Jump to content

DIY ROV, styring av rele via dioder


ansgar

Recommended Posts

  Sjøtunga skrev On 1.1.2011 at 16.22:

Hvis transistoren skal åpne må det gå strøm i basen. Men uansett er det nok lurt å koble en motstand fra bas til jord (NPN) hhv bas til + (PNP)

Det jeg hadde i tankene var at det vil gå strøm mellom de to basene og dermed åpner begge transistorene...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post

OK, nå er gjestene gått slik at jeg har fått et par minutter til å modde skjemaet mitt (som egentlig er en del av styringen til ankervinsjen min). Ved å innføre to dioder, klarer en seg med 3 ledninger for å styre motoren. Forutsetningen er at diodene og venderen tåler strømmen til motoren. Og unnskyld rotete skjema, det er blitt mye klussing med endringer før dette.

 

motor_min_dioder.png

 

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Under er komplett koblingsskjema for ROV inkludert styrepanelet på oversiden. Det er på engelsk siden jeg har lagt det ut pået ROV forumtidligere

 

kobling_rov.jpg

 

Mellom overflate boksen og boksen på ROV er det kun 2 X 6mm2 strømkabler og en stk 8 leder cat 5 signalkabel. Alle tre kablene er 25 meter lange.

 

Så planen var å styre to rele (for en motor) med en signal leder. Og bare endre polaritet når retning på motor skulle endres. Noe som i utgangspunket så enkelt ut på papiret.

Link to post
  ansgar skrev On 1.1.2011 at 22.16:

Jeg skal styre en el motor med kun en leder.

Med en leder får man ikke strøm noe sted. Strømmen må jo komme tilbake.

Men du har kanskje allerede + og minus på begge sider og bare en tilgjengelig ledning ved siden av?

 

Jeg regner med at denne roven har batteriet med seg og at man skal styre mest mulig med ferrest mulig ledere.

Da er det kanskje bedre å tenke i nye baner, man kan bruke en multiplexer eller kanskje dra det enda lengre og styre ved hjelp av bluetooth, bluetooth kan overføres med en coax kabel og da kan man mikse flere enheter inn på samme kabel.

Jeg vet det ikke var spørsmålet ditt men nå fikk du nå noe å tenke på :saint:

Kanskje du kan ha ett trådløst kamera på 2.4GHz også.

 

Tror det er like best jeg ikke har noe hobbyrom her hjemme...

Link to post
  ansgar skrev On 1.1.2011 at 18.55:

 

Så planen var å styre to rele (for en motor) med en signal leder. Og bare endre polaritet når retning på motor skulle endres. Noe som i utgangspunket så enkelt ut på papiret.

 

Du får jo såkalte impulsreleer. D.V.S. at de ved første puls går i en stilling. Neste puls går de i ny stilling og ved tredje puls går de tilbake i hvilestilling. Disse trenger bare en leder.

 

Forøvrig synes jeg det er rart at du velger å begrense antall ledere i kabelen til 8 når du kunne fått et mere robust og ukomplisert opplegg ved å øke antall ledere.

Link to post
  Frøken Fryd skrev On 2.1.2011 at 3.16:

Med en leder får man ikke strøm noe sted. Strømmen må jo komme tilbake.

Men du har kanskje allerede + og minus på begge sider og bare en tilgjengelig ledning ved siden av?

 

Jeg regner med at denne roven har batteriet med seg og at man skal styre mest mulig med ferrest mulig ledere.

Da er det kanskje bedre å tenke i nye baner, man kan bruke en multiplexer eller kanskje dra det enda lengre og styre ved hjelp av bluetooth, bluetooth kan overføres med en coax kabel og da kan man mikse flere enheter inn på samme kabel.

Jeg har strøm tilgjengelig nede på ROV. Har etter mye om og men funnet ut at det ikke er mulig. å styre to reler med å bare endre polaritet på den ene lederen.

