Farco Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 hvor lenge skal laderen stå i absorb før den går ned til 13,5V ? Normalt ca. 5 ganger så lenge som den gar stått i bulk. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Men nå er det en stor mulighet for at jeg misforstår spørsmålet ditt, og jeg har uansett ikke slike bilder på PC'en for øyeblikket. Jeg tror nok du misforstår litt Steinar. Jeg lufter bare myten om at det er så forferdelig vanskelig å programmere en lader for dette har blitt markedsført som både vanskelig og unødvendig her på Båtplassen i flere år. Men hvis alle skjønner at det å tilpasse en lader er enkelt så har kanskje ikke medlemmene latt seg villede allikevel. Hvor lenge skal sånn ca Bulktiden stå på og hvor lenge skal laderen stå i absorb før den går ned til 13,5V ? I Bulk så hopper den jo over til absorb med en gang spenningen har vært oppi 14,5V ? men hvor lenge skal da absorbtiden være om det skal vøre optimalt ? Når det gjelder bulktiden så illustrerer grafene i den tyske testen noe viktig som da er ladernes egenskap av å holde batteriene i bulk, og grafene er ganske avslørende for hvem som reklamerer aggresivvt med lovord men som samtidig kommer skremmende dårlig ut i testen. problemet er at grafer visualiserer et forløp som kan se fint ut uten å være det. Som Farko skriver kan absorberingstiden være beregnet til ca 5 ganger bulktiden, men her er litt utfyllende informasjon for spesielt interesserte. Batterienes blyplater som lagrer energien i batteriet kan ha forskjellig tykkelse og densitet, og dette vet også produsentene av laderne for det er jo blant annet derfor vi tilbys brytere på laderne som forteller laderen hvilken type blyplater vi skal lade. Bak disse bryterne ligger det rett og slett noen spesialprogrammer for å håndtere platene i batteriet, og ladespenningen er underordnet hovedoppgavene disse programmene har. Typisk kan absorberingstiden for et AGM batteri være 4-5-6 timer og 8-12 timer for et traksjonsbatteri. Når det gjelder ladespenningen så har denne mer relasjon til kjemien i batteriet, -noe som er bestemt av batteriprodusenten basert på batteriets kjemi. Her er det altså mange misforståelser ute å går med hensyn til fordelene ved å kunne justere ladespenning uten å måtte skifte batteriprogram. Grafene i det Tyske magasinet bekrefter også hvor lite spenningen har å si og hvor mye programmene i enkelte ladere bommer på idealbildet. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 (redigert) Så hvis jeg invisterer i en dyr lader, som kan gjøre mye avanserte greier, og bruker den til å lade vanlige bly batterier, hvordan vil jeg da vite hvordan dette skal stilles in ? Og når livlorten er dratt ut av bly batteriene og levert til gjennvinnings-sentralen. så invisterer jeg i dyre fine, merke AMG batterier vil jeg da få fullstendig oppskrift på hvordan laderen skal justeres in ? Redigert 24.Januar.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Farco Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Så hvis jeg invisterer i en dyr lader, som kan gjøre mye avanserte greier, og bruker den til å lade vanlige bly batterier, hvordan vil jeg da vite hvordan dette skal stilles in ? Om det (mot formodning) er nødvendig å gjøre noen omstilling, kan vi gjøre det, eller fortelle deg hvordan det skal gjøres. (Victron). Og når livlorten er dratt ut av bly batteriene og levert til gjennvinnings-sentralen. så invisterer jeg i dyre fine, merke AMG batterier vil jeg da få fullstendig oppskrift på hvordan laderen skal justeres in ? Det kommer an på batterileverandøren. (Hvis det var batterienes egenskaper du tenkte på, da.) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Careka Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Ja Farco, jeg tolker inlegg #52 av Ole P som at det er, batteriets oppbygging, tykkelse på plater og type kjemi rundt disse som bestemmer alt om hvordan de skal lades. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Farco Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Ja Farco, No problem. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Det var ikke dumt det å beskrive batterier og litt om ladning samtidig. Utrolig hva som finnes, hvis bare noen er så vennlige å vise hvor det finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Det var ikke dumt det å beskrive batterier og litt om ladning samtidig. Her er også litt om det. http://www.mil.no/multimedia/archive/00126/Blybatterier_126346a.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Servicemannen Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Den kriggutten skrever av teknisk kunnskap men erfaring er begrenset utifra de han skrever om AGM batterier: Fordi det ikke finnes fritt flytende syre kan batteriene lagres i alle posisjoner og syre unnslipper ikke om batterikassen går i stykker. Som fleste veit som driver i bransjen er at om man skal ta livet av et AGM batteri i et fartøy kan man eksempel legge de på siden... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lagavulin Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 (redigert) Som fleste veit som driver i bransjen er at om man skal ta livet av et AGM batteri i et fartøy kan man eksempel legge de på siden... Jasså.. Sitat: " ● Helt tette, ingen flytende syre og ingen gassing - kan installeres liggende " ref: Lifeline AGM Sitat: Sealed(VRLA) AGM batteries. VRLA batteries have exceptional leak resistance, and can be used in any position. ref: Victron AGM Redigert 26.Januar.2011 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
