Jump to content

Hva er forskjellen på DSC class A og class D?

S/Y Gyda

Recommended Posts

Skal oppgradere VHF'en ombord og i den forbindelse trenger jeg en oppklaring på hva som er forskjellen på DSC class-A og DSC class-D?

Icom M603 har så langt fremstått som vårt førstevalg. Denne har DSC class-D.(US utgaven heter M604)

Kom så over denne Icom IC-GM651 som har DSC class-A.

Noen som kan si hva som er de praktiske forskjellene på disse to radioene?

Dersom jeg velger å kjøpe VHF fra USA, går jeg da glipp av noen europeiske kanaler som jeg behøver, og er det mulig å få satt disse inn på en enkel måte?

Klasse A vs klasse D vs "amerikansk" klasse D:

Class A Versus Class D

Any DSC-capable VHF radio can provide emergency signaling, but to take full advantage use one with two receivers, one always tuned to channel 70. Commercial vessels are required to use a Class A DSC radio that can receive signals on channel 70 even while transmitting voice messages on a working channel. A recreational vessel International Class D set is less expensive.

However, all Class D radios are not equal in their DSC capabilities. The International (ITU) Class D specification requires two separate receivers, one always tuned to channel 70, the other free to listen to channel 16, all working channels and the weather channels. A unique U.S.-only Class D single receiver radio may have fine features and specifications, but it will be incapable of receiving DSC hailing calls on channel 70 while a signal is being received on any other channel.

The U.S.-only Class D specification was developed to allow production of less expensive radios. The price difference between the U.S.-only and ITU Class D radios has decreased significantly and will likely continue to do so.

Det er forskjeller på amerikansk og europeisk kanalrom, se her.

VHF er det generelt ikke lurt å kjøpe fra USA bl a fordi apparatene sannsynligvis ikke er typegodkjente for bruk i europeisk registrerte fartøyer pga andre kanalmappinger. Kjøp i EU-land bør derimot være greit, men da får du oftest ikke med de norske lystbåtkanalene L1-L3 (noen programmerer inn disse mot et tillegg i prisen).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Klasse A trenger egen antenne til kanal 70 mottageren.

Icom sier om Model M-603:

No matter what channel you’re tuned to, a separate and independent receiver inside the IC-M603 continuously monitors Ch. 70.

Det står ingen steder i brukermanualen at det skal kobles til en ekstra antenne for å lytte på kanal 70. Kan heller ikke se av tegningen i brukermanualen at det er noe plass å koble en ekstra antenne. Det tyder da på at den kan motta DSC oppkall på kanal 70 selv om radioen er i bruk på noen av de andre kanalene? Noen som vet noe om dette??

M-603 kan en få med AIS receiver, men jeg lurer på om man må vente lenge før man kan få også en innebygd transponder (trenger ikke være ICOM)...?. Noen som har lest/hørt om noe som kan være på gang? Den nye MA-500TR kan linkes direkte til M603, men det tar jo mer plass.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Icom sier om Model M-603:

No matter what channel you’re tuned to, a separate and independent receiver inside the IC-M603 continuously monitors Ch. 70.

Det står ingen steder i brukermanualen at det skal kobles til en ekstra antenne for å lytte på kanal 70.

603 var klasse D og dermed uten egen ch. 70 antenne.

Den lytter på kanal 70 når man ikke selv sender, en klasse A lytter også når man sender, derfor egen antenne.

Valget ditt bør avgjøres av hvordan du bruker båten. Om vi snakker vanlig lystbåtbruk, bør du velge IC-M603. Om du har et yrkesfartøy med GMDSS-krav på båten må du velge IC-M651 med ett eget strømforsyning som heter PS-250. IC-M651 er en kommersiell modell som også er RATT-merket.

I DSC-protocol lister ITU opp de funksjonene som Class A, Class B, Class D og Class E ha. Når det gjelder Class D har mange produsenter lagt til flere funksjoner. De eneste reelle DSC-forskjellene du vil finne mellom IC-M603 og IC-M651 er at IC-M603 mangler:

- Semi-automatic/automatic service call (Du slår inn MMSI-nummer til kystradio + telefonnummer og ringer uten hjelp av operatøren. Kjekt å ha, men ikke nødvendig.)

- Distress acknowledgment (Skal kystradioen gjøre - du skal uansett kvittere manuelt)

- Optional means for canceling a distress alert (Gjør du isteden manuelt med en enkel melding)

- Data/Data acknowledgement (Data kan sendes til printer)

Motsatt vei har IC-M603 funksjoner som ikke fins på IC-M651:

- Tåkelur

- 2-veis megafon

- Mulighet for Commandmic (full fjernkontroll på microfonen)

Og som Sjøtunga nevner: Kjøp ikke VHF i USA. Kjøp den i det minste fra et Europeisk land. Du kommer ikke til å få registrert et apparat som ikke er CE-merket. Norsk forhandler leverer apparatene med ferdig innstallert L1, L2 og L3 kanaler. :thumbsup:

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)

