Fantino Svart 4.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 ansgar skrev On 4.1.2011 at 8.08: <>Har sett at jeg kan spare inn en leder ved å ta pluss til den ene vanndetektor lederen direkte fra pluss nede på ROV. Det du sier med å bryte videorignalet med vanninntrengning var smart. Istedenfor at vanndetektoren får en lysdiode på overflaten til å lyse, kan jeg fikse et rele slik at videorignalet blir brutt ved vannintrengning. Eneste er at da må elektronikken for vann detektoren være ned i ROV`en, men det er ingen problem. Eller enda kulere: La vanndetektoren trigge en lysdiode som plasseres synlig for videokameraet. Så får du fattigmanns "essential alarm video-overlay" Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Asbjørn2 skrev On 4.1.2011 at 8.31: Hvor mye penger har du tenkt å bruke på ROVen? Det er jeg litt usikker på. Hadde bare planlagt å lage noe enkelt først. For senere å gå over til PC styring. Tror ikke jeg kommer til å gå for fiber enda. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Da har jeg lest meg litt opp om disse LM741 (operational amplifiers) og tror følgende kobling kan fungere. Har bestilt et par fra Elfa i dag å jeg regner med testing før helgen. Har ikke lagt til forsinkelse som ble anbefalt over. Holder det med en motstand mellom LM741 og rele. Eller må jeg til med noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 4.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Klarer den å drive releene ? Jeg pleier å bruke et transistor array når jeg skal drive releer. Dette er open collector, så du må koble releet til +, og styre - med denne (eller noe tilsvarende). Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Slik jeg tolker et datablad på nettet - og jeg har lite peiling på OpAmps - greier de aldri å drive releene direkte - maks kortsluttningsstrøm 25mA. Kommer jo litt an på releene, men en standard bilrele trenger ca 100mA gjennom spolen. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Gerhard skrev On 4.1.2011 at 20.57: Klarer den å drive releene ? Akkurat det har jeg ikke tenkt så mye på. Da setter jeg bare inn en 10 K motstand og en BC548 Transistor og endrer fra + til 0 som felles på rele. Blir spennende å prøve når jeg får delene. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 4.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Dersom det er et krav at du kun skal ha 2 ledere for signal og power, så finnes det en velprøvd løsning som heter "one-wire" eller "1-wire". Sjekk på 1wire.org Dette var oprinnelig lagd for sensorer til alarm systemer som kan henges etter hverandre på en to leder. Kreves ingen egen signal leder. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Gerhard skrev On 4.1.2011 at 20.57: Klarer den å drive releene ? Jeg pleier å bruke et transistor array når jeg skal drive releer. Har jeg forstått databladet på ULN2004A riktig hvis jeg tar pluss 6-15V inn til en av "in" portene + 0 i GND porten så vil jeg få ut maks 500 MA i tilsvarende "out" port på motsatt side? men da motsatt polaritet (-) nok til å styre relene? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2011 Hvis du skal få relene til å virke må du sette den andre inngangen til en spenning, dette blir vippepunktet. I tillegg må du sørge for at spenningen holder seg innenfor en gitt verdi når knappene ikke kobler, slik du har tegnet det nå vil alltid ett rele være inne. Er det slik at du har tilgjengelig flere enn denne lederen (til andre styringer) kan du se på en multiplexer for å få utvidet antall utganger. Jeg holder likevel en knapp på overføring med RF via en coax. Du kan jo forsøke billige 433Mhz transmittere for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 (redigert) ansgar skrev On 4.1.2011 at 8.13: Dette blir jo bare bedre å bedre, har du noen tips om hvordan den skal kobles. Og navnet på den, kan LM741 brukes? Beklager den elendige kvaliteten på skissen. Den er også bare en prinsippskisse. Det mangler forbindelse fra 741A og Rele 1 - selv om det var forbindelsen på servietten jeg rablet det ned på. Likeledes har motstanden øverst til venstre forbindelse til 12V Bryteren som kun er koblet til 12V aktiverer enten 741A eller 741B. De driver hvert sitt rele. Det som mangler er Motkobling på 741'ene Et forsterker trinn mellom 741'ene og relèene, men det er enkelt - 1 transistor duger sikkert. Hvis prinsippet passerer BP kontroll - kan jeg også hjelpe deg med detaljene. Redigert Gikk litt vel fort i svingene dette. Startet med en tanke, ombestemte meg underveis og glemte å rette opp noe. Dette er hva jeg egentlig tenker. Fortsatt kun på prinsipp nivå. Redigert igjen. Skal bli spennende å se om noen finner "det unødvendig kompliserende" i logikken min. Redigert 5.Januar.2011 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Her er ett forslag til selv om jeg heller ville brukt energien på en multiplexer eller RF sender (hakk i platen ) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 ansgar skrev On 4.1.2011 at 21.28: Har jeg forstått databladet på ULN2004A riktig hvis jeg tar pluss 6-15V inn til en av "in" portene + 0 i GND porten så vil jeg få ut maks 500 MA i tilsvarende "out" port på motsatt side? men da motsatt polaritet (-) nok til å styre relene? På en måte så er det motsatt polaritet, men det blir ikke motsatt logikk. Høy inn gir lav ut, men rellet er koblet til + så høy inn på transistor (array) gjør at releet går på. 2nd Trikker skrev On 5.1.2011 at 0.13: Skal bli spennende å se om noen finner "det unødvendig kompliserende" i logikken min. Når du snur bryteren den veien så trenger du to ledninger til å styre. Det har han ikke. Bryteren må snues slik som Frøken Fryd har tegnet. Fin tegning, Frøken Fryd. Den har med det meste. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Gerhard skrev On 5.1.2011 at 6.46: Fin tegning, Frøken Fryd. Den har med det meste. Jeg føler at inngangene til OpAmpene fra styrelinjen er nokså fritt flytende når bryteren er i midtstilling. Antar at de 2x100k skal definere et hvilepotensiale. Men når det er mer 'grovelektrikk' (likestrømsmotorer) igang i ROV'en tipper jeg at det kreves en del kondensatorer og kanskje lavere verdier for resistansene for å dempe forstyrrelser i systemet. Hvis ikke regner jeg med at man opplever noen uforklarlige reaksjoner fra de motorene som egentlig skal være av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.