Jump to content

Baugpropell installasjon - batteri

skhauge

Recommended Posts

Hei. Holder på å montere baugpropell i min båt. Er usikker på løsning eg skal gå for med tanke på strømforsyning. Ser for meg 2 alternativ.

Alternativ 1: Trekke kabler fra forbruksbatteri i motor rom. Total lengde ca 13m (2x6,5). Forholdsvis ok å få lagt kablene på plass. Sleipner anbefaler 70mm2 kabel for dette.

Alternativ 2: Montere et Optima Red Top batteri helt ved truster motor. Ca 2x0,5m kabel mellom batteri og motor. Ungår fare for spenningstap samt enkel installasjon kontra trekke 70mm2 kabel helt bak.

Alternativ 2 vil gi en total kost ca lik alternativ 1. Batteri/70mm2 kabler blir ca lik pris. Men eg er usikker på det øvrige. Hadde tenkt eg kunne legge tynnere kabler bak til f.eks forbruksbatteri slik at Optima er med i dynamo lading. Men vil det ved bruk at truster kunne skje at det starter å trekke strøm i kablene som går bak for å hente ladespenning? I så fall må kablene dimensjoneres opp og vinning går opp i spinning. Finnes det en trygg måte å unngå dette uten allverdens komponenter? Om det blir for masse dill og dall er det tilbake til alternativ 1, som eg forøvrig utførte på min forrige båt.

Eg monterer en Sleipner SE40.

Trenger tips med tanke på alternativ 2.

Jeg hadde gått for alt 2. Dog med lading av batteriet, via en skille- diode. Kjøp en 3x diode, monter ladac med tilkobling til forbruksbatteriet og heng på start og baugtrøster batteriet på de 2 andre diode utgangene. Bruk 25mm2 til alle tre batteribankene og 50mm2 fra dynamoen.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Takk for innspill. Siden båten er 2 år gammel er det allerede en komplett installasjon ombord med unntak av baugpropell. Så lader, ledningsnett og skille trafo er på plass. Hadde håpet å ikkje bytte ut deler av dette siden det fungerer som det skal og alt som virker er synd å bytte (koster penger og). Så dette er en utviding av eksisterende system, burde sikkert stått i første innlegg.

Så er det mulig å bruke eksisterende opplegg er det løsningen eg vil gå for. Kom gjerne med link/navn på det eg trenger for å "skille" systemene.

Du bytter ikke ut ting, du kobler "inn i mellom".

Dvs du "klipper" kabelen fra dynamoen (den tykke), her setter du inn 3 veis diodeskiller

Så "leverer du inn/fikser selv" dynamoen. Dette må til for å kompensere for tapet i diodeskilleren. Her setter du inn Ladac

Så blir det nye tykke kabler fra diodeskiller til startbatteri og trøsterbatteri. :thumbsup:

Redigert av Knert1 (see edit history)

Vel dersom du leser databladet, så ser du det er et mindre spenningsfall her. >0.02V, mot en diode som har 0.1 V. Dersom bryterene dine er av eldre årgang, så vil du normalt ha et spenningsfall mellom dette. (irring) Så istedenfor å bytte til en bedre bryter (Carling vanntett, selges på Maritim)så syntes jeg du skal fortsette å montere kjøleribber på alle bryterne ombord. Send gjerne over et bilde etterpå... :puke:

Det er overgangsmotstand i de fleste brytere, også nye.

De bruker samme huset på FET'ene som diodene, sikkert av produksjonstekniske årsaker. Selv har jeg ikke greid å registrere noen temperaturøkning på Victrons ArgoFET i praksis etter å ha kjørt 70 - 50 A lading med 26 - 29 V over perioder på flere timer.

Knert1: Det er ingen forskjell i praksis mellom Cyrix og Argo hva angår gode og dårlige batterier i samme anlegg (felles ladekilde).

Har vurdert saken. Siden eg har 2 forbruksbatteri + 1 start så går eg nok for den enkleste måten og sikkert til slutt billigste. Eg legger kabler bak og går på et av forbruksbatteriene. Det er av Sleipner anbefalt 70mm2 kabel, men eg går opp til 95mm2 så det iallefall ikkje er tvil om at kablene holder.

Men takk for alle inspill her, det har gitt meg endel ny lærdom.

Om eg velger forbruks banken er ikkje sikkert. Eg trodde det var det mest fornuftige. Kanskje ikkje? Kan en oppleve problemer med det øvrige i båten ved bruk av truster? Tenker da den brukes og en får spenningstap over batteri. Har hørt skrekkhistorier med motorer som stopper da spenningsdrop innfinner seg. Det er en D4-260 i min båt. Masse elektronikk, så derfor er eg redd dette med spenning/motor stopp. Er dette et tema?

Ideelt sett skulle eg ønske det hadde vært et eget batteri på truster som var isolert fra resten av det som er i båten, og kun fikk lading uten at det kunne skje at det vart belastning (utover lading) gjennom ladingskabler. Men det skal vel gå å få det koblet uten at maskineriet går i kne. Naboen har identisk båt med meg, men med truster installert. Eg får kikke på løsningen på kobling som er utført der.

Eg orker ikkje å gå i gang med Ladac + skille trafo ++ for å få dette til.