Hei,

Når det gjelder import av ikke CE-merket VHF radio til EU, så er det ett moment som ofte glemmes: FCC i USA legger bl a gjerne standardene IEC60945 og IEC 62238 til grunn ved vurdering av VHF klasse D, og disse standardene er noe mindre strenge på enkelte områder, f eks vedrørende forhold som f eks immunitet og elektromagnetisk utstråling. I tillegg er det avvik i enkelte måleoppsett og krav som i noen grad er strengere i EU-standarder som ETSI EN 301 025 og EN 301 843. så det handler ikke bare om selve merkingen, men hvilke krav radioen er designet for å imøtekomme og som selges på de ulike markedene. Merk; det er ikke dermed implisitt at ALLE radioer som kun selges på USA-markedet er svakere mht f eks immunitet og elektromagnetisk utstråling, men standardene som produsentene benytter, inneholder blant annet nevnte forhold. Og kravene blir ofte styrende for hvor produsentene "legger lista" for utstyret.

Det er nok riktig at det ofte produseres etter ulike standarder til f.eks europeisk og amerikansk marked.

At det ikke er mulig å få CE merke på saker som er produsert til US tror jeg imidlertid er for å opprettholde det særdeles høye prisnivået i Europa.

Hvis du kjøper en ICOM vil du kunne veksle mellom for eksempel amerikanske og europeiske kanaler.

Det er en praktisk funksjon hvis en amerikansk båt reiser til Europa, eller hvis du kjøper fra USA.

Som et ledd i arbeidet med å opprettholde det høye europeiske prisnivået får du ikke registrert/får MMSI nummer til et apparat uten CE godkjenning.

Men hvis du ikke allerede har MMSI nummer kan du kjøpe et rimelig håndapparat i Europa og registrere det.

Da får du alt du behøver og legger inn MMSI nummeret i ditt USA importerte apparat.

Det jeg er usikker på er om tollen kan stanse apparater uten CE merking ved privatimport.

At det ikke er mulig å få CE merke på saker som er produsert til US tror jeg imidlertid er for å opprettholde det særdeles høye prisnivået i Europa.

...

Som et ledd i arbeidet med å opprettholde det høye europeiske prisnivået får du ikke registrert/får MMSI nummer til et apparat uten CE godkjenning.

Her er vi vel noe langt ute på viddene i forhold til konspirasjonsteorier. :crazy:

Det er EU-myndigheter som legger lista for hva som kreves for å CE-merke, ikke produsentene. Jeg tviler på at EU-myndighetene har som agenda "å opprettholde det høye europeiske prisnivået..." til beste for fattige VHF-produsenter.... :crazy:

Tusen takk for mange informative svar.

Har tatt en foreløpig avgjørelse på at VHF'en blir kjøpt hos MarineSuperStore i England, og valget blir Icom-M603 med DSC-class D. MMSI nr og kallesignal er ikke noe problem siden vi allerede har registrert dette på vår gamle radio.

AIS er uaktuelt i denne sammenheng siden vi har Furuno AIS-transponder integrert i Furuno/ MaxSea kartsystemet. Denne hadde vi stor glede av i sommer på turen til Shetland. De som ropte på oss når vi passerte oljefeltene kunne bruke navnet på båten, og vi slapp å spekulere på hvem eller hvilken seilbåt på slik og sånn kurs det ble ropt på.

Hva gjelder CE-merking og priser har vi konstantert en vanvittig prisforskjell, spesielt på HF radioer. Vi er også i ferd med å kjøpe en Icom 802 HF radio, og prisforskjellen gjør at vi nok kommer til å velge en fra H.F.Radio on board i USA.¨Vurderte en stund å kjøpe amatør HF radio som er mye rimeligere, også på det norske markedet, men DSC funksjonen som de maritime HF radioene har er avgjørende i sikkerhets sammenheng, så valget gav seg selv.

Litt på siden av tema, kan noen gi råd når det gjelder valg av kabeldimensjonen for VHF antenna. Den RR-Electronik BISCAYA sitter i mastetoppen så kabellengden er nok totalt ca 22-23meter. Kabelen vi har idag har impedance 50 Ω og en yttre diameter på 72mm.

Er dette tilstrekkelig, eller vil det ha noe for seg å bytte til en grovere dimensjon, i tilfelle hvilken?

Hvilken pris har du fått på M603?. Fra nettsiden deres ser jeg at prisen er oppgitt til 549GBP som ikke er spesielt billig siden du får den til 408 GBP her (evt til 549 inkl commandmic). Jeg bestiller trolig selv en av de nærmeste dagene, men avventer pris på ICOMs nye AIS (satser på å få litt ekstra rabatt...).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har også vurderet den leverandøren du linker til, uten at jeg har noen erfaring med dem, men jeg har veldig god erfaring med MarineSuperStore. De er veldig serviceminded og leverer kjapt. Det har aldri vært noe problem å få bytte om ting ikke har vært som jeg ønsket. Desuten er jo prisen lik, inkludert Commandmic, så for meg er det ingen ting å gruble på.

