Jump to content

DIY ROV, styring av rele via dioder

ansgar

Recommended Posts

<>Har sett at jeg kan spare inn en leder ved å ta pluss til den ene vanndetektor lederen direkte fra pluss nede på ROV. Det du sier med å bryte videorignalet med vanninntrengning var smart. Istedenfor at vanndetektoren får en lysdiode på overflaten til å lyse, kan jeg fikse et rele slik at videorignalet blir brutt ved vannintrengning. Eneste er at da må elektronikken for vann detektoren være ned i ROV`en, men det er ingen problem.

Eller enda kulere: La vanndetektoren trigge en lysdiode som plasseres synlig for videokameraet. Så får du fattigmanns "essential alarm video-overlay" :thumbsup:

Da har jeg lest meg litt opp om disse LM741 (operational amplifiers) og tror følgende kobling kan fungere.

lm741.jpg

Har bestilt et par fra Elfa i dag å jeg regner med testing før helgen.

Har ikke lagt til forsinkelse som ble anbefalt over. Holder det med en motstand mellom LM741 og rele. Eller må jeg til med noe annet?

Dersom det er et krav at du kun skal ha 2 ledere for signal og power, så finnes det en velprøvd løsning som heter "one-wire" eller "1-wire".

Sjekk på 1wire.org Dette var oprinnelig lagd for sensorer til alarm systemer som kan henges etter hverandre på en to leder. Kreves ingen egen signal leder.

sailorBoy

Klarer den å drive releene ? Jeg pleier å bruke et transistor array når jeg skal drive releer.

Har jeg forstått databladet på ULN2004A riktig hvis jeg tar pluss 6-15V inn til en av "in" portene + 0 i GND porten så vil jeg få ut maks 500 MA i tilsvarende "out" port på motsatt side? men da motsatt polaritet (-) nok til å styre relene?

Hvis du skal få relene til å virke må du sette den andre inngangen til en spenning, dette blir vippepunktet. I tillegg må du sørge for at spenningen holder seg innenfor en gitt verdi når knappene ikke kobler, slik du har tegnet det nå vil alltid ett rele være inne.

Er det slik at du har tilgjengelig flere enn denne lederen (til andre styringer) kan du se på en multiplexer for å få utvidet antall utganger. Jeg holder likevel en knapp på overføring med RF via en coax. Du kan jo forsøke billige 433Mhz transmittere for eksempel.

Dette blir jo bare bedre å bedre, har du noen tips om hvordan den skal kobles. Og navnet på den, kan LM741 brukes?

741005.jpg

Beklager den elendige kvaliteten på skissen. Den er også bare en prinsippskisse. Det mangler forbindelse fra 741A og Rele 1 - selv om det var forbindelsen på servietten jeg rablet det ned på. Likeledes har motstanden øverst til venstre forbindelse til 12V

Bryteren som kun er koblet til 12V aktiverer enten 741A eller 741B. De driver hvert sitt rele.

Det som mangler er

Motkobling på 741'ene

Et forsterker trinn mellom 741'ene og relèene, men det er enkelt - 1 transistor duger sikkert.

Hvis prinsippet passerer BP kontroll - kan jeg også hjelpe deg med detaljene.

Redigert

Gikk litt vel fort i svingene dette. Startet med en tanke, ombestemte meg underveis og glemte å rette opp noe.

Dette er hva jeg egentlig tenker.

741007.jpg

Fortsatt kun på prinsipp nivå.

Redigert igjen.

Skal bli spennende å se om noen finner "det unødvendig kompliserende" i logikken min.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Har jeg forstått databladet på ULN2004A riktig hvis jeg tar pluss 6-15V inn til en av "in" portene + 0 i GND porten så vil jeg få ut maks 500 MA i tilsvarende "out" port på motsatt side? men da motsatt polaritet (-) nok til å styre relene?

På en måte så er det motsatt polaritet, men det blir ikke motsatt logikk. Høy inn gir lav ut, men rellet er koblet til + så høy inn på transistor (array) gjør at releet går på.

Skal bli spennende å se om noen finner "det unødvendig kompliserende" i logikken min.

Når du snur bryteren den veien så trenger du to ledninger til å styre. Det har han ikke. Bryteren må snues slik som Frøken Fryd har tegnet.

Fin tegning, Frøken Fryd. Den har med det meste.

Gerhard

Fin tegning, Frøken Fryd. Den har med det meste.

Jeg føler at inngangene til OpAmpene fra styrelinjen er nokså fritt flytende når bryteren er i midtstilling. Antar at de 2x100k skal definere et hvilepotensiale. Men når det er mer 'grovelektrikk' (likestrømsmotorer) igang i ROV'en tipper jeg at det kreves en del kondensatorer og kanskje lavere verdier for resistansene for å dempe forstyrrelser i systemet. Hvis ikke regner jeg med at man opplever noen uforklarlige reaksjoner fra de motorene som egentlig skal være av.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...