logget av Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 En ”regel” har vært i påse at platene i batteriet er i vertikal stilling hvis man ”må” legge AGM batterier på siden. Dette rett og slett for å unngå kompresjon når batteriet utsettes for G krefter når båten beveger seg i bølgene. Myte? Aner ikke men det høres fornuftig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.Januar.2011 Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Jasså.. Når første leverandøren reklamerte den muligheten måtte andre følge etter. Syre er i en glassfiberduk, men plastkasse er ikke helt fylt opp. Om de ligger på siden glir den til over tid der pipene ikke er stengte, og vibrasjon i et fartøy hjelper godt til. Om noen kan vitne om en laaaang levetid på liggende batterier i sin båt er jeg interessert i en slik historie. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Beklager forsinkelsen, men en uke på ski ta tid. Og å opparbeide alt som ikke ble gjort ta dobbelt så lenge, men om vintern kan vel folk flest leve med det. Jeg fikk beskjed at jeg skal svare her (takk for det), men nå ser jeg ikke virkelig noe spørsmål.(...snøblind?) Det eneste jeg nå har gjort er å legge ut originalbruksanvisningen til Sterling Pro Charge Ultra på dokumentarkivet. Pro Charge U finnes for tiden fra 10 til 60A og er anbefalt for batterikapasitet opp til 720Ah / resp. 480Ah for Gel. Ladeeffekten kan stilles på 100/75/50/25%, som svarer på både inn- og uttak. Kjøleviftene er temperaturstyrt, "støy" er noe annet. PCU tilbyr 11 "intelligente" IUoUo-programmer som er forskjellig i spenninger og utjevningstider, og en plass som kan justeres manuellt på bulk og utjevning mellom 12,6 og 15,5V PCU eier 2 prosessorer som deler noen oppgaver, minkes responstiden samtidig f.eks. funksjoner som "interndiagnose" ble doblet = dobbelt sikkerhet. Spenningene, kurver og funksjoner dekker det meste og inkluderer vel (sett med bare en rask blikk) også alle spenninger og tider til Victronbatterier som Farco linker til på databladet. PCU tilbyr Amperemeter, Voltmeter, 32 LED-tilstandstegn og knapper som tillatter at alle funksjoner og innstillinger kan gjøres enkelt direkte på ladern uten fjernstyring eller PC. Ved å tilkoble fjerndisplayet kan alle funkjoner hentes dit. Vekt er enten 2 eller 3 kg. Glemte jeg noe? Hvis så får jeg sikkert snart noe å lese om det, ellers svarer kanskje bruksanvisningen på det meste. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lagavulin Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Når første leverandøren reklamerte den muligheten måtte andre følge etter... Om noen kan vitne om en laaaang levetid på liggende batterier i sin båt er jeg interessert i en slik historie. Så du påstår at databladene til Lifeline og Victron ikke stemmer, og at i praksis så forkorter man AGM batteriers levetid ved å innstallere dem liggende? Regner med at hvis du kontakter disse produsentene, så har nok de gjort noen tester av dette for å kunne "reklamere" for dette i databladene.. Men mulig jeg tar feil.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Servicemannen Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 En av store leverandørene i Norge tar 5 års garanti på sine batterier om ladesystem er levert fra dem og. Om batteriene er montert ikke i vater blir garanti kun 1 år. Dem veit at man ikke kan forvente lengre levetid en 2 år der og forsikrer seg dermed. Om disse databladene er feil kan diskuteres. Når første produsenten lagde ut den reklamen måtte andre følge etter der dem skulle ikke ha noe dårligere produkter. Mest av AGM er ikke brukt til fartøyer og der kan levetiden bli vesentlig lengre med dem liggende på siden en i et fartøy med sine vibrasjoner. Jeg kan ikke anbefale noen slik installasjon i en båt! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Jeg har sprettet opp en del AGM batterier uten at formålet har vært å finne ut om batteriet er konstruert for å ligge på siden. Men en ting er jeg sikker på, og det er at batterikassen er kraftigere bygget i bunnen enn i sidene. I en rekke båter er batteriene montert på skjevt underlag, og jeg antar at hvis man legger et batteri på dette underlaget så kan batteriet få innvendig mekaniske defekter. For å sette de mekaniske egenskapene i et perspektiv så måtte man tidligere bestille to volt celler for enten horisontal montering eller vertikal montering. Når disse batteriene ble montert liggende så laget vi monteringsracker, og dette for å gi batteriet lufting og kjøling. Med tanke på at å varmeisolere batteriet på en eller flere sider ikke er bra så tror jeg heller ikke det er ideelt å legge et AGM batteri på siden. Når jeg tenker meg om så kan jeg ikke minnes at det ville vært enklere å montere batteriene liggende enn stående i de installasjonene jeg har sett. Men for all del, jeg har jo bare sett noen tusen installasjoner og det finnes millioner. