Jump to content

Erfaringer på valg av motor på en Galia 475?


-frank-

Recommended Posts

Heisann og vel overstått Jul og Nyttår!!

 

Har nettopp kjøpt meg en Galia 475 -00 mod. Og lurer i den forbindelse på hvilken motor str. jeg bør velge.

Noen plasser ser jeg at de skriver max 75hk og andre 90hk.

Vi er en familie på 4 til tider 5, men aller mest kommer båten til å bli brukt av 1 voksen og 1 barn.

 

Jeg ønsker god effekt og har tenkt i de baner å teste 115hk 2t, men kanskje dette blir overkill pga. tyngde?

 

Takker for alle som tar seg tid til å svare :)

 

Mvh

Frank H.

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post

Siden en 75 og en 90 hk vanligvis veier det samme så er jo 90 det naturlige valget så har man litt ekstra å gå på hvis noen ypper seg :lol:

 

E-tec 90 er lett, mens f.eks. nye Suzuki DF90A eller Honda BF90D er litt sterkere.

E-tec 115 er tyngre enn disse, og det blir litt overkill. Båten er jo absolutt ikke godkjent for det.

Vet ikke om jeg hadde turt å være med da og testet toppfarten :sweat:

Tohatsu TLDI 90 er jo også et lett alternativ.

 

Nye Yamaha F70 er jo interessant pga. den lave vekten men du har tydeligvis behov for mere fart :tongue:

Yamaha F100 (evt. Selva 100) er en nydelig motor, skulle gjerne ha hatt den på min men den ble for dyr.

 

Det lå noen lite brukte Honda BF90D på Finn i fjor til gunstig pris. Jeg kjøpte en av dem selv om det var E-tec 115 jeg hadde lyst på (men min båt er godkjent for 140 hk da.. gudene vet hvordan den ble det).

Er svært fornøyd med den.. nesten lydløs på tomgang.

 

Mercury har jeg hoppet over.. de er kanskje litt tunge.

 

90 hk må være evig nok på denne båten, har ikke sett dem med større motor enn 75. Bør passere 40 knop med 90 hk, eller i allefall nå 40 knop med E-tec 90.

De fleste Galia 475 er pussig nok solgt med E-tec 50 som er en fin motor på Galia 440 (jeg hadde en slik i fjor) men naturlig nok for liten for Galia 475 (for de fartsglade).

 

Hvis du tenker eldre 115 hk 2-takter så er vel Yamaha V4 det optimale men den er ingen lettvekter. Slik som denne http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23751699

 

Hilsen en rett over fjorden litt sørover her :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for utfyllende svar teerex!

 

hehe...Ja det er rett over fjorden fra der jeg vokste opp, men litt lengere unna nå ja.

 

Joda, siden før Jul har jeg stort sett ikke gjort annet enn å "tråle" Finn og de få andre annonsemarkedene.

Har sett den 115 Yamaha'n som ligger der :)

Ser det bl.a. ligger en visuelt sett pen 2006 Tohatsu 90hk der også.

Men så tenker man jo litt slik at nytt er nytt, så blir man usikker..

 

Muligheten for at det kan bli en 90hk er faretruende stor.

 

Ja "Øksa" mener 50hk måtte være evig nok, men der er jeg langt ifra enig :D

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post

50 hk er fin motor for å dorge med ja... å putre rundt i eller plane med kun 1 stk person (type anorektisk)ombord :wink:

Nei båten funker vel med 50 hk men man må jo ha rimelig mye full gass for å få fart på balja...

og 25-26 knop er vel ingen drømmefart.

 

Det ligger jo alltid noen fabrikknye overliggere på Finn av f.eks. E-tec 90 til rundt 85.000, det er jo en grei pris forsåvidt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har en gh 15 hjemmelagd,tung som bly.. med 50 hk tohatsu 2006 klarer å dra de meste opp i plan så tror det vil funke med 50 totakt, jeg har en ganske lett motor tror jeg. men ønsker meg litt mer inneimellom men det er mest for fart.gjør 32 knop men 150 kilo last om bord,"2 lette personer"på en god dag.tror egentlig 70 bør holde men vil en ha litt fart så må en jo opp i størrelse.gikk bra med 4 personer og et stykk barn på 30 kilo og dykkeutstyr for 3 så gikk det greit opp i plan selv i dårlig vær.