Kabelen vi har idag har impedance 50 Ω og en yttre diameter på 72mm.

Er dette tilstrekkelig, eller vil det ha noe for seg å bytte til en grovere dimensjon, i tilfelle hvilken?

72mm må da være feil bekrivelse ? RG-214 er en solid dobbeltskjermet 50 Ω kabel.

Du skrev ikke hvilke funksjoner antenna skulle ha foruten VHF, det kan endre litt på kabel typen.

Ellers er M802 ett godt valg i.o.m. den har DSC.

Jeg har samme typen og er godt fornøyd. At montasjen er riktig er det som er "Alfa-Omega".

Antenna (akterstag ?) må være godt isolert og nedføring til antenne tuner med god avstand til evt. stag/rør.

God jording av både radio og antenne tuner er også viktig.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Ellers er M802 ett godt valg i.o.m. den har DSC.

Jeg har samme typen og er godt fornøyd. At montasjen er riktig er det som er "Alfa-Omega".

Antenna (akterstag ?) må være godt isolert og nedføring til antenne tuner med god avstand til evt. stag/rør.

God jording av både radio og antenne tuner er også viktig.

Har aluminium seilbåt med isolert akterstag. Hvordan best mulig jording da?

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)

Har aluminium seilbåt med isolert akterstag. Hvordan best mulig jording da?

Da kan du jorde direkte til skroget/spant men du må ha en mellomlags plate kallt CUPAL.

Du bruker flatt kopperbånd mellom 5 eller 10cm bredde.

Ene enden kopler du til radioens jordingsskrue, den andre til skroget. Du må legge en CUPAL plate mellom kobber og aluminiumet.

Du kan lage til en eller annen anordning som klemmer kobber CUPAL og skrogdelen sammen.

Men husk å isolere skruer/klemmer slik at det er kun CUPAL som sørger for forbidelsen. Gjør det samme mellom antenne tuner og skroget.

Da vil du få en veldig bra installasjon.

Prøv en lokal profesjonell skips radio installatør/leverandør.

De kan som regel skaffe CUPAL plate.

:headbang: Arghhh...ikke før er en frelst så dukker tvilen opp:

ICOM M801E vs M802

Although the M801E and M802 look the same that is where

the difference finishes.

:headbang: The M801E is housed in a more robust housing with heavy duty connectors ideal for the marine environment.

:headbang: The M801E is using the latest DSP technology

:headbang: The M801E has better receiver performance.

:headbang: The M801E is a fully compliant class 'E' DSC unit

:headbang: The M801E is offering a full range of DSC features.

:headbang: The M801E is CE approved where the M802 is not

:headbang: The M802 has limited range of DSC functions.

BE AWARE

Icom do manufacture other marine radios for the US market, notably the Icom M802, the M700pro, M710 and the VX-1700.

These sets do not meet the EU approvals and therefore should not be installed on any EU vessel.

Har beslutte å droppe USA produsert ICOM VHF pga av dårligere spec enn den europeiske. Da har jeg vel bitt meg i halen når det gjelder HF også da...eller? :headbang:

:headbang: Arghhh...ikke før er en frelst så dukker tvilen opp:

ICOM M801E vs M802

ICOM M801E kan ikke sende 1A1 morse. Bare motta! Men M802 kan både sende og motta morse.

Som gammel gnist kommer jeg ikke til å forlate Kattegat før morsenøkkelen er tilkoplet!! :lol:

Etter over 5 år i world wide trade med dagliog kontakt med Norge, vet jeg at dette fungerer.

Jeg vet at kyststasjoner ikke lengre sender 1A1, men vi er maaange amatører rundt om i verden.

di-da-di-da-ditt (+)

For å si det sånn. Dersom du MÅ ha DSC er M802 eller M801E bra radioer.

Men rene amatør radio tranceivere er langt bedre med tanke på mottaker kvalitet.

De har som regel diverse filtre og man kan variere båndbredde, alt som hjelper ved svake signaler på kortbølge.

Når det gjelder M802 og M801E så er de identiske funksjonelt. Begge er bygget iht. DSC class E og fungerer deretter.

M802 har også DSP (Digital Signal Prosessering)filter. M801E har telefonrør, mens M802 har hånd mikrofon.

M801E er bygget inn i en annen kasse med litt bedre tetthetsgrad, ellers er betjeningspanel identisk.

Den største forskjellen er prisen. Og forskjellen syntes ikke jeg er den verdt.

Regner med at utklippet du har - er hentet fra en Europeisk fohandler som gjerne vil bli kvitt M801E som han sitter med på lager :=)

Men for å si det slik. Skal man ha HF ombord og den skal søkes konsesjon om for bruk på maritime bånd, må den være CE godkjent.

Men man kan kjøpe en M802 og bruke den som amatør radio.

Skulle man komme i nød, er det fullstendig lov å benytte DSC og maritime bånd for nødtrafikk.

I tillegg er det en innarbeidet praksis at man ikke er så nøye på hvilke konsesjoner man har om man snakker med andre båter/seiler nett på maritime frekvenser.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...