Jump to content

DIY ROV, styring av rele via dioder

ansgar

Recommended Posts

Skal styre 2 reler VHA av kun en styre ledning, tenkte da å sende en positiv puls (bryter 2) for å styre det ene (rele 1) og sende en negativ puls (bryter 1) for å styre det andre (rele 2). Har koblet det opp som tegningen under viser.

relestyring.jpg

Men det funker ikke som planlagt. Det ser ut som det er retur strøm fra det ene relet som igjen gir styre strøm til det andre.

Så når jeg ikke gir styre strøm til noen av relene så får likevell minst ett av relene styrestrøm.

Er det noe jeg kan gjøre for å unngå at relene ikke slår inn før jeg sender styrestrøm?

Her er en måte du muligens kan gjøre det på. Har tegnet det som styring av 2 lyspærer, men prinsippet blir det samme.

Man kan bruke en slik kobling til å styre topp og ankerlanterne kun via étt kabelpar.

Bryteren er en 2-polet on-off-on. Man kobler pinnene på bryteren slik som vist med de lilla forbindelsene.

De blå linjene er kontaktene inni bryteren.

styring_av_to_lanterner_med_to_ledere.gif

Hva skal styres med denne kretsen og hva skal funksjonen være?

Kretsen skal brukes til å styre en truster på ROV prosjektet mitt.

Hvis du er litt uoppmerksom og trykker inn bryter 1 og 2 samtidig, da kortslutter du batteriet.

Byter en og 2 er en joystick, men jeg hadde ikke det riktige symbolet tilgjengelig.

Skal kun ett av reléene aktiviseres av gangen?

Kun et rele skal aktiveres om gangen.

Hele tegningen er jo feil. Og hvorfor i alle dager trenger du dioder for å styre 2 relespoler?

Er det kun for å endre dreieretning på motoren?

Grunnnen til at jeg ønsker å bruke dioder for å styre relespolene er at at skal styre 3 motorer og et rele for lys, totalt 7 reler (6 for motorer, 2 til hver og ett for av og på med lys). med berenset antall ledere.

Det er kun for å kjøre motoren begge veier.

Her er en måte du muligens kan gjøre det på. Har tegnet det som styring av 2 lyspærer, men prinsippet blir det samme.

Jeg har tenkt på denne måten, men problemet er begrenset antall ledere, så jeg har kun en leder tilgjengelig for å styre 2 reler.

Litt mer info:

Strømforsyningen på 12V til ROV skjer VHA av 25m 6mm2 strømkabler.

All styring skjer VHA av en cat 5 kabel 4 par totalt 8 ledere. jeg har planlagt å bruke alle lederne i cat 5 kabelen på følgende:

1: Thruster 1 styring høyre

2: Thruster 2 styring venstre

3: Thruster 3 styring opp/ned

4: Lys av/på

5: Vann detektor for å se om det kommer vann inn i kapslingen på ROV.

6: Vann detektor

7: Video signal

8: Video signal jord

styring_av_to_lanterner_med_to_ledere.gif

Var litt kjapp i svaret over. Slik du Ingar har beskrevet det på er på en måte lik slik jeg har koblet det. Forskjellen er at den relene har konstant spenning på den siden som ikke får styringen fra dioden. Det ene med - og det andre med +. Problemet er slik jeg ser det at rele spolen slipper igjennom spenning som lager trøbbel.

Tegningen ser jo grei ut, men det er et lite problem. I stopp, vil reléene ligge i serie mellom null og +12V og få 6V over seg. Her trekkes det unødvendig strøm, og er reléene følsomme, kan de kanskje slå til eller stå og klapre. Er det ene raskere enn det andre, kan også motoren få korte øyeblikk med spenning forover/bakover.

motor_forover.png . motor_bakover.png

motor_stopp1.png . motor_stopp2.png

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette burde funke dersom ikke 4 ledninger blir for mye

Lars H.

Da må jeg ha 2 kabler for hver motor, så mange har jeg desverre ikke tilgjengelig. Har prøvd fysisk og det du skriver om at spenning mellom rellene kan få relet til å slå inn stemmer.

Noen ganger slår relet som det skal, andre ganger går det ikke tilbake. Tror du det kan funke med transistor styring på en måte. At du sender ned en positiv eller negativ puls som styrer en transistor som igjen styrer relet. Tenker da å styre både pluss og minus siden av relet?

Eller at en transistor kan få en negativ puls til å bli positiv slik at jeg kan styre begge relene positivt når jeg kan sende ned negativ og positiv puls?

Redigert av ansgar (see edit history)

Men ved å legge inn 2 resistanser så kan det fungere allikevel.

Resistansen må være lav nok at ett rele fungerer allikevel, men 2 reler i serie ville da bare få 6V og 2 resistanser i tillegg og det bør gi nokså mye virkning at ikke begge releer trekker samtidig.

motorstyring_rettet.jpg

Resistansen må være lav nok at ett rele fungerer allikevel, men 2 reler i serie ville da bare få 6V og 2 resistanser i tillegg og det bør gi nokså mye virkning at ikke begge releer trekker samtidig.

Skal prøve og se om det er mulig å få det til.

Jeg tror jeg ville ha spandert på meg en NPN og PNP transistor og koblet dem som emitterfølgere med releviklingen som emitterlast (RE):

85px-NPN_emitter_follower.svg.png85px-PNP_emitter_follower.svg.png

Styretråden kobler du parallellt til Vin på begge transistorene.

Muligens bør du i tillegg koble en diode over releviklingen slik at den motinduserte spenningen i releviklingen ikke ødelegger transistoren når svitsjer retning. Dette har imidlertid den ulempen at fraslag blir litt forsinket.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hvis transistoren skal åpne må det gå strøm i basen. Men uansett er det nok lurt å koble en motstand fra bas til jord (NPN) hhv bas til + (PNP)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Har testet dette nå, se film under. Her med 22 ohm motstand. Har prøvd ulike motstander fra 4,7ohm til det ble så stor motstand at relet ikke fikk nok spenning til å åpne.

Samme resultat. Relet åpner, og stenger ikke når styrespenningen tas bort. Gis styresignal til det andre relet åpner dette og det andre lukker. Relet lukker ikke på lang tid selv om styre spenningen tas bort.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...