Jump to content

Frost skader og flaks

TPBS-277

Recommended Posts

Hadde litt flaks idag gitt.Tok en tur ned for og kikke til jolla idag.Syntes den lå litt rart i vannet og tok en tur ned og kikket under dekk.

I det store hoved rommet stod det en god halv meter vann og jeg hørte det fosset inn mere.

Stupte ned i motor rommet for og hente lensepumpa.

Men som vanelig hær i Norge som ikke har døds straff på menyen så hadde det selvsakt vært folk ombord og funnet ut at de trengte den pumpa mere en meg.

Da var det bare og kaste seg i bilen og rase avgårde og få lånt en av en kammerat.

Vel nede så fikk jeg koplet opp en ledning fra land og begynte og pumpe.

Men det kom mere vann inn en pumpa svelget unna.

Da var det bare og vasse innover og følge lyden.

Merkelig egentlig at ikke vannet var bunnfrosset siden det føltes som det var minst 15 minus i det vannet.brrr

Men kom meg bak til toalettet og fikk se at utløpet fra dassen hadde frosset og knekt.Så nå som det hadde tint hadde vannet fritt løp i 2,5 tommer rett inn.

Da var det bare og få av seg genseren og stappe den inn i hullet med makt for og stagge vannet.

Da klarte pumpa og få vannet til og synke sakte men sikkert.

Det er jaggu en del liter vann med en halv meter i en slik liten båt gitt.hehe

Så jeg får ned og kikke i 10-11 tia ikveld om den begynner og bil tom.

Imorra blir det en tur ned med stålplate og sveise apparat for og blende hullet i skrogsiden.Så får en ordentlig rederasjon vente til sommeren.

Men litt flaks var det jo at jeg reiste ned idag,for imorra hadde vært for seint regner jeg med.

Så moralen er: Sjekk båtene som ligger på sjøen når frosten begynner og gå.

Det er det som er "dritt" med vinteren..

Enten så snør det, og en må til båten å børste av "nedfallet".

Stopper det å snø, kan du ta deg fa.. på at det blir frost og en må fyke rundt å være bekymret for isen.

(det står jo med "små skrift" i forsikringen: skader som skyldes nedtynging av snø eller berøring med is, dekkes normalt ikke.)

Dog skal forsikringsselskapene ha ros, for at de flest IKKE har tillegg for å ligge i sjøen om vinteren. (Vi er mye mer påpasselige, enn de som lagrer på land. )

Jeg for min del har stengt alle ventilene som går ut og håper dette er nok. :diving:

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Huff, dette gjorde meg kald invendig. Godt du var nedom å kikket til. Det er viktig når vinteren viser styrke. For så å slippe opp litt. Jeg bruker noen billige temp.målere med maks/min hukommelse. Disse er lagt ut med følere på kritiske plasser i båten. Da har jeg noenlunde kontroll på om det skulle bli is i vannsystem om bord.

Hvor har du båten liggende. Selv ligger jeg i gjestehavna i arendal. :newyearsign:

Endelig ble det Bobåt

bilde82.jpgDet er saltvann.Men i år har det vært jævelig kalt.Noe som har ført til at havisen har frøset helt til bunnen inne ved bekken som kommer ut 30 meter forran båten.

Det førte til at ferskvannet begynte og legge seg over isen og frøys til dær.så er vel ca 60 cm is rundt båten tenker jeg.

Så ja det har kommet ferskvann inn i utløpet og frosset.

Utløpet ligger bare et par cm under vannlinjen til vanelig,men litt mere nå siden lille sjekta ligger i opplag oppå stålbåten i vinter.En 5-6 tonn på dekk får selv denne båten til og gå noe dypere i vannet.

Bildet er selvsakt fra litt tidligere i høst.

Har festet ett 45 watts varmerør til alle skroggjennomføringer rett under vannlinja. Det er vann til 2x toaletter og til septik tømming.

Siden strømmen kan gå, har jeg i tillegg.

helt frostveske i slangene og stengt ventilen.

Mener at det da ikke er mye mer jeg kan gjøre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...