Jump to content

ombygning fra pumpe til el. toalett. Noen tips?

Trinn II

Recommended Posts

Vurderer å bygge om mitt pumpetoalett til el. toalett. Håpet er at jeg da vil eliminere tilbakeslag og vund lukt fra toalettet. Stemmer dette? Min teori er at luftingen på septik er noe underdimensjonert og at når jeg pumper vann( og avfall ) inn i septiken pumper jeg også en god del luft inn, noe som ikke slipper raskt nok ut gjennom luftingen. Ser ut som luftinga på septiken bare er ca. 12-15 mm. Vil jeg oppnå noe med å bygge om. Og, er det en omfattende opperasjon? Takk for svar.

Prøv å stake opp luftingen din først, denne går lett tett med såpass små stusser. Bytte av toalett vil ikke løse problemet hvis det er luftingen som er tett. Jeg har selv 16mm lufting og manuelt toalett, og dette fungerer helt fint så lenge luftingen er OK. Men med et par års mellomrom må jeg plukke av lufteslangen på tanken og hogge løs urinstein som har bygget seg opp i stussen for at luftingen skal fungere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

Har veldig god erfaring med kull/karbon-filter for å få bort lukt.

Link

Eller

Link

Pass på at den kommer litt unna septiktanken så det ikke skvalper opp i den.

Har selv bygd om fra manulet til elektrisk på en båt en gang med:

http://seatronic.no/toaletter-ombyggningsett-c-104_150/el-ombyggingsett-toalett-p-534

Er kanskje ikke det beste elektriske løsniongen, men fungrte greit for den båten

Var en enkel oppgave å montere.

Pass på å ikke få så full tank at luftingen tettes av det

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...