Jump to content

AGM, vedlikeholdsspenning og "feil" lader


Framtia

Recommended Posts

Forrige eier har i 2010 utstyrt min båt med 3 stk Concorde AGM batterier. Disse skal etter boken ha maks 13,4V i vedlikeholdsspenning. Laderen som sitter ombord er en Tystor 2000 1225 og den kan slik jeg forstår det ikke stilles til denne spenningen (vedlikeholdsspenning er 13,8V). AGM-batterienen var nye i 2010.

 

Hvor sannsynlig er det at batteriene kan ha tatt skade av dette?. Har jeg noen andre alternativer enn å skifte lader for å løse dette problemet? Er det rimelig at selger dekker noe av kostnaden? Og hva er en slik lader verdt i bruktmarkedet om jeg skal bytte?

 

Lagt til: Her koster den 5700 SEK eks moms.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg skal ikke påstå at jeg kan noe om batterilading eller vedlikeholdslading. Men jeg har nå hatt båter i over 30 år.

Jeg har ikke hatt noe problemer men lading av batterier eller levetiden på dem. Stort sett så står mine batterier uten lading. Etter en helg med mye strømforbruk, lader jeg batteriene ett par dager, for så å slå ladingen helt av.

Du sier du har agm batterier, og det har jeg også. Etter min erfaring, så trenger disse ikke å vedlikeholdslades mye, da de har liten egenutlading.

Etter mitt syn kan du fint bruke den laderen du har og heller kjøpe en timer å sette på 240volt ledningen.

Jeg tror heller ikke at batteriene er blitt spesielt ødelagte av å stå med litt for høy spenning.

Hadde ett startbatteri agm optima som overhode ikke ble passet på, da det var montert som startbatteri. Dette batteriet ble overladet konstant da ladespenning ble målt på forbruksbanken, og startbatteriet fikk samme spenning. Dette batteriet holdt i ca 10 år.

Link to post

Enzo, i følge batterimeteret er spenningen 13,7V.

Vidar B, ja det er mulig at batteriet ikke vil ta skade av dette. Jeg bor litt for langt unna båten til å ta ekstrature for å koble av og på landstrøm/lader. Tipset med å koble en timer på laderen kan være et alternativ, selv om jeg helt klart ville foretrekke å slippe å tenke på slike ekstraløsninger. Dessuten hender det jo at en ønsker å kunne ha 12V strømbrukere stående på over tid.

 

Vi får se hva produsenten sier.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
  • 2 uker senere...

Har nå fått instruksjoner fra leverandør, men står litt fast. Håper noen kan hjelpe meg finne ut av dette.

 

Instruksjonen sier at "jumper p10 skal flyttes til posisjon t2". Så kan spenningen stilles ved å justere en skrue på "STB". Bildet under viser både jumper p10, posisjonen t2, og dere ser også stillskruen på STB. Men hva i all verden betyr det å "flytte jumper p10 til t2"??? Så vidt jeg skjønner er det ingen av disse delene som er flyttbare?

 

jumper_tystor.jpg

 

jumper_tystor2.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jumpern er nok borte (se om det ligger noe løst i lokket eller noen andre steder)

Hvis det passer med en kabelsko så kan du bruke den som jumper. Det skal bare kortsluttes mellom pinnene på T2.

(Ta en en kabelsko med isolasjon så du ikke kortslutter noe annet)

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Jeg har gjort noen stakkarslige forsøk på å finne ut mer om dette. Leverandør har bekreftet at det er pinne 1 og 2 som skulle påsettes en jumper. Har så fulgt instruksene videre, men uten å ha klart å få justert vedlikeholdsspenningen. Jeg skal gjøre noen ytterligere forsøk når jeg kommer meg til båten neste gang, men fikk en ide motivert at to andre aktive tråder med mye aktivitet. Det gjelder hhv denne som for tiden handler om egenskaper til ladere, og denne som handler om galvanisk skille.

 

Siden min lader er 20amp er den vel uansett i minste laget for en batteribank på 3x108amph + 1 startbatteri. Så spørsmålet er om jeg heller bare skal oppgradere til en multilader (50 Ah?) + skilletrafo fra f.eks Victron (har tidligere handlet med Farco og det var en positiv opplevelse). Snakker i tilfelle om en betydelig kostnad så jeg ville satt pris på innspill om valg av utstyr.

 

Noen som har slikt oppsett fra Victron eller fra sammenlignbare konkurrenter som kan gi tips om hva jeg bør gå for?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

:sailing: Hvorfor ikke bare sette på en jumper og sjekke ladespenningen etterpå? Får du korrekt ladespenning er laderen din helt OK. Men om du ønsker en større lader for raskere lading i gjestehavner m.m. så er jo det et valg du må foreta. Til vedlikeholdslading i hjemmehavn er uansett laderen du har plenty stor nok...

 

Redigert: Så etterpå at du hadde prøvd, men ikke klart å redusere ladespenningen. I så fall er vel kanskje ny lader løsningen, med mindre du finner et potmeter som kan justeres litt.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fordelene med et nytt opplegg er vel følgende

- få en avansert lader som lader raskere ved korte opphold i gjestehavn

- kunne få riktig spenning uten mer "hazzle" med kalibrering av den gamle laderen

- multiladeren har innbygget inverterfunksjon slik at jeg kan få ut 220V de vanlige stikkontaktene (har en 250W sinusinverter som kanskje er litt snau, og som da fjernes og jeg sparer plass ved kartbordet)

Et nytt system som inkluderte en skilletrafo ville være prikken over i'en, men det kan evt vente til senere hvis det ikke er slik at det finnes produkter som inkluderer dette i en kombinert lader/inverter/skilletrafo (ser ikke ut som Victron har dette).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Et nytt system som inkluderte en skilletrafo ville være prikken over i'en, men det kan evt vente til senere hvis det ikke er slik at det finnes produkter som inkluderer dette i en kombinert lader/inverter/skilletrafo (ser ikke ut som Victron har dette).

Ladere i en kvaliteten du tenker på har som regel innebygd galvanisk skille for laderdelen. Men en skilletrafo er jo en komponent som er ment å gi hele båten den samme beskyttelsen i en engang, og det er derfor ikke hensiktsmessig å kombinere begge disse to i en kapsling.

Produktet ville bare blitt vanskeligere å håndtere og derfor tror jeg ikke noen kan tilby akkurat dette med mindre enn i to kapslinger.

 

Det hadde vært fint om Farco hadde forklart litt om produktene du lurer på i denne tråden for her er i alle fall jeg interessert i å lære litt mer. Jeg har montert tre små eller mellomstore anlegg og må bare si jeg er imponert over egenskapene og mulighetene Victron tilbyr.

 

Å begynne med lader for så å ta trafoen senere er jo uproblematisk da dette er jobber som ikke kommer i konflikt med hverandre. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Link to post

Ja Farco og Jørg kan fortelle om sine anlegg og hvis det var en "Mastervolt " og andre levrandører her inne som kunne bidratt.

Jeg skal også ha større lader og inverter. gjerne i combi. skilletrafo får evt komme senere.

 

Og fortell oss hva utstyret kan gjøre. å se på spec skjema sier ikke oss (ikke elekronikkkyndige) så veldig mye

kan vi få det servert på et språk som alle forstår.

 

Venter i spenning.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...