Jump to content

Marsjturtall på Steyr 256 strak aksel til Fjord880 AC

havnesjefen

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaring med hvilket turtall som er max for marsjfart for Steyr 256 strak aksel.

Har en 1984 model Fjord880 med Steyr 256 2008 modell.

Maks turtall er 4500 rpm og har gått med 3900 rpm. Farten er da 25 knop på max og 19 knop på marsj.

Takker for svar. Spennende å høre hvordan andre kjører motorene sine.

Ned 10 % høres fornuftig ut, farten vil antagelig ligge på 21 - 22 knop med normal last. Merker at de siste omdreiningene mangler moment.

Momentet er størst rundt 3500 rpm. Når jeg passerer 4100 rpm øker temperaturen noe.

Uansett er det forhold mellom fart og forbruk som er viktig. Med 3900 rpm bruker den 1,9 liter pr nm.

Poenget mitt ovenfor var at f. eks i 21-22 knops fart så går denne båten mye "penere" i vannet enn i 19 knop. Den "dårligste" farta for denne båten må vel være ca 10-11 knop. Da lager den noen skrekkelige bølger. Min teori er at med store bølger, eller vannbrøyting om du vil, så må jo motoren gå tungt. Etterhvert som farta øker slipper den vannet mer og mer/lager mindre og mindre bølger. Dermed tror jeg også at motoren går lettere. Ideelt for denne båten hadde vært å hatt motor nok til å marsje på 24-25 knop. Da lager den jo nesten ikke større bølger enn en "helplaner".

Men ikke ta min teori for gitt. Du må jo nesten høre med de som leverer disse motorene.

Helt enig at Fjord 880 går fint i 22 knop. Motoren er fra 2008 og var den største motoren. Nå er den største nærmere 300 hk. Dette hadde vært perfekt i båten.

Rundt 300 hk så marsjer en lett på 24 og båten slipper sjøen enda bedre.

Hvis noen tenker å skifte motor i denne type båt anbefaler jeg sterk Steyr MO306H43WJ på 295 hk.

Tanken med tråden er om jeg kjører på rett marsjturtall.

• 2 uker senere...

Ikke for å spore helt av her, men likevel.... Jeg vet jo fra før at disse Steyr motorene, som jeg egentlig har veldig sansen for, har litt lite dreiemoment på lave turtall. Men når jeg så skikkelig etter i linken over kunne jeg ikke dy meg.

Måtte bare lage en sammenstilling av dreiemoment mot min egen Yanmar 6LP-STE.

Hvis jeg hadde en helplanende og litt tung båt, ville jeg vært skeptisk til å velge Steyr. Når man fyller båten med folk og fe(rie) kreves det litt dreiemoment for å komme ut av hullet.

torquesteyryanmar.jpg

Bortimot dobling ved 1700rpm, økende til bortimot tredobling (440Nm EKSTRA) ved 2500rpm!

Men Steyr kunne kanskje kobles til en girboks med 10% høyere utveksling for å utnytte litt mer turtall og dermed skyve kurven marginalt opp og til venstre ifht. Yanmar (sammenlignet på propellen).

Dessuten er vel Fjord 880 en halvplaner, slik at problemet ikke er så relevant.

Men uansett. Det var litt av en forskjell. Slagvolumet er jo bare 30% større.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...