Hvis du kobler trusteren på forbruksbanken risikerer du ganske stort spennigstap når trusteren går, og kan risikere problemer med at bl.a. kartplotter og slikt får blackout. En løsning jeg har brukt mye det siste året på baugpropellinstallasjoner er faktisk bare å montere eget batteri foran ved truster også en liten vedlikehteoldslader. I båten din er det forsåvidt kurrant å strekke kabler da det uansett er en liten truster, men i litt større tilfeller er det ofte snakk om lange, forholdsvis tjukke kabler og i slike tilfeller har det ofte vært mer hensikgsmessig å montere eget batteri med egen vedlikeholdslader i baugen. Selv om trusteren trekker mye strøm går den over en veldig begrenset periode så strømuttaket er minimalt. Det fungerer derfor fint med en vedlikeholdslader foran der som du kobler på av og til. Jeg gjorde det slik på flere båter i sommer og kundene er kjempefornøyde. Installasjonen blir også rimligere fordi vi slipper lange dyre kabler og det går mindre arbeidstid på montasjen.

Bauprop. skal enten ha eget batteri eller kobles på forbruksbanken. Hva er verst? At du får en dip i spenningen som gjør at kartplotteren slår seg av, eller at du får en dip og motorproblem?

Står forøvrig i instalasjonsmanualen til Volvo at bauprop. og ankervinsj IKKJE skal kobles til startbatteri.

Regner forøvrig med at dette også gjelder andre motorfabrikanter med motorer med avansert elektronikk.

Redigert av ultra1 (see edit history)

Bauprop. skal enten ha eget batteri eller kobles på forbruksbanken. Hva er verst? Står forøvrig i instalasjonsmanualen til Volvo at bauprop. og ankervinsj IKKJE skal kobles til startbatteri.

Hei,

Det er nok sikkert riktig at det står det i manualer, men er det fornuftig? Begrunnelsen fra VP er vel at de selv har et problem med D serien.

Om du har en veldig stor batteribank er det nok greit, ellers ville jeg vært kritisk pga det høye strømtrekket. Ett startbatteri er laget for kort kraftige utladninger, mens et forbruksbatteri er laget for mindre strømuttak over tid.

En thruster trekker 400A++.

Jeg ville godt for Kaftein ØL's forslag. Selv har jeg et 50AH optima batteri til start og et identisk batteri plassert ved baupropellen. Hadde jeg hatt D serie motor ville jeg skilt ladingen på de to optima batteriene. Så lever forbruksbanken sitt eget liv.

Optima red top framme med truster og separat lading av dette er veldig enkelt å lage til. Hadde helst sett å slippe at batteriet går på egen lading, men en ligger ofte på landstrøm når en er på tur så lading er for så vidt ingen problem. Det krever kun litt ekstra jobb. Da er en iallefall trygg på at det ikkje skjer noke med motor (stopp) eller annet utstyr ombord.

Eg såg en plass en lader til 12V som henter spenning fra eksisterende anlegg ombord. Med andre ord 12V-12V system. Men da måtte det virket slik at når det lader så må det tole å kjøre truster uten at det blir forsøkt å hente spenning gjennom lader. Ser for meg at det kan bli et problem.

Dette med strøm er ikkje mitt felt.

Jeg har både baug og akter thruster. Begge er koblet til 1 batteri som står akter, dvs at det er et langt strekk fra batteri til baugthruster.

Jeg merket på høsten ifjor at jeg mistet baugthrusteren, voltmetert viste 8V når jeg prøvde å kjøre den. Må nok bytte batteri til våren.

Men vil det være bedre for meg å sette inn et batteri til foran?

I såfall, kan jeg bare klippe kabelen, og sette et batteri imellom thruster og eksisterene akter batteri?

Heisann!!

Har hatt samme problem som her beskrives: Altså at spennings ømfintlige instrumenter faller ut ved bruk av baugthruster.

Jeg har egne "baugthruster batterier" som egentlig er koblet direkte til forbruksbanken.

Løsningen ble å sette inn en egen batteribank som fødes av forbruksbanken via en diode. Utifra denne ble all ømfintlige instrumenter koblet. Les om dette i denne tråden

Som der også kommer frem, i tråden jeg linker til ovenfor, så er det ikke store batterikapasiteten som trengs i en slik ekstra batteribank som buffer i de sekundene man operere thrusterne.

Om man monterer egne separate batterisystemer for baug- og hekk- thrustere så er det jo synd at man ikke får benyttet denne ekstra kapasiteten til annet enn thrusterne ??!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Eg såg en plass en lader til 12V som henter spenning fra eksisterende anlegg ombord. Med andre ord 12V-12V system. Men da måtte det virket slik at når det lader så må det tole å kjøre truster uten at det blir forsøkt å hente spenning gjennom lader. Ser for meg at det kan bli et problem.

Dette med strøm er ikkje mitt felt.

De fleste DC/DC convertere går i foldback om de overbelastes så dette er ikke et problem

Heisann!!

Som der også kommer frem, i tråden jeg linker til ovenfor, så er det ikke store batterikapasiteten som trengs i en slik ekstra batteribank som buffer i de sekundene man operere thrusterne.

Om man monterer egne separate batterisystemer for baug- og hekk- thrustere så er det jo synd at man ikke får benyttet denne ekstra kapasiteten til annet enn thrusterne ??!!

:sailing:

Bjørn

Som forbruksbank representerer optima batterier en liten reserve. Mine optima er på 50 Ah. Sammenlignet med forbruksbanken på 500Ah blir det ikke rare tilskuddet

Har laget en skisse over løsningen eg aller helst vil ha.

*Setter Optima framme, får da maks 2 meter totalt kabel strekk.

*Ønsker helst å benytte lading fra eksisterende system i båt.

*Om problem å få til lading setter eg inn egen lader til Optima.

koblingsskjema.jpg

Da trenger eg diode/skiller om eg skal kunne benytte lading fra eksisterende system ombord. Får eg oppskrift på enkel løsning her blir det dette eg går for. Om det ikkje er enkelt kjøper eg egen lader, og systemet blir helt separat.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...