Jump to content

vurderer kjøp av brukt eberspächer, men hva trenger jeg i tillegg?

beauty of aqua

Recommended Posts

vurdere og kjøpe denne varmeren som ligger til salgs på brukt torget på finnhttp://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26077885

ser at det er kun varmeren uten noen form for elektronikk...noen som vet hva jeg trenger i tillegg?

slanger har jeg da det står en defekt eber d3l der fra før av

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Da trenger du det som mangler vil eg tru?!

Elektronikk/kabler/eksos/dieselpumpe... Veit du kor feilen er på den gamle din, så kan jo kanskje deler av det gamle brukes, feks dieselpumpe og kabler/bryter? Må nesten sjekke med forhandler om det er likt, eller kanskje nokon andre BP veit forskjell på evt elektronikk?

Hva feiler D3L?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

vet ikke helt hva som er feil på den gamle,men viften går når jeg slår den på,men det skjer ingen forbrenning...dieselpumpa er ny,men den gå ikke.

så det kan vel tenkes at det er en feil i hjernen..

mvh.beuty of aqua

Det finnes en original Marinekit til D5 med alle deler som du trenger i tillegg. Koster rundt 600 Euro i Tyskland. I tillegg til Marinekit trenger du tror jeg også dieselpumpe da den mormalt leveres med selve varmeren.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ang D3L: Har du sjekket om glødepluggen er iorden. Kan kanskje også være brannvakten...

Det er ikke så mye som kan være feil på disse.

I flg Alvøen Elektro og Marine så skal D3L være en av de beste utgavene som er laget.

Jeg ville heller ha levert inn D3L for service / vurdering kontra å kjøpe D5 som ligger på Finn. Du får masse ekstrakostnader med slanger, elektronikk, montering osv.

da fant jeg ut av problemet.

noe så enkelt som at ledningene som går fra fødepumen og inn til hjerne var løs.Trykket disse inn og vips;en herlig klukkelyd fra fødepumpen. :thumbsup:

men den fyrte ikke opp nå heller,men det er vel så enkelt som at det er en del luft i dieselsystemet iom at disse har vært tømt i forb. med innstalasjon av ny fødepumpe.

noen som vet om en god måte og lufte disse på?og er det greit og lufte de frem til fødepumpen,eller må det være luftfritt helt frem til varmeren.

har et strekk på ca 1,5 meter fra fødepumpe til varmer :flag_bp:

mvh.beuty of aqua

Trur normalt ikkje du trenger å lufte. Men om du vil lufte, så ville eg gjort som følger: løsne dieselslange fra underside av brenneren slik at du ikkje lufter "inn" i brenneren. Så finner du passende ledning fra ein sikret +12V, og ein ledning med jord, og så setter du deg godt tilrette og lager puls inn på pumpa manuelt på de to kabelskokontaktene på pumpa(etter å ha koblet den fra de orginale ledningene)

Polaritet spiller ingen rolle. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

skal bare ikke fungere denne!

nå stoppet pumpen og gå igjen.lurer på om den har fått diesel frem til brenneren,men at den har problemer med og tenne det,og at den derfor gir signal til fødepumpen om og stoppe og pumpe???

noen som kan avkrefte/bekrefte at dette kan være tilfellet?

mvh.beuty of aqua

Ja dersom du har hatt mange startforsøk, så er nok mulig at glødepluggen bør ut å renses? Meiner eg har lest at folk må gjere det av og til. Det er også typisk slik feil at det har sotet på gitter inni brenneren. Det er straks verre. Da må brenneren åpnes heilt..

Eit tips kan være å ta sugeslangen som går fra pumpa til tank, å stappe den nedi ei literkanne med fritidsparafin. Lufte igjennom på samme måte som sist, og forsøke tenne brenneren med parafin i stedet. Det brenner vist reint/renser brenneren. Mange anbefaler å brenne litt parafin slik ein gang i året for å rense. Det har eg aldri gjort sjølv. Trenger alltid ein del forsøk på å starte når det har vert tomt for diesel.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

nå stoppet pumpen og gå igjen.lurer på om den har fått diesel frem til brenneren,men at den har problemer med og tenne det,og at den derfor gir signal til fødepumpen om og stoppe og pumpe???

Dersom det ikke har kommet forbrenning i gang innen en viss tid vil fødepumpen få bedskjed om å stoppe. Står i manualen at man ved ny innstallasjon ofte må kjøre flere oppstartsprosesser før det har kommet diesel helt frem til forbrenningskammeret. Tror jeg hadde 5-6 forsøkt på min innstallasjon.

Jeg har en eber D1l (1800W tror jeg effekten på den er) som brant dårlig på diesel pga den filten (det virket som om det er noe keramiske greier) som dieselen skal dryppe ned på var delvis defekt, for under demontering av brennerhuset ristet jeg en masse sot og noe gulaktige bruddstykker som sikkert var deler av filt-keramisksaken som dieselen skal brenne på, men den går fint på 50/50 diesel/parafin. den gir litt mindre varme pga brennverdien på parafinen. Skru ut glødepluggen og rengjør den forsiktig med stålbørste,skrujern eller lignende. prøv den så direkte på 12volten fra en sikret kurs. Husket ikke wattstyrken på pluggen. (90w?), sto på pluggen husker jeg.den skal bli godt rød. Klarer du å koble et voltmeter direkte under prøven og under oppstart av brenneren, slik at du ser at spenningsfallet er innenfor et akseptabelt nivå. Se manual. Vær også sikker på at den får diesel og ikke kondensvann. det er også mulig å kjøre oppstarten med glødepluggen og slangen under brenneren frakoblet slik at du ser at brennstoff kommer fram til brenneren,men den stopper ved at varmesensor ikke registerer at brenneren ikke blir varm.samme sensor kobler også ut glødepluggen.Dette er da på en Eber... D1L. GOOD LUCk!

PS.Æ e livreidd førr å bruk strøm på havet, så det e like førbainna kailt. Har 2x 115A forbruk + start. Men det e vel en seilers lodd å fryse litt. Dæffør e ankerdrammen jævla go når vi har førrtøidd jævelskapen. Æ håpa på at æ ikkje blir sensurert på grunn a førr stærkt språk. Aille i Norge bainnes, men vi norlænninga bainnes bæst (sitat: Arth?ur Arntsen.)

målte volten på batteriet nå;11,9 volt...dette var ca 10 minutter etter oppstartforsøk.ellers hadde jeg ingen forbrukere på.

kan det være at det er nok batteri til og drive viften i varmeren,men ikke pumpen?

mvh.beuty of aqua

Hvis båten ligger på vannet, start motoren og la den gå på rask tomgang for å holde høyere spenning til glødepluggen kobler ut. I oppstarten trekker jo gløgepluggen 10-15A som kan foråsake at glødepluggen ikke blir varm nok. hold hånden fremfor exsosutløpet for åkjenne om det litt varme eller kjenne på røret rett under varmeren. Virker pumpen ved å koble 12v rett på og så slå strømmen til og fra til og fra slik: - - - - - - - - - ???

Denne må ikke under 10,5 Volt da stopper varmeren.

Problemet er vel å få den igang først.

Redigert av snorken (see edit history)

har prøvd 12 v direkte på pumpa,og den virker.

satser på at det er for lite spenning.

båten står på land.eneste lader jeg har er en c tek som lader opp till 100 amp.jeg har tot 240 amp.

får prøve og koble denne på,og se om det funker da.

mvh.beuty of aqua

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...