Jump to content

Delfin 30, erfaringer?

cheetah

Recommended Posts

Jeg har en nabo i båthavna som har en Delfin, og han er i alle fall godt fornøyd med den. Disse båtene var vel selvbyggere/halvfabrikata dengang de ble levert, så innredningsløsningene kan være litt variable. De jeg har sett virker det som om plassen er litt dålig utnyttet på, men det er store og solide båter. Og Perkins motor er noe av det stødigste du finner av gamle båtmotorer, så det er ikke noe dårlig valg..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.Jeg kjøpte en Delfin 30 i 2008 og er godt fornøyd med den.Det er en båt som er tegnet av Trygve Oma og først satt i produksjon på Stord plast.Jeg har en 42 hester Status marine i min.Klarer ca 8 knop med den.Jeg kjenner en som har Perkins ombord.Han er også meget fornøyd med båten og sjøegenskapene.Eneste minus jeg kjenner med Perkins er støy.Har vært med ham på tur og det er ganske hard gange på den motoren.

Båten er fin å manøvrere.Den snur omtrent på den berømte femøringen.Det som jeg synes på minussiden er smalt dollbord og på min er det også støpt tynne tak eller er dårlig oppstivet.De svikter når du går på dem.Dette er nok en båt jeg kommer til å ha i mange år(hvis ikke trefotsyken slår til)

Jeg kjøpte en Delfin 30 i 2005 delvis ved en tilfeldighet og uten å ha særlig peiling på båt. I ettertid kan jeg konstatere at "lykken var bedre enn forstanden".

Mine tre krav ved båtkjøpet var at båten skulle være minst 30 fot lang, minst 3 m bred og være uten akterkabin. Skulle jeg kjøpt båt nå, ville jeg ha føyd til to ekstra krav: bakvegg og ekstra styreposisjon ute.

Delfinens bakvegg og salong oppe (i motsetning til nede i sovekabinen), er uten tvil båtens største fordel etter mitt syn. Det finnes ikke mange tilsvarende båttyper i samme prisklasse. Bakveggen er vesentlig i vårt kalde klima. Når det kjølner om kvelden eller vinden gir trekk under kalesjen, så lukker man døra på Delfinen og nyter hyttetilværelsen i salongen uten å måtte krype ned i sovekabinen under dekk.

Båtens relativt rette og høye forstavn samt smale baug er også egenskaper som jeg setter pris på. Disse gjør at den skjærer seg lett gjennom motbølger uten å stampe. På den annen side synes jeg den ruller vel mye i sidebølger, men den er kanskje ikke verre enn andre båter i så måte. Båten liker heller ikke for høye og krappe bølger bakfra, antakelig fordi bakparten er relativt flat under, slik at bølgene har en tendens til å løfte den raskt opp og svinge den til siden.

Innredningen i disse båtene er selvlaget, så kvaliteten på arbeidet varierer nok ganske mye. Det kan derfor være smart å kikke ekstra godt under dørken for å få et inntrykk av snekkerarbeidet. Det kan også være nyttig å forsikre seg at overgangen mellom tak og kalesje er vanntett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...