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Ja Ole Petter , Du beveger deg på tynn is her. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Glemte jeg noe? ...selvfølgelig. Men bra at man har kunder som passer på en. Takk Svein Pro Charge U tilbyr også noe som heter "Battery Healthprogramm". Programmet startes hver 21. dag og betyr at laderen kjører en hel ladegjennomgang slik at batteriene får regelmessig topplading. Andre produsenter betegner det vel som "storage mode" eller "refreshmode" etc. og er i grunn ikke noe annet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Den laderen du omtaler var jo med i den Tyske testen Jørg. Hvordan vil du si effektforholdet er på denne laderen i forhold til Victron og Mastervoltladeren? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 En liten oppdatering vedr mitt problem med justering av ladespenning på Tystorladeren. Har nå klart å finne ut hvordan jeg regulerer vedlikeholdsspeningen, men det ser ikke ut til at jeg klarer å stille den så lavt som ønsket (kommer ikke under 13,8V, og det skal være 13,3-13,4). Den norske forhandleren har sagt at jeg gjerne kan sende den til dem for en sjekk da dette skal kunne gå an, men dette vil koste minst 900 kr uten at jeg kan være sikker på at problemet løses. Siden laderen uansett er i minste laget må jeg nå ta en vurdering om jeg heller skal kjøpe ny lader og selge den gamle. Noen som har en formening om hva man kan håpe å få for en 20amp lader av denne typen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Joerg Becker Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Ang. monterering av batterier må man nesten spørre om hvorden den kan monteres slik at den står oppreist i det hele tatt. På båt ser jeg problemer, så sant man kan snakke om noe problem. Seilbåter "lever" av krenging og motorbåter beveger seg også minst like mye. Og påkjenningen av G-kreftene er vel mindre på nesten hvilken som helst båt enn på bil eller andre kjøretøy. Vibrasjoner derimot kan vel være noe man bør være litt obs med? Skjelden nok, men så sant motorene er montert stiv kan det bli aktuellt. Ellers hjelper det i så fall allerede mye med dempeplater av minst to forskjellige lag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Hvordan vil du si effektforholdet er på denne laderen i forhold til Victron og Mastervoltladeren? Sikkert ganske bra, ellers ville man ikke sammenlikne og fortelle om det i en stor del av denne verden. Nei, tuller litt t t siden jeg ikke forstår hva du egentlig vill. Hva utgående i fra "testen", der står ikke noe som kan være interessant for meg. Bare fortell, og forenkelt også om hva din mening er siden jeg bruker tid nok på PCen allerede. Jørg ps: Jeg må ut to tre timer, trenger å bruke resten av dagslyset. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Jeg leser nok slike tester på en annen måte enn hva andre gjør, og jeg ser nok etter litt andre elementer i slike tester enn de som ofte utfører tester for magasiner på en litt amatørmessig måte. Den første fasen av testen består jo av å regne ut effekten levert i bulkfasen, og her ligger jo Victron mye bedre an enn for eks. Sterling. Kanskje så mye som 25 % høyere effekt. Testen er som jeg har nevnt veldig smal, men en lader med gode egenskaper på dette området i en test får oftest høye skåringer med tester utført på større batteribanker, forskjellig grad av utladning osv. (Det er min erfaring da jeg kjører 8-10 tester på hver lader, og dette har med blant annet med hvor godt programmet er skrevet for laderen). Jeg kan godt skrive ut grafene og regne ut effekten for hver lader hvis dette er et ønske. Men ta gjerne en titt på kurven til CTek som du fryder deg litt over at skårer lavt i testen. I mitt øyesyn skårer denne laderen høyt i denne testen testfasen, men erfaringen min er at CTek skårer noe lavere i de testene jeg har utført. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Ang. monterering av batterier må man nesten spørre om hvorden den kan monteres slik at den står oppreist i det hele tatt. På båt ser jeg problemer, så sant man kan snakke om noe problem. Seilbåter "lever" av krenging og motorbåter beveger seg også minst like mye. Og påkjenningen av G-kreftene er vel mindre på nesten hvilken som helst båt enn på bil eller andre kjøretøy. Vibrasjoner derimot kan vel være noe man bør være litt obs med? Skjelden nok, men så sant motorene er montert stiv kan det bli aktuellt. Ellers hjelper det i så fall allerede mye med dempeplater av minst to forskjellige lag. Jørg I forhold til den kompetansen jeg tror du har mener jeg at du tuller nå bare til å si noe... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Noen som har en formening om hva man kan håpe å få for en 20amp lader av denne typen? men den lader bare blysyre batterier altså? Prøv på marked her, er gratis det Burde få 500.-+ + Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.