Jump to content

Nødraketter på nyttårsaften, formanende advarsel.

GeirKS

Recommended Posts

En del av dere har sikkert tenkt å sende opp nødraketter i kveld. Det pleier noen ganger jeg å gjøre også, og det synes jeg er helt ok selv om det selvsagt er forbudt. Dessuten er det gøy og flott fyrverkeri.

Gamle nødraketter kan dog være farlige å bruke, og årsaken til at jeg i det hele tatt gidder å skrive et formanende innlegg er at jeg for et par år siden brant meg skikkelig på hånden da et håndbluss ikke virket som det skulle og ilden kom liksom i feil ende, der hvor hånden er. Temperaturen i et sånt bluss er ganske høy så jeg unner ingen å gjenta den episoden... Enheten kom fra en vakumpakket plastbag og den så 100% ok ut.

Må jeg få anbefale å ta på en sveisehandske eller lignende ...

Fallskjermraketter slukker ikke alltid før de lander (BTDT) så de vil jeg på det sterkeste fraråde i områder med bebyggelse, samtidig som de kanskje bør unngås i områder med lite bebyggelse pga faren for at det blir oppfattet som et nødsignal.

Det kan kanskje også nevnes at det har vært tilfeller hvor gamle raketter har selvantent. Jeg tror vi har diskutert ett tilfelle her tidligere, fra Son, også har det vært noen episoder nevnt i utenlandske båtblader. Det lure og tryggeste er nok å overlate dette til det lokale brannvesen, dersom de vil ta i mot.

Når det er sagt så er det jo interessant å prøve ut pyro i praksis, er jo greit å se hvordan det fungerer. Det er jo også en del av sikkerheten.

Godt nyttår og god feiring,

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)

Finsnes Marina med "nyttårs salg" på nødraketter.

Selger nødraketter til nyttårsaften

Det finnes fornuftige lensmenn rundt omkring - sitat fra artikkel der det omtales oppskytning av nødraketter på nyttårsaften : "Dette har det vært aksept for og det har ikke vært grepet inn i forhold til dette så lenge oppskytinga skjedde i tettbygde strøk der det ikke var grunn til å tro at noen var i nød, sier han."

sailorBoy

Moralen må jo være: dra ikke ut på fisketur i kveld (med nødraketter/bluss) :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

nei, i kveld/ natt var ikke den rette dagen for å dra på sjøen og havne i nød.

Vurderte å dra av hele pakka med nødraketter, men så at den ikke går ut før neste nyttår. Så da ble de pakket ned igjen. På den ene siden er det lurt å bruke nødraketter og bluss som skal skiftes ut. Da vet man hvordan de skal klargjøres, avfyres og oppleve svevetid under kontrollerte forhold. Ved nødfall blir det nok litt mere stress å lese bruksanvisningen, om så i stummende mørke, regn og sjø.

Eg fyrte av mine utgåtte naudrakettar på nyttårsaftan i fjor. Det gjorde visst ganske mange andre i bygda også. Så lenge ein bur i tettbygd strok ser eg ikkje noko gale med dette. Det var ei god erfaring å få med seg, då eg ikkje hadde avfyrt ein naudrakett tidlegare.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Om du skal skyte opp nødraketter bør du gjøre det rundt kl 24 på nyttårsaften og ikke til andre tider, om du skal unngå ubehagligheter.

Enig. Det er så mye greiere å få aksept dersom det skjer i tettbebyggelsen kl. 24 sharp. Hvis det blir som med de andre rakettene at de sendes opp flere dager før og til alle døgnets tider, har vi nok skutt oss i leggen. Tenk hvor tøfft det hadde vært hvis alle sendte kl. 24, med nedtelling :yesnod:

Jeg fyrte ingen og kommer nok heller ikke til å gjøre det, jeg legger de i båten og kommer jeg noen gang i nød så fyrer jeg de ferske først så får jeg heller smelle av de som er ute på dato om de trenges da.

Slik jeg ser det så er det bedre å ha 10 hvorav 7 er ute på dato enn bare 3 ferske de dagen man virkelig har bruk for de

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...