Jump to content

DIY ROV, styring av rele via dioder

ansgar

Recommended Posts

OK, nå er gjestene gått slik at jeg har fått et par minutter til å modde skjemaet mitt (som egentlig er en del av styringen til ankervinsjen min). Ved å innføre to dioder, klarer en seg med 3 ledninger for å styre motoren. Forutsetningen er at diodene og venderen tåler strømmen til motoren. Og unnskyld rotete skjema, det er blitt mye klussing med endringer før dette.

motor_min_dioder.png

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Under er komplett koblingsskjema for ROV inkludert styrepanelet på oversiden. Det er på engelsk siden jeg har lagt det ut pået ROV forumtidligere

kobling_rov.jpg

Mellom overflate boksen og boksen på ROV er det kun 2 X 6mm2 strømkabler og en stk 8 leder cat 5 signalkabel. Alle tre kablene er 25 meter lange.

Så planen var å styre to rele (for en motor) med en signal leder. Og bare endre polaritet når retning på motor skulle endres. Noe som i utgangspunket så enkelt ut på papiret.

Hvis jeg ikke har misforstått, du skal styre el.motor til å gå begge veier med én 2-leder kabel. Da trenger du en 2-polt bryter på-av-på som den på tegningen. Dette blir noe av det samme som Ingar viste ovenfor. Denne bryteren tåler 15 A (v/230 VAC)

motorkontroll.jpg

Jeg skal styre en el motor med kun en leder.

Med en leder får man ikke strøm noe sted. Strømmen må jo komme tilbake.

Men du har kanskje allerede + og minus på begge sider og bare en tilgjengelig ledning ved siden av?

Jeg regner med at denne roven har batteriet med seg og at man skal styre mest mulig med ferrest mulig ledere.

Da er det kanskje bedre å tenke i nye baner, man kan bruke en multiplexer eller kanskje dra det enda lengre og styre ved hjelp av bluetooth, bluetooth kan overføres med en coax kabel og da kan man mikse flere enheter inn på samme kabel.

Jeg vet det ikke var spørsmålet ditt men nå fikk du nå noe å tenke på :saint:

Kanskje du kan ha ett trådløst kamera på 2.4GHz også.

Tror det er like best jeg ikke har noe hobbyrom her hjemme...

Så planen var å styre to rele (for en motor) med en signal leder. Og bare endre polaritet når retning på motor skulle endres. Noe som i utgangspunket så enkelt ut på papiret.

Du får jo såkalte impulsreleer. D.V.S. at de ved første puls går i en stilling. Neste puls går de i ny stilling og ved tredje puls går de tilbake i hvilestilling. Disse trenger bare en leder.

Forøvrig synes jeg det er rart at du velger å begrense antall ledere i kabelen til 8 når du kunne fått et mere robust og ukomplisert opplegg ved å øke antall ledere.

Med en leder får man ikke strøm noe sted. Strømmen må jo komme tilbake.

Men du har kanskje allerede + og minus på begge sider og bare en tilgjengelig ledning ved siden av?

Jeg regner med at denne roven har batteriet med seg og at man skal styre mest mulig med ferrest mulig ledere.

Da er det kanskje bedre å tenke i nye baner, man kan bruke en multiplexer eller kanskje dra det enda lengre og styre ved hjelp av bluetooth, bluetooth kan overføres med en coax kabel og da kan man mikse flere enheter inn på samme kabel.

Jeg har strøm tilgjengelig nede på ROV. Har etter mye om og men funnet ut at det ikke er mulig. å styre to reler med å bare endre polaritet på den ene lederen.

Har sett en mulighet ved å bruke en encoder/decoder som denne på ebay da har jeg mulighet til å styre 8 rele ved hjelp av kun 2 ledere i tillegg til 12V tilførsel som allerede er på ROV`en.

Alternativt er å bruke flere ledere, noe jeg i utgangspunktet ikke har lyst til.

Radiobølger gjennom saltvann rekker ikke særlig langt, så da er du iallfall avhengig av overføring gjennom kabel. Man trenger også en mottaker og tilpasninger til de styrede enhetene i ROVen. Man slipper definitivt ikke unna elektronikk i ROVen, mao.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Dette releet har 2 styringer inn. Så vidt jeg har forstått så er ansgar's problem er at han har bare 1 ledning til 1 truster / to retninger.<>

OK. Oppfattet det slik at releet (releene) ville anta 3 ulike posisjoner ut fra om inngangen var frakoplet/flytende (de-energized), tilkoplet (+12V) eller reversert (0V), og at det derfor kunne brukes..

Hei

Har ikke tenkt så nøye igjennom det, men kan du ikke la jordsiden av bildesignalet gå sammen med 12 V minus i den tykke kabelen og derved frigjøre en signalkabel?

Kabelen til vanndetektoren kan du vel også spare inn. Bruk en lukket kontakt på vanndetektoren og seriekoble kabelen med kabelen til videosignalet. Blir videoen borte er det uansett på tide å dra opp riggen.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Har ikke tenkt så nøye igjennom det, men kan du ikke la jordsiden av bildesignalet gå sammen med 12 V minus i den tykke kabelen og derved frigjøre en signalkabel?

Kabelen til vanndetektoren kan du vel også spare inn. Bruk en lukket kontakt på vanndetektoren og seriekoble kabelen med kabelen til videosignalet. Blir videoen borte er det uansett på tide å dra opp riggen.

Har testet ved å legge video jord sammen med øvrig jord. Og det funket dårlig. Mye av kontrasten i bildet forsvinner.

Har sett at jeg kan spare inn en leder ved å ta pluss til den ene vanndetektor lederen direkte fra pluss nede på ROV. Det du sier med å bryte videorignalet med vanninntrengning var smart. Istedenfor at vanndetektoren får en lysdiode på overflaten til å lyse, kan jeg fikse et rele slik at videorignalet blir brutt ved vannintrengning. Eneste er at da må elektronikken for vann detektoren være ned i ROV`en, men det er ingen problem.

Det ser ut som om du ønsker å lage en såkalt "H-Bridge".

Her er en haug med skjemaer fra Google som du sikkert kan finne noen gode idéer fra.

Under vann er det nok ikke så mye rest-kraft som kan lage trøbbel når kretsen endrer polaritet, men det er fort gjort å blåse noen transistorer (om du bruker det) ved stopp eller endring av retning på motor.

(Når du stopper gjør momentet motoren om til en dynamo med noen kraftige spennings-spikes iblant.

Da kan du bruke "snubber" dioder som avleder denne til riktig sted for å omgå transistorer.

Husk også på å legge inn en liten tidsforsinkelse mellom retningene på motor for å unngå kortslutning.

Sleipner, og andre baugpropeller, har denne kretsen/styringen ferdig, men den koster jo litt.

Hvor mye penger har du tenkt å bruke på ROVen?

Jeg holder også på å bygge en, men den er ganske avansert. Jeg bruker kontrollere fra Phidgets.com. Den eneste kabelen til overflaten er en 1 km lang fiberkabel, strømkilden er en 100 Ah Li-Po batteripakke.

Fiberkabelen har nok båndbredde til flere HD-kameraer og kontrolldata.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...