn runde tall på dekselet i nyere tid. Denne båten ville ikkje gått i plan engang med en 9.9 som forsåvidt er greit for den som ikkje har lov til å kjøre over 10 knop. Så om du da kommer med en 30 hk og bikker 30 knop så er det nå ganske åpenbart for enhver at dette er noe over det som er tillatt.. Men om dine foreldre er OK med det så greit nok det, det blir jo de som må stå til ansvar om noe skulle gå galt

Men Plutonium. Det er ikke noe "grense" om at en person under 16 år ikke kan kjøre fortere enn 10 knop. Så lenge det er mer enn 100m på vær side av båten kan man kjøre så fort man vil. Og når jeg skriver 32,5 så mener jeg at du kan evnt fjerne plomberinga så yter den 32,5 hk. Såpass tror jeg du også skjønner.

Men Plutonium. Det er ikke noe "grense" om at en person under 16 år ikke kan kjøre fortere enn 10 knop. Så lenge det er mer enn 100m på vær side av båten kan man kjøre så fort man vil.

Hvir i "pensum" finner du dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

øøh 8 meter 10 knop & 10 hk er max for de under 16. iallefall i norsk farvann. Du kan ha så mange hundre meter du vil fra noe men det har ingenting med saken å gjøre. Du blander sammen lokale forbud om hastighet nære land nå kansje? uansett så gjelder førstnevnet begrensning.

Men som nevnt dette er ok for min del men så er det ikkj eg som skal håndheve loven i ditt distrikt :wink:

Nei at å fjerne en plombering skal gi 32.5 hk på noe motor var ikkje godt å skjønne. MAn må nesten referere til hva som står på lokket ellers er det ikkje godt å vite hva det snakkes om

Redigert av Plutonium (see edit history)

Yamaha er nok best, tohatsu er litt under, kjører selv tohatsu men er pga budsjettet, eneste jeg har på tohatsu er at den er litt tungstartet når den har stått litt og syns lakken er bedre på yamaha. tar heller en 10 år nyere tohatsu enn gammal yamaha. men yamaha er best. sett så mange og hatt trøblete amerikanere spesielt de eldre.men tok opp en jolle for en kompis med 40 e tec, startet kjempelett i forhold til tohatsuen min .men den koster 30% mer og vet ikke hvordan de er om 10 år...har hatt 25 4 takt tohatsu, 25 4 takt yamaha og har nå 50 hk tohatsu som jeg er veldig fornøyd med,går ikke på diesel da men.. yamaha 2 takt er fryktelig trykt... mange brukte som selges fra verkstedene med nye pakninger og slik..min 25 yamaha 4 takt var lettstartet kald og varm, men ikke mitt imellom.

hadde 20 hk merc den tålte ikke fuktighet.både bensinmessig og elektrisk.

Tusen takk for svaret! Sånn den blir nå, så er nok Yamaha første prioritet og Tohatsu andre, pga har ikke budsjett til å kjøpe e-tech. Så blir vell noe mellom 9,9 - 30 dette året hvertfall, så blir det nok en oppgradering til neste år.

Eg leste ein test ein gang, over 3-4 forskjellige merker av samme size, som blei kjørt ein sesong. Forbruk og fart blei logga heile tida, og etter sesong, trur det var 150timer ca, blei motorene demontert og slitasje målt. Fleire målinger viste at feks stempel ol var "oppbrukt", effekten var sunket, og farten dårligere sjølvsagt. Slike tester om levetid bør få bestemme valget.

Håper nokon har link til slik test?

Det var båtmagasinet som hadde denne testen i 1991, så den er nok litt utgått på dato. Etter hva jeg kan huske, så var det bare Yamaha som kunne fortsette testen uten større reparasjoner. Alle de andre hadde store slitasjer på stempler etc.

Finner bare halve testen på nettet, den har du her.

Om noen finner resten av testen, så hadde det vært morro...

Det var båtmagasinet som hadde denne testen i 1991, så den er nok litt utgått på dato. Etter hva jeg kan huske, så var det bare Yamaha som kunne fortsette testen uten større reparasjoner. Alle de andre hadde store slitasjer på stempler etc.

Finner bare halve testen på nettet, den har du her.

Om noen finner resten av testen, så hadde det vært morro...

Den testen husker jeg! Og det er riktig som du sier, bare yamaha var uten nevneverdig slitasje. Hadde bladet, fatter hadde alle båtmagasiner fra 1985 til nå men kastet alt sammen! :-(

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...