Link to post

Klart at det hadde blitt grei fart med en god gammel lett Yamaha 90 totakter fra årtusenskiftet eller deromkring

Men får jo litt støy på kjøpet da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg kjørte denne båten i sommer med en 60 hk evinrude e-tec. Med ensifret antall timer på ny motor klokket jeg 32 knop med 2 personer. Jeg ser at noen nevner 90 hk, dette vil være uforsvarlig etter min mening da båten ikke har kjøregenskaper til det.

 

Båten viste klare tegn til overplaning allerede ved nevnte toppfart. En 75 derimot vil være et mer passende alternativ.

 

Jeg kjører selv fjordling med 150 v6 2 takt, og ser det som trygt iforhold til 90 hk på den båten der :wink:

Redigert av Vbunn (see edit history)
Link to post

En litt tyngre motor enn 60-hesteren og flere personer vil vel kanskje motvirke overplaningen.

Men som jeg skrev så er trolig 90 hk mer enn nok uansett, det er vel ikke spesiellt dyp v-bunn på denne båten.

Bare man er oppmerksom på hvordan kjøreegenskapene blir i toppfart med lett lastet båt.

Yamaha F70 er kanskje den best egnete motoren for de som ofte er mange i båten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Honda BF75D, samme motor som jeg har, bare med 15 hk tatt vekk (mangler V-tec).

Så den er jo helt grei, de siste knopene opp til 40 vil jo mangle da, og det er kanskje like greit :smiley:

Jeg får 36-37 knop på min 18-foter så det blir vel ca samme fart med 75 hk på Galias 16-foter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei igjen!

 

Har ikke gjort så mye ang. motor siden sist. Men nå har jeg tatt opp tråden igjen siden våren skulle ha vært her for litt siden.

 

Jeg er kommet så langt at det står mellom 2 motorer, Yamaha F60 -03 og Evinrude 90 E-tec -05. Begge komplett og gått rundt 120 timer. (til samme pris.) Hvilken av disse vil da være det beste kjøpet?

 

Lurer også på om det er noen som har prøvd en 90hk på den båten. Ang. vekt er jo disse 2 ganske lik. Sliter kraftig med å bestemme meg skjønner dere...

 

 

Mvh

Frank

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post

Når du blir frakjørt av kompisene så vil du jo angre om du ikke velger den relativt lette (men ikke så veldig kraftige) E-tec 90 :wink:

Du får nok ikke særlig mye over 30 knop med 60 hk. Yamahaen er vel dessuten en forgassermodell?

 

Dessuten, med større motor har du mulighet til å kjøre med litt større 4-blads propell og få veldig behagelig turtall og forbruk i marsjfart, uten å være nødt til å optimalisere propellvalget for toppfart. Så du kan ligge å loffe i rundt 30 knop og bare nyte turen istedenfor å høre på en stresset 60 hk på max turtall. :wink:

 

Jeg har Honda BF90D på min 18-foter, litt tyngre motor enn E-tec 90 og litt tyngre båt. Men skulle helst ha hatt en E-tec 115 på den.

Det er jo 40-knop tallet som er fristende å passere :thumbsup: (får 37 knop).

Som videoen viser så går jo galiaen greit med den ganske sterke Honda BF75D som jo er en nedtrimmet BF90D.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Klart at det hadde blitt grei fart med en god gammel lett Yamaha 90 totakter fra årtusenskiftet eller deromkring

Men får jo litt støy på kjøpet da.

Helt enig med teerex her,vil du ha en god ,slitesterk,gjennomprøvd motor ja da velger du yamaha.

Har selv hatt flere mod.og har bare positive erfaringer.

Om du kjøper en ca ti år gammel 90hk yamaha sjekk powertrimmen for rust og simmerringene i stemplene.

Lykke til

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Takk for sist og takk svar nok engang :)

 

Ja det er noe med den farta...Har ikke så mange venner som har båt da, men den ene som har båt har faktisk en F60 på en Askeladden 485 :D

Men det var liksom noe som sa meg at et fornuftig valg ville være 4 takteren.

