havnesjefen Startet 3.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2011 Lurer på om noen har erfaring med hvilket turtall som er max for marsjfart for Steyr 256 strak aksel. Har en 1984 model Fjord880 med Steyr 256 2008 modell. Maks turtall er 4500 rpm og har gått med 3900 rpm. Farten er da 25 knop på max og 19 knop på marsj. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 Båten din går jo enda litt finere i vannet hvis du får opp marsjfarta litt. Det er jo mye vanlig å gå ned ca 10 % på turtallet som marsjfart. I ditt tilfelle til 4050 rpm. Hva er farta i 4050 rpm? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 3.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2011 Vi har vel alle vår egen filosofi om hvor mye vi vil belaste motoren på marsjfart. Er du konservativ så går du kanskje med 70% av full last på en slik motor men da kan det se ut som du er nede i 2500 o/min og det er vel ikke aktuellt. Datablad: http://www.steyr-motors.com/products/products0012.htm Sitér dette innlegget Link to post
havnesjefen Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Takker for svar. Spennende å høre hvordan andre kjører motorene sine. Ned 10 % høres fornuftig ut, farten vil antagelig ligge på 21 - 22 knop med normal last. Merker at de siste omdreiningene mangler moment. Momentet er størst rundt 3500 rpm. Når jeg passerer 4100 rpm øker temperaturen noe. Uansett er det forhold mellom fart og forbruk som er viktig. Med 3900 rpm bruker den 1,9 liter pr nm. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Poenget mitt ovenfor var at f. eks i 21-22 knops fart så går denne båten mye "penere" i vannet enn i 19 knop. Den "dårligste" farta for denne båten må vel være ca 10-11 knop. Da lager den noen skrekkelige bølger. Min teori er at med store bølger, eller vannbrøyting om du vil, så må jo motoren gå tungt. Etterhvert som farta øker slipper den vannet mer og mer/lager mindre og mindre bølger. Dermed tror jeg også at motoren går lettere. Ideelt for denne båten hadde vært å hatt motor nok til å marsje på 24-25 knop. Da lager den jo nesten ikke større bølger enn en "helplaner". Men ikke ta min teori for gitt. Du må jo nesten høre med de som leverer disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
havnesjefen Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 Helt enig at Fjord 880 går fint i 22 knop. Motoren er fra 2008 og var den største motoren. Nå er den største nærmere 300 hk. Dette hadde vært perfekt i båten. Rundt 300 hk så marsjer en lett på 24 og båten slipper sjøen enda bedre. Hvis noen tenker å skifte motor i denne type båt anbefaler jeg sterk Steyr MO306H43WJ på 295 hk. Tanken med tråden er om jeg kjører på rett marsjturtall. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2011 (redigert) Effektkurven på 300 hk motoren finner en her. Kurven viser tydelig at ved ca 3750 rpm har en max effekt. Redigert 6.Januar.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Ikke for å spore helt av her, men likevel.... Jeg vet jo fra før at disse Steyr motorene, som jeg egentlig har veldig sansen for, har litt lite dreiemoment på lave turtall. Men når jeg så skikkelig etter i linken over kunne jeg ikke dy meg. Måtte bare lage en sammenstilling av dreiemoment mot min egen Yanmar 6LP-STE. Hvis jeg hadde en helplanende og litt tung båt, ville jeg vært skeptisk til å velge Steyr. Når man fyller båten med folk og fe(rie) kreves det litt dreiemoment for å komme ut av hullet. Bortimot dobling ved 1700rpm, økende til bortimot tredobling (440Nm EKSTRA) ved 2500rpm! Men Steyr kunne kanskje kobles til en girboks med 10% høyere utveksling for å utnytte litt mer turtall og dermed skyve kurven marginalt opp og til venstre ifht. Yanmar (sammenlignet på propellen). Dessuten er vel Fjord 880 en halvplaner, slik at problemet ikke er så relevant. Men uansett. Det var litt av en forskjell. Slagvolumet er jo bare 30% større. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 (redigert) 286k43(280hk) til Steyr har faktisk en momentkurve som ligner mere på Yanmar`n, men fortsatt endel lavere. Redigert 15.Januar.2011 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.