Jump to content

Norges mest kjente båt?

Odd H

Recommended Posts

I siste nummer av Båtliv er det gjennomført en "stor" båtundersøkelse av Synovate. Undersøkelsen er gjennomført i et "tversnitt av landets 851 000 personer med tilknytning til båt", og spørsmålet var: Hvilke motorbåtmerker har du hørt om? Askeladden hadde flest med 83%. Så kom Princess,Pioner,Nidelv,Viksund,Rana(!),Windy,Saga,Skibsplast,Hansvik(!). Det kunne velges mellom 72 båtmerker.

At Askeladden "seirer" er vel ikke så rart, men Princess på andre med 74% og ikke Scand blant de 10 første får meg til å lure litt på herr Nissen og & i Båtliv igjen... Hvor mange og hvem med tilknyttning til båt? 40 stykker på SFO?

Ståle Daae Børnes i Princess: -Det er jo fantastisk, men med 500 båter ute i markedet er vi jo også synlige ute på sjøen, sitat slutt...

Scand startet opp i 1976 med 4 ansatte og 50 000,- Etter 10 år var de den største produsenten i Skandinavia, da solgte de 430 båter i året. Etter sommerferien 2002 solgte de 25 Balticer (båter til over 1 mil) på 7 uker! De har solgt over 1000 Balticer på 25 år og Gud vet hvor mange Classic, Dynamic 7600,9200,Scand 550,360 og Atlantic,Nordic,Tropic mfl

Og nei, jeg er ikke sår men rett skal være rett og denne "undersøkelsen" setter jeg svært liten lit til...

Alle -selv de som ikke har peiling på båt- vet hvordan en Princess ser ut! Store hvite "skrytebåter" Luksus har alltid fenget folk, og derfor blir Princess, og derfor blir disse lagt merke til på en helt annen måte enn trauste Scand modeller. Er det noe rart i det da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hehe du høres faktisk litt såra ut :lol: .

Men synes ikke det er rart i det hele tatt, for folk flest er Princess synonymt med alle båter over 40 fot - uansett merke.

Til og med de fleste her inne påp BP har et lignende syn, hvis du leser div. hekkbølgetråder så er det alltid en 50 fot Princess inne i bilde - og da skiller vi ikke mellom andre merker - nei PRINCESS var det, "jeg så det selv" :lol::lol:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Der må jeg si at Princess har fått andreplass på en noe uheldig måte. Det er utrolig mange (har truffet på den typen gjennom jobb(er)) som ikke har den minste peiling på båt. Og hvis jeg sier at jeg har båt, er ofte svaret; Åja, sånnein Princess då? Og det er fordi, som nevnt over, at navnet forbindes med hvit sak laget i glassfiber som er på sjøen og kalles båt.

Så at Askeladden er på topp er fordi at "alle" har vært med i en, en eller annen gang. Kanskje en oransj i et eller annet vann ved ei hytte, og så husker man navnet fordi han fyren i eventyrene og heter det. Så har vi typebetegnelsen på cabincruiser, dvs Princess, så kommer de båtene som folk husker og kjenner pga at de har litt kjennskap til båt...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kan være noe med branding og lignende? er kjent med scand dynamic, 550 osv, men "baltic" for meg er flytevester ;) og jeg har hatt båt i snart 20 år..

De aller fleste kjenner princess

Blir som at alle vet hvordan en porsche/ferrari er og ser ut, selv om de færreste har en. Spør du meg om kia og fornuftige biler aner jeg ikke hva det er, spør du meg om håpløse luksusbiler ingen har, vet jeg derimot mye mere ;)

Fru Jacobsen: Hvordan kan vel jeg være såra, med både Scand og Stavernssjekte? Det er vel heller du som er sår, båtløs som du er for tiden... :headbang:

Nok spøk, poenget mitt var at slike "undersøkelser" som dette vitner om slett arbeid, og dette var mitt første nummer av Båtliv etter en abonnent-pause (nå husker jeg hvorfor jeg sa opp)

Jeg mener og ha sett et mønster i herr Nissens nærmest korstog mot Scand gjennom lengre tid, ingen nyutvikling mm.

Jeg tror også båtbladene bommer stygt når de konsentrerer seg slik om båter folk flest aldri kommer til å få råd til.

Leste tråden ang båtblader og gikk rett inn og støttet gutta fra Fredrikstad (Båtens verden)

Kan jo også hende at det bare er jeg som ser fanden på høylys dag, Scand har reklame i Båtliv og ikke i Båtmagasinet (som jeg synes er et mye bedre blad).

Kanskje jeg ikke tåler å være på land?! :confused:

Fru Jacobsen: Hvordan kan vel jeg være såra, med både Scand og Stavernssjekte? Det er vel heller du som er sår, båtløs som du er for tiden... :headbang:

Haha det har du rett i :lol::lol:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Nei princess hadde man da hørt om allerede i barneskolen som de største og flotteste. Gjerne med flybridge og svære bølger. Og i den alderen er det jo slikt som gjelder. Askeladden likeså da mang en jolle var av dette merket. Scand derimot har eg ikkje hørt om før nå i seinere år da de faller midt i hvermansenbåtklassen sett fra min stol. Sjøl nå om noen sier Scand så tenker ikkje på noe spesielt, det kan likegodt være en plastsnekke til en sånn nordwest-aktig legobåtdesign sak.

Enhver ungutt vet hva Ferarri lambourghini og porsche er men hva en toyota carina elr nissan almera er vet man ikkje.. Sjøl om det sjølvsagt er mange fleire av desse på norske veier. Så det blir til man kjenner de grommeste og det som man har.

Ja da har de vel spurt unger på SFO da...

Hvis karen med Goldfish aldri har hørt om Scand Baltic etter å ha hatt egen båt i snart 20 år må jeg jo tro på det, selv om det høres utrolig ut...

Redningsvester av merket Baltic har vel ikke vært så lenge, men folk assosierer navn med så mangt.

Selv tenker jeg mer på en pose med kjeks på kino når jeg hører Goldfish :thumbsup: Men tøffe båter ER det!

Kan jo også hende at det bare er jeg som ser fanden på høylys dag, Scand har reklame i Båtliv og ikke i Båtmagasinet (som jeg synes er et mye bedre blad).

Vet om et båtmerke som alltid blir slaktet i Båtmagasinet og får strålende kritikker i Båtliv. Firmaet annonserer bare i et av disse bladene, er vel ikke nødvendig å si hvilket blad.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...