Har sett en mulighet ved å bruke en encoder/decoder som denne på ebay da har jeg mulighet til å styre 8 rele ved hjelp av kun 2 ledere i tillegg til 12V tilførsel som allerede er på ROV`en.

 

Alternativt er å bruke flere ledere, noe jeg i utgangspunktet ikke har lyst til.

Link to post

Radiobølger gjennom saltvann rekker ikke særlig langt, så da er du iallfall avhengig av overføring gjennom kabel. Man trenger også en mottaker og tilpasninger til de styrede enhetene i ROVen. Man slipper definitivt ikke unna elektronikk i ROVen, mao.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
  Gerhard skrev On 3.1.2011 at 13.49:

Dette releet har 2 styringer inn. Så vidt jeg har forstått så er ansgar's problem er at han har bare 1 ledning til 1 truster / to retninger.<>

OK. Oppfattet det slik at releet (releene) ville anta 3 ulike posisjoner ut fra om inngangen var frakoplet/flytende (de-energized), tilkoplet (+12V) eller reversert (0V), og at det derfor kunne brukes..
Link to post

Hei

Har ikke tenkt så nøye igjennom det, men kan du ikke la jordsiden av bildesignalet gå sammen med 12 V minus i den tykke kabelen og derved frigjøre en signalkabel?

 

Kabelen til vanndetektoren kan du vel også spare inn. Bruk en lukket kontakt på vanndetektoren og seriekoble kabelen med kabelen til videosignalet. Blir videoen borte er det uansett på tide å dra opp riggen.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
  mons skrev On 3.1.2011 at 21.23:

Har ikke tenkt så nøye igjennom det, men kan du ikke la jordsiden av bildesignalet gå sammen med 12 V minus i den tykke kabelen og derved frigjøre en signalkabel?

 

Kabelen til vanndetektoren kan du vel også spare inn. Bruk en lukket kontakt på vanndetektoren og seriekoble kabelen med kabelen til videosignalet. Blir videoen borte er det uansett på tide å dra opp riggen.

 

Har testet ved å legge video jord sammen med øvrig jord. Og det funket dårlig. Mye av kontrasten i bildet forsvinner.

 

Har sett at jeg kan spare inn en leder ved å ta pluss til den ene vanndetektor lederen direkte fra pluss nede på ROV. Det du sier med å bryte videorignalet med vanninntrengning var smart. Istedenfor at vanndetektoren får en lysdiode på overflaten til å lyse, kan jeg fikse et rele slik at videorignalet blir brutt ved vannintrengning. Eneste er at da må elektronikken for vann detektoren være ned i ROV`en, men det er ingen problem.

Link to post

Det ser ut som om du ønsker å lage en såkalt "H-Bridge".

 

Her er en haug med skjemaer fra Google som du sikkert kan finne noen gode idéer fra.

 

Under vann er det nok ikke så mye rest-kraft som kan lage trøbbel når kretsen endrer polaritet, men det er fort gjort å blåse noen transistorer (om du bruker det) ved stopp eller endring av retning på motor.

(Når du stopper gjør momentet motoren om til en dynamo med noen kraftige spennings-spikes iblant.

Da kan du bruke "snubber" dioder som avleder denne til riktig sted for å omgå transistorer.

 

Husk også på å legge inn en liten tidsforsinkelse mellom retningene på motor for å unngå kortslutning.

 

Sleipner, og andre baugpropeller, har denne kretsen/styringen ferdig, men den koster jo litt.

Link to post
  Asbjørn2 skrev On 4.1.2011 at 8.31:
Den eneste kabelen til overflaten er en 1 km lang fiberkabel

Jøss, regner med at du har sett Ghosts of the Abyss?

(Cameron&Co er nede på Titanic med 2 ubåter samtidig, hver av dem har en mini-rov som kun er forbundet med en fiberkabel)

 

http://www.youtube.com/watch?v=mwB6wyNpucw

 

Ville vært veldig intr. å få vite mer om dette prosjektet, har du en blogg el.lign?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...