 

Edit: Ja den F60 er en forgasser motor.

Redigert av -frank- (see edit history)

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post

Har jo sett noen Yamaha 90 totaktere fra omkring 2005 på nettet i vinter til rundt 50.000.

De er jo pålitelige slitere uten mye elektroniske og mekaniske duppeditter, og de veier nesten ingenting (120 kg). Så de er nok ganske etterspurt pga. det.

Men forbruk og støybildet i forhold til en hypermoderne totakter som E-tec 90 kan naturligvis ikke helt sammenlignes.

 

Og Yamaha F70 er vel utenfor rekkevidde med norske avgiftssatser og pengegriske forhandlere :rolleyes:

 

På min forrige båt, Galia 440, så greide jeg ikke å holde 30 knop over lengre strekk med E-tec 50 uten å synes synd på motoren, og det plaget meg dypt :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her har du jo en Tohatsu 90 2005-modell til budpris i nordland http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28035850 men det er jo god gammeldags to-takts da.

 

Splitter ny BF75D utstillingsmotor i tromsø :thumbsup:http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27945399

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har sett de jeg også og det er den prisen de skal ha for de 2 nevnte motorene ;)

Men siden man selv bor i "motsatt-land" så synes jeg det er risikabelt å kjøpe brukt uten å få prøvekjøre. De aller fleste er i den størrelse er sørpå.

 

hehe...Så den Honda'n men sitter med KUN 50 lapper :P

Redigert av -frank- (see edit history)

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post

Men du får vel ny-garanti på den Hondaen? Bare å ta en sånn 9 mnd. betalingsutsettelse på resten.. det gjorde jeg :lol:

Bare den nærmest lydløse tomgangslyden er jo verdt pengene....

 

Hondaen har forøvrig 50% større sylindervolum enn F60, det vil merkes.

 

Jeg endte opp med denne i fjor http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=23252985&folderId=2176357

 

Men penest er nok denne

 

85_230877459.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for sist og takk svar nok engang :)

 

Ja det er noe med den farta...Har ikke så mange venner som har båt da, men den ene som har båt har faktisk en F60 på en Askeladden 485 :D

Men det var liksom noe som sa meg at et fornuftig valg ville være 4 takteren.

 

Edit: Ja den F60 er en forgasser motor.

 

Ikke vurder forgassermotor engang.

Link to post

Gratulerer, var det den i Bodø uten kontrollutstyr? Har Galiaen fast tank forresten?

 

Jo kan vel ikke klage på prisen på den BF90D'en, selv om jeg måtte skaffe meg instrumenter i rett farge (hvit skive) og toppmontert kontrollboks fra USA :wink:

Nå er den gått 50 timer, hvis selger snakket sant da den var kjørt kun 30 timer i ferskvann.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er motorene våre :wink:

Lydnivået kan vel ikke sammenlignes direkte siden det er forskjellige situasjoner.

 

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja vil nok tro at du gjorde deg ett scoop der ja :)

 

Er nok litt forskjell på lyden ja, selv om det er vanskelig å sammenlige slik.

Men motoren sitter ganske dypt og langt bak på Galia'n, noe som jeg vil tro er en fordel.

 

Nei det er ikke den motoren i Bodø men samme pris og ant. timer :)

Den jeg kjøper er komplett!

Redigert av -frank- (see edit history)

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post

Høres bra ut, hvor fant du den da om man tør spørre?

 

Vi får ta et race til sommeren.. og kjøre om kapp med de nye hurtigbåtene som ikke blir fullt så hurtige lengre :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har en liten annonse på finn hvor jeg ønsker å kjøpe motor, og har fått litt respone der ja ;)

Fikk også tilbud om en Mercury 90 -99 men ukjent timeantall for 30-35.000,- (komplett) men den slo jeg i fra meg.

 

 

 

hehe...Ja tror ikke vi får så mye konkurranse fra de båtene..Men spennende å prøve blir det allikevel..

Redigert av -frank- (see edit history)

Hansvik 455 - Yamaha 90
 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...